جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.02.2023, 20:00

زندان‌های مخفی و زیرزمینی برای شکنجه معترضان


شبکه سی‌ان‌ان گزارشی تحقیقی منتشر کرد که نشان می‌دهد چگونه جمهوری اسلامی از شبکه‌ای از زندان‌های مخفی برای شکنجه و سرکوب معترضان و نیز اعتراف‌گیری اجباری از آنان استفاده می‌کند.

این شبکه توانسته مکان بیش از ۴۰ شکنجه‌گاه غیررسمی و زندان‌ مخفی اعلام نشده در ایران را که در مراکز دولتی مانند زیرزمین مساجد قرار دارند، بیابد.

سی‌ان‌ان برای پیدا کردن مکان دقیق این بازداشتگاه‌های مخفی با شاهدان عینی و بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی گفت‌وگو کرده و این اطلاعات را با تصاویر ماهواره‌ای انطباق داده است.

بر اساس این گزارش، در تهران، سنندج و زاهدان به ترتیب هشت، شش و پنج شکنجه‌گاه مخفی شناسایی شده است.

در دیگر شهرها مانند کرج، مشهد، تبریز، کرمانشاه، آمل، سقز، اشنویه و ... هم ده‌ها زندان مخفی بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شاهدان عینی، شناسایی شده‌اند.

مکان‌هایی که سی‌ان‌ان اطلاعات آن‌ها را فاش کرده هم شامل زندان‌های غیر‌قانونی داخل پادگان‌ها و ساختمان‌های وزارت اطلاعات می‌شود که نامی از آن‌ها در اسناد رسمی برده نشده و هم بازداشت‌گاه‌هایی موقت که در مواقع خاص مانند خیزش انقلابی در زیرزمین مساجد به ویژه در شهری مانند مشهد راه‌اندازی شده‌اند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو معترض اعدام شده، پیش از انتقال به زندان کرج در همین مکان‌های غیررسمی شکنجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، محسن شکاری، دیگر معترض اعدام شده نیز در یک مکان شکنجه و سپس به زندان منتقل شده است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این زندان‌های مخفی محلی برای شکنجه معترضان به منظور گرفتن اعتراف اجباری از آن‌ها بوده تا دادگاه‌ها بتوانند بر اساس آن، احکامی سنگین مانند حکم اعدام صادر کنند.

سی‌ان‌ان از کیوان صمدی و محسن سهرابی به عنوان دو معترض زندانی در این بازداشتگاه‌های مخفی نام برده و به نقل از آن‌ها، فضای این شکنجه‌گاه‌های زیر‌زمینی را توصیف کرده است.

گفته‌های این دو معترض نشان می‌دهد ماموران جمهوری اسلامی در زندان‌های مخفی خود انواع شکنجه‌های جسمی، روحی و جنسی را در قبال بازداشت‌شدگان انجام داده‌اند.

تزریق ماده‌ای برای زنده ماندن زندانی و اعمال شکنجه‌های بیشتر، «بوسیدن گردن و لیسیدن بدن» از سوی شکنجه‌گر، شکنجه‌های جنسی با باتون و استفاده از کارد و سرنگ برای دیگر اشکال شکنجه، مواردی هستند که صمدی و سهرابی در مصاحبه با سی‌ان‌ان از آن یاد کرده‌اند.

سی‌ان‌ان پیش از این هم در پرونده‌ و گزارشی ویژه، به تجاوز و آزار جنسی بازداشت‌شدگان در جریان خیرش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی پرداخت.

این رسانه با حنا، زن کُرد ایرانی که سی‌ان‌ان نام او را برای حفظ امنیتش تغییر داده گفت‌وگو کرد که هم شاهد و هم قربانی تجاوز جنسی به افراد دربند بوده: «به دخترانی تجاوز شده بود و بعد هم به (زندان‌های) شهرهای دیگر منتقل شده بودند و آن‌ها (دختران) می‌ترسیدند که از این موضوع حرف بزنند.»

سی‌ان‌ان در این گزارش با شاهدان عینی و نجات‌یافتگان تجاوز و آزار جنسی که ایران را ترک کرده‌اند مصاحبه کرده و با تکیه بر آن‌ها و صحت‌سنجی‌های دیگر، اعلام کرد در برخی موارد برای باج‌خواهی از معترضان و وادار کردنشان به سکوت، فیلم آزار جنسی ضبط شده است.

بر اساس این گزارش، سی‌ان‌ان از ۱۱ مورد خشونت جنسی در زندان‌های ایران خبردار شده و توانسته بود تقریبا نیمی از این موارد را تایید کند.


ایران‌اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024