جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.02.2023, 11:37

دیدار غزاله شارمهد با رهبر اپوزیسیون آلمان


فرزند جمشید شارمهد با فریدریش مرتس، رهبر مخالفان در پارلمان آلمان درباره راه‌های آزاد کردن این زندانی دو تابعیتی دیدار کرد. هم‌زمان، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، صدور حکم اعدام برای شارمهد را اقدامی در راستای هرچه بیشتر منزوی شدن جمهوری اسلامی در جهان خواند.

مالی با انتشار توییتی درباره این زندانی ایرانی-آلمانی، صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد را «پس از ربوده شدن و محاکمه ساختگی به شدیدترین وجه» محکوم کرد.

او در ادامه یادآور شد: «رژیم [ایران] با هر اقدامی از این دست، خود را بیشتر از بقیه جهان منزوی می‌کند.»

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد اما در واکنش به این توییت، با لحنی کنایه‌آمیز از اینکه مالی پس از دو سال و نیم نام پدرش را سرانجام به خاطر آورده است تشکر کرد و گفت «محکوم کردن اقدامی کافی نیست».

او با تاکید بر اینکه پدرش دو دهه ساکن آمریکا بوده و اگر توسط جمهوری اسلامی ربوده نمی‌شد، اکنون شهروند آمریکا بود، خطاب به نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود: «اگر نمی‌توانید طوری رفتار کنید که پدرم را نجات دهد و رژیم را از آدم‌ربایی و کشتار مردم در آینده بازدارد، [صدور حکم اعدام را برای او] محکوم نکنید.»

فرزند این زندانی دو تابعیتی درباره در خطر بودن جان پدرش هشدار داد و گفت: «اگر همین حالا از این اعدام/قتل جلوگیری نکنید، هیچ محکوم کردن یا پیام تسلیتی، او را زنده نمی‌کند.»

غزاله شارمهد در توییتی دیگر از دیدار با رهبر مخالفان در پارلمان آلمان و کفیل سیاسی شارمهد خبر داد و گفت این در این دیدار، درباره راه‌های آزاد کردن این زندانی دوتابعیتی در ایران گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، روز دوم اسفند به نقل از دادگستری استان تهران گزارش داد حکم اعدام جمشید شارمهد بر اساس ادعای «طراحی عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز» علیه این زندانی سیاسی صادر شده است؛ ادعا و اتهامی که خانواده شارمهد بارها آن را رد کرده‌اند.

در واکنش به صدور حکم اعدام برای شارمهد، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز چهارشنبه سوم اسفند اعلام کرد برلین در واکنش به صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد دو کارمند سفارت ایران را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده و از آن‌ها خواسته است آلمان را ترک کنند.

وزیر خارجه آلمان همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور کاردار جمهوری اسلامی را در این خصوص احضار کرده و به او اطلاع داده است دولت آلمان نقض گسترده حقوق یک شهروند آلمانی را نمی‌پذیرد.

حکم اعدام صادر شده برای جمشید شارمهد قابل تجدیدنظرخواهی است. صدور این حکم اما بازتاب گسترده‌ای داشته است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، صدور حکم اعدام برای شارمهد را به شدت محکوم کرد و خواستار لغو این حکم شد.

صدراعظم آلمان در توییتی در واکنش به صدور این حکم نوشت: «رژیم ایران با هر روش ممکن با مردم خود می‌جنگد.»

وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای شارمهد به عنوان شهروند ایرانی-آلمانی را توجیه‌ناپذیر و غیر قابل‌ پذیرش خواند و با خانواده شارمهد و مقامات آلمانی اعلام همبستگی کرد.

سازمان حقوق بشر ایران نیز با محکوم کردن حکم اعدام شارمهد، از سکوت جامعه جهانی درباره ربایش، شکنجه و محاکمه شارمهد در «دادگاه غیرقانونی انقلاب» انتقاد کرد.

شارمهد، ۶۷ ساله که پیشتر ساکن آمریکا بود، در مرداد ماه سال ۹۹ در جریان سفری از آلمان به هند، پس از یک توقف سه‌ روزه در دوبی از سوی ماموران جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های ایران در بهمن همان سال از برگزاری نخستین جلسه دادگاه شارمهد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر دادند.

او در این دادگاه به «بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز» و همچنین «افساد فی الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری» متهم شد که همان زمان، طبق قوانین جمهوری اسلامی مشخص بود احتمالا با مجازات اعدام روبه‌رو خواهد شد.


ایران‌اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024