جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.02.2023, 21:42

زلنسکی: سال ۲۰۲۳ سال پیروزی اوکراین خواهد بود


ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین روز جمعه پنجم اسفند همزمان با سالگرد تهاجم نظامی روسیه در شبکه توئیتر به زبان انگلیسی نوشت: «در طول یک سال گذشته ما شکست‌ناپذیر بودیم، سالی سرشار از درد، اندوه، ایمان و اتحاد. می‌دانیم که سال ۲۰۲۳ سال پیروزی ما خواهد بود.»

رییس جمهوری اوکراین همچنین طی یک سخنرانی در کلیسای جامع سنت سوفیای شهر کی‌یف نیز گفت:«یک سال پیش کشور ما ناگزیر شد تصمیم مهمی بگیرد. ما تصمیم گرفتیم به جای پرچم سفید، پرچم آبی و زرد را انتخاب کنیم. ما تصمیم گرفتیم به جای فرار از دشمن با او روبه‌رو شویم، مقاومت کنیم و بجنگیم.»

او در بخشی از این مراسم به مناسبت سالگرد شروع تهاجم نظامی روسیه به تعدادی از نظامیان اوکراین نشان افتخار اهدا کرد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف نیز در پیامی در شبکه تلگرام ضمن اشاره به فشار روحی - روانی ناشی از حوادث فاجعه‌بار یک سال گذشته نوشت: «ما به مبارزه ادامه خواهیم داد چون به خود و سرزمین خود باور داریم. و به همین خاطر بر تهاجم دشمن که همه فکر می‌کردند ظرف چند روز به نتیجه خواهد رسید پیروز خواهیم شد.»

جنگ در اوکراین در شرایطی وارد دومين سال می‌شود که هیچ یک از دو طرف آماده مذاکره نیستند.

ارتش روسیه حدود ۲۰ درصد از قلمروی اوکراین، از جمله شبه جزیره کریمه را در تصرف خود دارد.

در روزهای اخیر همزمان با سالگرد تهاجم نظامی روسیه، نبردهای شدید در جبهه‌های شرقی و شمال شرقی ادامه داشت.

فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین خبر داد که نیروهای این کشور حملات ارتش روسیه در اطراف باخموت، واقع در ناحیه دوبناس را دفع کرده‌اند.

همزمان ۳۰ کشور عضو ناتو روز جمعه بر حمایت همه جانبه از اوکراین تاکید کرده و دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که اعضای این پیمان در طول یک سال گذشته بیش از هر زمان دیگری متحد بوده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: «بار دیگر بر حمایت کامل و نامشروط از استقلال، حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کنیم.»

دولت‌های بسیاری از کشورهای غربی و حامیان اوکراین نیز در این مناسبت مهم همبستگی خود با کی‌یف در برابر تهاجم نظامی روسیه را اعلام کردند، از جمله دولت آمريکا گفت که ۲ ميليارد دلار ديگر به اوکراين کمک نظامی می‌دهد. همچنین بريتانيا تحريم‌های جديدی عليه روسيه وضع کرد و چندين کشور اروپايی نيز اعلام کردند که تسليحات و مهمات بيشتری برای اوکراين ارسال خواهند کرد.


گروه هفت بر «حمایت تزلزل‌ناپذیر» از اوکراین

رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت روز جمعه در پایان دیدار مجازی خود که به ریاست ژاپن برگزار شد با انتشار بیانیه‌ای مشترک بر «حمایت تزلزل‌ناپذیر» خود از اوکراین «تا هر زمان که لازم باشد» تاکید کردند.

آنها ضمن محکوم کردن تهاجم «غیرقانونی، توجیه‌ناپذیر، و بی‌دلیل» پوتین به اوکراین بر خلاف منشور سازمان ملل و به رغم پیامدهایش برای سراسر جهان، مقاومت شجاعانه مردم اوکراین را ستودند.

رهبران گروه هفت در ادامه بیانیه با اشاره به اینکه روسیه آغازگر جنگ بوده و خود باید به آن پایان دهد، از کرملین خواستند «به سرعت، به طور کامل و بدون قید و شرط» سربازان خود را از سراسر اوکراین خارج کند.

آنها اقدامات روسیه از جمله کشتن هزاران اوکراینی، آواره کردن میلیون‌ها غیرنظامی، و همچنین تخریب بیمارستان‌ها، مدارس، و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را محکوم کردند.

رهبران گروه هفت در بخش دیگری از بیانیه هشدار دادند لفاظی‌های نامسئولانه مقامات روس درباره سلاح‌های هسته‌ای و نیز هرگونه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی با پیامدهای شدیدی مواجه خواهد شد.

هماهنگ‌سازی تلاش‌ها برای برآورده‌کردن نیازهای فوری نظامی و دفاعی اوکراین به‌ویژه در زمینه پدافند هوایی و همچنین تداوم ارائه کمک‌های مالی و اقتصادی به اوکراین از دیگر موارد مهم مورد تاکید در بیانیه مشترک رهبران گروه هفت است.

آنها وعده داده‌اند در هفته‌ها و ماه‌های آینده تحریم‌های گسترده‌تری برای تضعیف ماشین جنگی روسیه وضع خواهند کرد. رهبران گروه هفت به کشورهای ثالث و دیگر نهادهای حامی جنگ‌طلبی پوتین هشدار داده‌اند در صورت تداوم این روند، مجبور به پرداختن هزینه‌های سنگینی خواهند شد.

در نشست مجازی رهبران گروه هفت که به ریاست نخست‌وزیر ژاپن برگزار شد، ولودیمیر زلنسکی به عنوان مهمان این نشست ضمن قدردانی از کشورهای عضو گروه هفت به دلیل حمایت‌ها و کمک‌هایشان طی یک سال تهاجم روسیه فهرستی از نیازهای حیاتی کشورش را به اطلاع شرکت‌کنندگان رساند.


منابع: رادیو فردا، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024