جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.02.2023, 10:21

امیرعبداللهیان برای چه به بغداد سفر کرده است؟


یک منبع مطلع در بغداد به ایران‌اینترنشنال گفت که موضوع عمده گفت‌وگوهای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با مقام‌های عراق در سفر اخیرش به این کشور، محتوای مذاکرات واشینگتن و بغداد در رابطه با مسائل بانکی و دلار بوده است.

این منبع که نخواست اسمی از وی برده شود گفت که «دولت ایران در چند سال گذشته بسیار متکی به دریافت دلار از عراق بوده است» و دلیل حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در بغداد، «نگرانی تهران از قوانین جدید آمریکا برای عراق به منظور جلوگیری از هر گونه قاچاق دلار به ایران» بوده است.

این منبع گفت در جریان گفت‌وگو با مقامات بغداد، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به دنبال «یافتن راه‌حلی برای فرستادن دلار به ایران» بوده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایران‌اینترنشنال در رابطه با دلیل حضور قریب‌الوقوع مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق در تهران و دیدارش با ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری، گفت: «خبرهایی وجود دارد مبنی بر این که ایران از شخص مصطفی الکاظمی برای سفر به تهران دعوت کرده تا مسائل مربوط به روابط دولت جدید عراق با واشینگتن را بررسی کنند.»

این منبع آگاه اضافه کرد: «آمریکا به دلیل نزدیکی محمد شیاع السودانی به تهران آماده استقبال از او برای سفر به این کشور همراه با هیاتی که دو هفته پیش در واشینگتن بودند، نشد».

پس از افشای قاچاق میلیون‌ها دلار از بانک‌های عراق به ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین بانک عراقی را به اتهام قاچاق دلار و پول‌شویی به نفع جمهوری اسلامی تحریم کرد؛ از جمله بانک‌هایی که نزدیک به رهبران گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی بودند.

پس از آن قرار شد هیاتی از دولت عراق به ریاست نخست‌وزیر، شیاع السودانی به واشینگتن سفر کند اما منابعی در دولت عراق فاش کردند آمریکا حاضر به استقبال از او نیست چون افرادی در هیات وی حضور دارند که به دلیل نزدیکی با ایران از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.

پیشتر ایران‌اینترنشنال به یک نامه‌ محرمانه دست یافته بود که در آن، مشاور محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری ایران، خطاب به مخبر نوشته است جمهوری اسلامی در ارتباط با منابع ارزی‌ بلااستفاده‌اش در عراق ماهانه ضررهای میلیونی متحمل می‌شود.

در این سند اختصاصی که به ایران‌اینترنشنال رسیده، مشاور محمد مخبر گفته است بیش از هشت و نیم میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق بدون استفاده انباشت شده و ارزش منابع دیناری هم رو به کاهش است.

مشاور معاون رییس‌جمهوری در این نامه که تاریخ آن ۱۳ دی ماه امسال ذکر شده، گفته هزینه نرخ بهره‌ منابع یورویی به ماهانه پنج میلیون دلار می‌رسد.

او در نامه خود خاطرنشان کرده که بانک مرکزی جمهوری اسلامی با اتکا به ذخایر ارزی انباشت‌شده در عراق به چاپ پول اقدام می‌کند.

آسوشیتدپرس به تازگی گزارش داد آمریکا از ماه‌ها پیش دسترسی عراق به دلارهای خود را محدود کرده و تلاش می‌کند آن‌چه را مقام‌های عراقی از آن به عنوان ‌پول‌شویی افسارگسیخته به نفع ایران و سوریه توصیف می‌کنند، از بین ببرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024