جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.03.2023, 12:00

تجمع گسترده معلمان در اعتراض به مسموم‌سازی‌ها


معلمان و کارمندان آموزش و پرورش ایران در شماری از شهرهای این کشور در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس و دانشگاه‌ها و به ویژه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر تجمع و راهپیمایی کردند.

براساس اخبار و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، کرج، تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، سنندج و شمار دیگری از شهرهای ایران امروز سه‌شنبه شاهد تجمعات و راهپیمایی معلمان در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان بوده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی ایران در برخی از شهرهای محل برگزاری تجمعات است. همچنین گفته می‌شود شمار زیادی از معلمان معترض نیز توسط پلیس و نیروهای موسوم به لباس شخصی دستگیر شده‌اند.

در بعضی شهرها اما تجمع معترضان با حمله نیروهای امنیتی و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی مردم همراه بود. ماموران امنیتی به سمت معلمان و مردم تجمع‌کننده مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در رشت گاز اشک‌آور شلیک کردند. معلمان و مردم در واکنش به این حملات نیروهای حکومتی، خطاب به آن‌ها شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر دادند.

گزارش‌هایی نیز از لاهیجان، دیگر شهر استان گیلان منتشر شده که حاکی از تجمع معلمان و مردم مقابل آموزش و پرورش و در اعتراض به مسموم‌سازی دانش‌آموزان است.

تجمع مردم و معلمان اصفهان مقابل ساختمان آموزش و پرورش این استان هم با هجوم و دخالت نیروهای امنیتی همراه بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران  پیشتر با صدور بیانیه‌ای خواستار برگزاری تجمع مقابل مجلس این کشور در تهران و ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها شده بود.

کانال تلگرام  شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان درباره تجمع‌های امروز در شهرهای مختلف ایران نوشته است:

مزدوران و گارد سرکوب جلوی ادارات آموزش و پرورش را اِشغال کرده‌اند و مانع شکل‌گیری هرگونه تجمع می‌شوند.

در تهران فضا در مقابل مجلس شورای اسلامی به شدت امنیتی است و ماموران با هر جمع بیش از دو نفر سریع برخورد می‌کنند و وحشیانه همه را متفرق می‌کنند.

بر اساس گزارش معلمان شرکت کننده در تجمع امروز تهران؛ گارد سرکوب با لباس شخصی مستقر شده بودند و نسبت به نیروی انتظامی تعدادشان بسیار بیشتر بود.

جمعیت زیادی از اولیا، معلمان، دانشجویان و فعالان زن در مقابل مجلس حضور داشتند اما لباس شخصی‌ها مانع شکل‌گیری هر گونه اجتماع بیش از دو نفر می‌‌شدند.

لباس شخصی‌ها چندین بار اقدام به دستگیری دانشجویان کردند که معلمان و والدین؛ با شجاعت و مقاومت دانشجویان؛ اجازه ندادند دانشجو دستگیر شود و  مزدوران لباس‌شخصی ناکام ماندند!

بر اساس فیلمها و گزارشهای رسیده تا کنون در شهرهای شیراز، اهواز،مشهد،سنندج،مریوان،کرج، بابل، لاهیجان با وجود تعداد زیاد گارد سرکوب و فضای امنیتی؛ والدین و معلمان موفق به برگزاری تجمع شده اند.

این مدارس در ۲۵ استان از جمله کردستان، فارس، تهران، لرستان، اصفهان و کرمان واقع شده و عمدتا دخترانه بودند. ویدیوهای فراوانی از حال وخیم دختران و ازدحام در بیمارستان‌ها به دست ایران اینترنشنال رسیده است.

حملات شیمیایی سریالی به مدارس و بعضا دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی در ایران از تاریخ ۹ آذرماه ۱۴۰۱ از شهر قم آغاز شد و تاکنون دست‌کم در ۲۵ استان کشور از جمله در استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، قزوین، کردستان، گلستان، هرمزگان، همدان، زنجان، آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، لرستان، تهران، البرز، کرمانشاه، اردبیل، خراسان رضوی، چهارمحال‌وبختیاری، فارس، گیلان، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، مازندران، خوزستان و ایلام به مدارس عمدتا دخترانه حمله شده است.

قطعنامه‌ی پایانی تجمع اعتراضی فرهنگیان ۱۶ - اسفندماه ۱۴۰۱

دانش‌آموزان عزیز، فرهنگیان گرامی و مردم شریف ایران

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، سال‌هاست که نسبت به ناکارآمدی حاکمیت در زمینه‌ی آموزش و پرورش هشدار می‌دهد اما علیرغم این هشدارها، هیچ نشانه‌ای از تغییر مشاهده نمی‌شود.

