جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.02.2023, 16:24

وزیر خارجه ایران درباره برجام دروغ می‌گوید


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، مبنی بر آمادگی آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای گفته است که «فقط مقامات ایرانی می‌توانند بگویند که چرا به گفتن این دروغ‌ها ادامه می‌دهند».

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای پرایس همچنین افزوده است که مذاکرات احیای برجام ماه‌هاست در دستور کار نبوده و آمریکا هیچ پیامی به ایران نداده است.

او همچنین گفت که نمی‌تواند در مورد اینکه چرا مقامات ایرانی «ممکن است در تلاش برای فریب بقیه جهان باشند» صحبت کند و این نکته بهتراست از آنها پرسیده شود.

آقای پرایس ادعای مقامات ایران را رد کرد و گفت «مقامات ایران می‌توانند هر چقدر بخواهند حرف خود را تکرار کنند، اما این تکرار، واقعیت موجود را تغییر نمی‌دهد.»

آقای امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب (دوم اسفند) به دعوت رسمی فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در رأس هیأتی عازم بغداد شده بود. او در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم گفته بود همتای عراقی‌اش پس از بازگشت از واشنگتن حامل پیامی از طرف آمریکا به ایران بوده است.

این مقام دولت ایران اشاره‌ای به محتوای «پیام» آمریکایی‌ها نکرد، فقط گفت که «تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند، ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.»

مذاکرات احیای برجام

مذاکرات احیای برجام که فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده بود از تابستان سال جاری متوقف شده است.

آمریکا و دولت های اروپایی می‌گویند ایران توافقی را که در آستانه نهایی شدن بود با طرح درخواست های «فراتر» از برجام به توقف کشانده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر هم گفته بود که ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها «مطالبات نامربوطی» مطرح کرده که فراتر از محدودیت‌های منظور شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) بود.

از شروع اعتراضات به حکومت ایران که از اواخر شهریور ماه آغاز شد، آمریکا اعلام کرد که مذاکرات هسته ای از اولویت این کشور خارج شده است. مقام های جمهوری اسلامی ایران پیوسته می‌گویند که میز مذاکره را ترک نکرده‌اند.

اواخر ماه ژانویه نیز آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد درباره تغییرات اعلام نشده در سایت هسته‌ای فردوی ایران خبر داده بود و هشدار داده بود که اتصال دو آبشار از مجموعه ماشین‌‌های سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم «بدون اطلاع بازرسان» انجام شده در تاسیسات غنی‌سازی فردو در نزدیکی قم صورت گرفته است. ایران در آن زمان هم گفت این تغییر «به صورت اتفاقی» روی داده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی سازمان ملل متحد در آذر ماه و در پی اعلامیه ایران مبنی برآغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی گفته بود این میزان غنی‌سازی مساله «پیش‌پا افتاده‌ای» نیست و «عواقب» خواهد داشت.

گفته شده است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بزودی» به تهران سفر و درباره موارد اختلاف با ایران گفتگو کند از جمله یافتن آثار اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه آثار غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌اند اما هنوز نمی‌دانند که این میزان غنی‌سازی، عمدی بوده یا نتیجه رسوب تصادفی در شبکه لوله‌هایی ازسانتریفیوژهاست.

خلوص ۸۴ درصدی اورانیوم، نزدیک به غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران البته این گزارش‌ را «تحریف واقعیت و سیاه‌نمایی» توصیف کرد و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد «ایران متعهد به ان‌پی‌تی و موافقت‌نامه جامع پادمان و همکاری حرفه‌ای با آژانس است».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024