جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.02.2023, 11:41

جمشید شارمهد به اعدام محکوم شد


دادگستری کل استان تهران روز سه شنبه دوم اسفند اعلام کرد که حکم دادگاه درباره جمشید شارمهد صادر شده و او به اعدام محکوم شده است.

روابط عمومی دادگستری کل استان تهران اعلام کرد: پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران، جمشید شارمهد را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرد.

جمشید شارمهد به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» به اعدام محکوم شده است در حالی‌که خانواده او در تمامی مراحل دادرسی که در روندی ناعادلانه صورت گرفته است اتهامات انتسابی به او را رد کرده‌اند.

جمشید شارمهد متولد ۱۳۳۴ دارای تابعیت آلمان و مقیم آمریکا بوده و توسط دستگاه قضا در ایران متهم شده که «قصد انجام ۲۳ اقدام تروریستی در ایران را داشته که ۵ مورد را با موفقیت هدایت کرده است.»

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، روز سه‌شنبه ۲۰ دی ماه سال جاری با اشاره به برگزاری هشتمین جلسه دادگاه محاکمه پدرش پشت درهای بسته، نسبت به تصمیم دادگاه ابراز نگرانی کرد.

غزاله شارمهد در توییتی نوشت، وکیل تسخیری که از سوی قوه قضائیه برای جمشید شارمهد تعیین شده به او اطلاع داده که هشتمین جلسه دادگاه «نمایشی او» پشت درهای بسته برگزار شده و «هنوز حکم خلاف و ناعادلانه اعلام نشده است، جان پدرم در خطر است.»

تابستان ۱۳۹۹ جمشید شارمهد، رئیس «گروه تندر» در جریان سفری به امارات متحده عربی در دوبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به این کشور منتقل شد.

شارمهد رئیس رادیو تندر نیز هست. «تندر» نام رسانه گروه «انجمن پادشاهی ایران» در لس‌آنجلس در جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکاست که حکومت ایران از آن به عنوان یک «گروه تروریستی» یاد می‌کند.

وزارت اطلاعات ایران تا کنون در چندین نوبت، ویدیوهایی تحت عنوان «اعترافات» از جمشید شارمهد پخش کرده است. نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گویند این گونه اعترافات زیر شکنجه اخذ می‌شود و ناقض حقوق متهم است.

آقای شارمهد تمامی روزهای بازداشت خود تا به اکنون را در سلول انفرادی بدون حق ملاقات گذرانده و حتی از تماس تلفنی با خانواده خود نیز به شکلی محدود برخوردار بوده است.

انجمن پادشاهی و گروه تندر

بعد از ناپدید شدن فرود فولادوند که در بین اعضای این گروه با نام «استاد فرود» شناخته می‎شود، جمشید شارمهد دومین فردی است که با اتهام همکاری با انجمن پادشاهی ربوده می‌شود.

دو سال پس از بازداشت فرود فولادوند در سال ۱۳۸۵ و در حالی که به نظر می‌رسید، فعالیت این گروه تا حدی فروکش کرده است، انفجاری در حسینیه شیراز رخ داد که نهادهای امنیتی ایران، “تندر شاخه نظامی انجمن پادشاهی” را مسئول این بمب‌گذاری معرفی کردند. این انفجار ۱۴ کشته برجا گذاشت.

اندکی پس از این انفجار، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، وزیر وقت اطلاعات، که اکنون رئیس قوه قضائیه است، اعلام کرد عوامل این انفجار را در شمال ایران بازداشت کرده است.

از آن زمان تاکنون بارها افرادی در رابطه با پرونده این انفجار بازداشت و محاکمه شده‌اند.

از جمله آرش رحمانی‌پور و محمدعلی زمانی که در سال ۱۳۸۷ بازداشت شدند ولی در دادگاه‌های جمعی مرداد ماه مرتبط با اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ محاکمه شدند. نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر این دادگاه‌ها را نمایشی خواندند.

آرش رحمانی‌پور که در زمان ارتکاب جرم انتسابی زیر ۱۸ سال سن داشت و محمدرضا علی زمانی هر دو در بهمن‌ماه ۱۳۸۸ اعدام شدند. اعدام این دو زندانی با انتقادات گسترده‌ای همراه بود.

آلمان صدور حکم اعدام علیه جمشید شارمهد را محکوم کرد

آلمان صدور حکم اعدام علیه جمشید شارمهد شهروند ایرانی-آلمانی را محکوم کرده است.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در بیانیه‌ای گفته است «حکم اعدام جمشید شارمهد کاملا غیرقابل قبول است.»

‌ساعاتی پیش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران اعلام کرد که آقای شارمهد به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» به اعدام محکوم کرده است. آقای شارمهد، تابستان سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دوبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به این کشور منتقل شد.

دخترش می گوید او در مسیر پرواز از فرانکفورت به بمبئی، ربوده شد.


منابع:‌خبرگزاری میزان، ایسنا، بی‌بی‌یی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024