آنچه امروز در ایران با عنوان مسمومیت دانش‌آموزان، شاهد آن هستیم بخش دیگری از این ناکارآمدی و این بار در حوزه‌ی امنیتی و مراقبت‌های اجتماعی است، و این در حالی‌ست که سال‌هاست ساختار سیاسی حاکم، به بهانه‌ی وجود امنیت بر سایر معضلات موجود سرپوش گذاشته است.

گستردگی مدارس مورد تهاجم و تعداد زیاد دانش‌آموزان آسیب دیده، نشان می‌دهد که پروژه اقدامات خودسرانه از سوی وابستگان ایدئولوژیک حاکمیت، به شدت مورد تردید است. به‌ویژه آنکه تاکنون هیچ اقدام موثری در جهت جلوگیری از تهاجم به محیط مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی صورت نگرفته‌ است. اگر فرهنگیان و اقشار مختلف اجتماعی در مقابل این تهاجم سیستماتیک به ساحت آموزش مقاومت نکنند، یقینا شاهد اعمال به مراتب خشونت‌بارتری در سطح جامعه خواهیم بود.

شورای هماهنگی به منظور پیشگیری از رفتار خشونت‌بار مسموم‌سازی دانش‌آموزان از حاکمیت می‌خواهد به هیاتی از فعالان مدنی، صنفی و سیاسی مستقل به همراه جمعی از پزشکان و اساتید متخصص و وکلای حقوق‌بشری اجازه بررسی همه‌جانبه‌ی موضوع مسمومیت‌سازی مدارس بدهند تا حقایق و واقعیت‌ها به صورت شفاف بررسی و نتیجه‌ی آن به اطلاع مردم ایران رسانده شود.

در ادامه، خواسته‌های تشکل‌های صنفی فرهنگیان و جمع حاضر به این شرح اعلام می‌شود:

۱- ما معترضین، حاکمیت به ویژه دستگاه‌های امنیتی و قضایی را مسئول حفظ جان شهروندان، دانش‌آموزان و معلمان می‌دانیم و سریعا خواهان کنترل اوضاع و پایان دادن بە سرکوب بیولوژیک و تهدید جان شهروندان به ویژه دانش‌آموزان هستیم.

۲- معلمان، ایستادن در کنار مردم را بزرگترین افتخار خود می‌دانند و از دستگاه‌های پروپاگاندا به ویژه صدا و سیما می‌خواهند که دست از تفرقه‌افکنی میان معلمان و سایر اقشار جامعه بردارند.

۳- ما از حاکمیت می‌خواهیم که مطالبات فرهنگیان را به مطالبات معیشتی صرف و ویژه‌ی معلمان تقلیل ندهند، زیرا خواسته‌ی ما اجرای قوانینی است که متضمن اصل آزادی انسان است.

۴- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در رابطه با رویه‌ی ناصواب و خارج از هنجار مولدسازی و در قالب آن فروش مدارس و اموال عمومی آموزش و پرورش به حاکمیت اکیدا و صریحا هشدار می‌دهد.

حاکمیت باید بداند که حق ندارد اموال عمومی متعلق به مردم را به حراج بگذارد.

۵-ما از مسئولان می‌خواهیم که بیش از این معلمان را ملعبه‌ی طرح نامیمون رتبه‌بندی نکنند و از رفتارهای غیرقانونی و حتی غیراخلاقی در اجرای رتبه‌بندی دست بردارند.

۶- ما تاکید می‌کنیم که حاکمیت نباید هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری را به مثابه دستگاه سرکوب علیه کارکنان و کارگران به کار بگیرد.

۷- برنامه درسی باید متناسب با دانش روز، کودکان را برای زندگی آماده کند. لذا هرگونه سواستفاده از کودکان برای تحقق اهداف جناحی، سیاسی و ایدئولوژیک را به شدت محکوم می‌کنیم.

۸- ما از حاکمیت می‌خواهیم که به حبس دانش‌آموزان در کانون‌های اصلاح و تربیت پایان دهد و معلمان و دانش‌آموزان زندانی را آزاد کند و دانش‌آموزان و دانشجویان ستاره‌دار، زندانی و معلمان اخراج شده، تبعید شده، منفصل از خدمت و زندانی را به کلاس درس برگرداند.

در پایان تاکید می‌کنیم تا زمانی که خواسته‌های حداقلی ما محقق نشود اعتراضات ما با قدرت بیش تر و متحدتر از همیشه ادامه خواهد داشت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۱۶ اسفند ۱۴۰۱



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024