جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.02.2023, 14:01

استقبال کم‌نظیر حاضران از سخنرانی سالانه پوتین!


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مراسمی در آستانه اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، به فاع از این تصمیم پرداخت و مواضع خود در مورد آینده جنگ و روابط با کشورهای خارجی را تشریح کرد. او از جمله به برنامه‌های خود برای کاهش روابط اقتصادی با غرب و گسترش ارتباط با هند، چین و شرق آسیا و خاورمیانه از جمله از طریق ایران اشاره کرد.

او همچنین گفت که روسیه مشارکت خود در پیمان کاهش توان تهاجمی استراتژیک را به حالت تعلیق در می‌آورد. این پیمان در سال ۲۰۰۲ بین روسیه و آمریکا منعقد شد. هدف این پیمان محدود کردن زرادخانه‌های آمریکا و روسیه بوده است.

به گزارش رسانه‌های روسیه، در مراسم امروز مقامات ارشد دولتی و جمعی از افراد سرشناس روسیه حضور داشتند اما از آن دسته از رسانه‌های خارجی که «عوامل دشمن» محسوب می‌شوند برای پوشش این مراسم دعوت به عمل نیامده بود. این سخنرانی به طور مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی روسیه و مانیتورهای بزرگ نصب شده در معابر عمومی پخش شد.

رئیس جمهوری روسیه با اظهار اینکه روسیه در «در دورانی پیچیده و سرنوشت‌ساز و شرایط متحول جهانی» قرار دارد گفت که این تحولات آینده روسیه را رقم خواهد زد و تک تک مردم روسیه در این زمینه مسئولیت بزرگی دارند.

پوتین در مورد جنگ علیه اوکراین - که آن را همچنان «عملیات ویژه» خواند - گفت که دلیل آن تهدیدی بود که از سوی «نازی‌های حاکم بر اوکراین و نفرت‌پراکنی آنان» متوجه روسیه می‌شد و افزود که «مردم اوکراین در انتظار روسیه بودند که به کمک آنان بشتابد».

او گفت تلاش کرده بود درگیری بین دولت مرکزی اوکراین و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق آن کشور را به طرزی مسالمت آمیز حل و فصل کند و دولت اوکراین را مسئول شکست این تلاش‌ها معرفی کرد. رئیس جمهوری روسیه کشورهای غربی را نیز متهم کرد که در مورد تمایل به صلح و همکاری، دروغ گفته بودند و افزود که تلاش‌های روسیه برای حل اختلافات از راه‌های مسالمت‌آمیز به این دلیل شکست خورد که کشورهای غربی «مشغول سناریوسازی متفاوتی بودند».

رئیس جمهوری روسیه اوکراین و کشورهای غربی را متهم کرد که آغازگر جنگ بوده‌اند و افزود که پیمان ناتو در صدد بود با پذیرش اوکراین به عضویت، خود را به مرزهای غربی روسیه برساند. او گفت که «تکرار می‌کنم: مسئول آغاز جنگ آنها هستند و ما برای متوقف کردن این جنگ مجبور شدیم به زور متوسل شویم».

ولادیمیر پوتین در انتقاد شدید از رویکرد غرب، به خصوص نشست امنیتی مونیخ در روز یکشنبه این هفته را که روسیه به آن دعوت نشده بود، هدف انتقاد قرار داد وگفت که در خلال این گردهمایی بین‌المللی، کشورهای غربی اتهامات زیادی به روسیه زدند بی‌آنکه بپذیرند که آنها بودند که«جهان را گرفتار هرج ومرج کردند».

به گفته رئیس جمهوری روسیه، در دهه ۱۹۳۰ میلادی هم کشورهای غربی «راه را برای به قدرت رسیدن نازی‌ها در آلمان هموار کردند” و گفت که غربیان از قرن نوزدهم در تلاش بوده‌اند تا سرزمین‌های تاریخی روسیه را از این کشور جدا کنند و از اوکراین به عنوان یکی از این سرزمین‌ها نام برد. او غرب را متهم کرد که در سال ۲۰۱۴، یک دولت طرفدار روسیه را سرنگون کرد و به جای آن ملیگرایان را روی کار آورد. اشاره ولادیمیر پوتین به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری پیشین اوکراین توسط پارلمان این کشور در آن سال است. نمایندگان پارلمان او را مسئول تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان مخالف دولت دانسته و به فساد مالی متهم کرده بودند.

ولادیمیر پوتین کمک نظامی و اقتصادی غرب به اوکراین برای مقابله با حمله روسیه را محکوم کرد و گفت که غرب می‌خواهد یک درگیری محلی را به یک جنگ جهانی تبدیل کند.

در مورد تاثیر داخلی جنگ، او از خانواده کشته‌شدگان جنگ و نظامیان در جبهه جنگ قدردانی کرد و در حالیکه گزارش‌هایی از ناخرسندی گسترده مردم روسیه از گسترش سربازگیری اجباری برای اعزام به جبهه جنگ منتشر شده، گفت آنان «برای حفظ میراث اجداد و آینده فرزندان و نوه‌هایمان، برای بازگرداندن عدالت تاریخی می‌جنگند».

منبع گزارش بالا:‌ بی‌بی‌سی

***

گفته شده که سخنرانی پوتین با استقبال کم‌نظیر! حاضران و کف‌زدن‌های پی در پی آنها مواجه شده است. این استقبال را در تصاویری که در رسانه‌های روسیه منتشر شده می‌توان راستی‌آزمایی کرد! چند تصویر زیر شور و شعف موجود در چهره‌های حاضران را به خوبی نشان می‌دهد:



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024