جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.02.2023, 10:58

نشست رهبران گروه هفت با هدف حمایت از اوکراین


کاخ سفید تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نشستی مجازی با رهبران کشورهای گروه هفت به همراه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برگزار می‌کند و طی آن تحریم‌های جدیدی علیه حامیان جنگ روسیه علیه اوکراین اعلام خواهد کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، پنج‌شنبه چهارم اسفند به وقت محلی تصریح کرد که ایالات متحده به‌زودی بسته تحریمی گسترده‌ای علیه بانک‌ها و شرکت‌های صنایع نظامی و تکنولوژی روسیه اعمال می‌کند.

گروه هفت سال گذشته در ساعت‌های اولیه حمله نظامی روسیه به اوکراین نشستی برگزار و اولین بسته تحریمی علیه مسکو‌ را تصویب کرد.

همزمان، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که واشینگتن به‌زودی کمک‌های امنیتی و نظامی به ارزش 2 میلیارد دلار به اوکراین ارائه خواهد کرد.

سالیوان همچنین تاکید کرد، ایالات متحده همه گونه کمک برای پیروزی اوکراین در جنگ جاری انجام خواهد داد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا هم از رهبران کشورهای گروه هفت خواست سریعا به ارتش اوکراین توپخانه، خودروهای زرهی و سامانه‌های دفاع هوایی تحویل دهند.

سوناک بر ارسال تسلیحات با برد بلند به اوکراین با هدف «تعیین کنندگی» این تسلیحات در نبردها تاکید کرد.

در همین رابطه، چین از روسیه و اوکراین درخواست کرد هر چه زودتر گفتگوهای صلح را آغاز و تا آن زمان‌ از حمله به غیرنظامیان و تاسیسات شهری اجتناب کنند.

پکن همچنین نسبت به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین هشدار داد.

چین تاکید کرد که همه طرف‌ها باید به روسیه و اوکراین برای ازسرگیری مذاکرات و حل بحران کنونی میان دو کشور کمک کنند.

ولودیمیر زلنسکی هم به مناسبت اولین سالگرد جنگ، به شرایط سخت نظامی در دو جبهه شرق و جنوب کشور اشاره کرد و گفت که «به‌رغم مخاطرات فراوان در جبهه جنوب، نیروهای اوکراینی از توانایی لازم برای شکست مهاجمان برخوردار هستند.»

زلنسکی اظهار داشت، ارتش روسیه زیرساخت‌های شهری خرسون را هدف قرار داد و چهل هزار شهروند را در شرایط سخت سرما از تامین انرژی برای وسایل گرمایشی محروم کرد.

او تاکید کرد که بازسازی زیرساخت‌ها در خرسون تا تامین انرژی برای شهروندان ادامه خواهد داشت.

حمایت ۳۹ میلیارد دلاری کشورهای گروه هفت از اوکراین

وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای گروه هفت متشکل از آمریکا، آلمان، انگلستان، کانادا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن، روز پنجشنبه ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ پس از نشستی در شهر بنگلور هند طی بیانیه مشترکی اعلام کردند که تعهد بودجه و حمایت اقتصادی مطابق با نیازهای اوکراین برای سال ۲۰۲۳ به ۳۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در این بیانیه بر عزم کشورها برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های اقتصادی جهانی ناشی از جنگ و تسلیحات غذایی و انرژی روسیه، تاکید شده است.

همچنین از صندوق بین المللی پول خواسته شد تا یک برنامه معتبر، با بودجه کامل و با شرایط مناسب برای اوکراین تا پایان ماه مارس ارائه کند.

در این بیانیه همچنین بر تعهد به انجام اقدامات اقتصادی هماهنگ اجرا شده در پاسخ به جنگ روسیه تاکید شده و تصریح شد که تلاش‌های مشترک برای حمایت و کمک به بازسازی زیرساخت‌های حیاتی اوکراین ادامه خواهد یافت.

در این بیانیه آمده است که ما به همکاری نزدیک با هم و با شرکای خود برای اجرای تحریم‌ها و جلوگیری از تلاش برای دور زدن آنها ادامه خواهیم داد. از سایر کشورها می‌خواهیم که به تحریم‌های ما علیه روسیه بپیوندند.

در این بیانیه همچنین تصریح شد که از تلفات جانی و ویرانی‌های ناشی از زلزله‌های ویرانگر ترکیه و سوریه به شدت متأسفیم و حمایت از مردم زلزله زده ادامه دارد.


منابع: العربیه، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024