جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.02.2023, 22:22

اعتراض در چند شهر ایران با شعار مرگ بر خامنه‌ای


همزمان با فراخوان مخالفان جمهوری اسلامی، تصاویری از تظاهرات در چند خیایان تهران و همین طور سنندج، اهواز، کرج، شیراز و اصفهان و چند شهر دیگر منتشر شده است. در این تصاویر علی خامنه‌ای آماج شعاهاری معترضان است که آرزوی مرگ دیکتاتور را بیان می‌کنند. در برخی شهرها معترضان آتش به پا کرده‌اند.

* اعتراض‌ها در تهران

عصر امروز، پنجشنبه ۲۷ بهمن و همزمان با فراخوان مخالفان جمهوری اسلامی تصاویری از تظاهرات در خیابان ستارخان در غرب تهران منتشر شده است.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد علاوه بر  ستارخان، در تهرانپارس، هفت‌‌حوض نارمک، صادقیه،  بلوار فردوس و شریعتی نیز تجمع‌هایی برگزار شده و معترضان شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور»، «زن زندگی آزادی» و ‌«‌امسال سال خونه سید‌علی سرنگونه» سر‌ دادند.

در خیابان ستارخان جمعی از مردم با سردادن شعارهای ضد حکومتی اقدام به برپایی تظاهرات خیابانی کردند. معترضان از جمله شعارهایی جمهور «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با استقرار پر تعداد در خیابان ستارخان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سوی مردم معترض کردند.

شهرک اکباتان هم شامگاه پنج‌شنبه صحنه تجمع اعتراضی مردم و سردادن شعارهای حکومتی بود. شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» از جمله شعارهای معترضان در این شهرک بود.

معترضان در تجمع پنج‌شنبه شب اکباتان همچنین شعار «بیزارم از دین شما، نفرین به آیین شما» را علیه جمهوری اسلامی سردادند.

در هفت حوض نارمک، واقع در شرق تهران نیز نیروهای امنیتی و یگان ویژه بارها معترضان را مورد هجوم قرار داده و شماری از معترضان را نیز بازداشت کردند.

در تهرانپارس نیز جمعی از معترض اقدام به برپایی تجمع‌های پراکنده با شعارهای ضد حکومتی کردند و نیروهای حکومتی ضمن چندبار هجوم به معترضان، به سوی تعدادی از معترضان با سلاح‌های ساچمه‌زن شلیک کردند.

امروز چهلم محمد مهدی کرمی و محمد حسینی،‌ دو تن از معترضان اعدام شده است.

* گزارش‌ها همچنین حاکی از تجمع گروهی از شهروندان در منطقه گلشهر کرج همراه با شعارهای ضدحکومتی است.

* تصاویری نیز از برپایی آتش در خیابان‌های سنندج منتشر شده است. گزارش شده که بخشی از این حرکت اعتراضی در نزدیکی خیابان گلشن سنندج است.
در تصاویر منتشر شده شعار «مرگ بر خامنه‌ای» شنیده می‌شود.

* معترضان در مشهد هم در محله‌هایی همچون بلوار وکیل‌آباد و احمدآباد به خیابان آمدند. ویدیوهای رسیده حاکی از سر دادن شعار «برادر شهیدم خونت رو پس می‌گیرم» است.

* معترضان در تجمع اصفهان شعارهایی چون «زن زندگی آزادی» را فریاد زدند. در اراک هم شعار «عمامه رهبری وقتشه که بپری» و «مرگ بر خامنه‌ای» در خیابان طنین‌انداز شد.

* ویدیوهای منتشرشده حاکی از تجمع معترضان در ایذه همراه با شعارهای ضدحکومتی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» بود.

صبح پنجشنبه پدر محمدمهدی کرمی در چهلمین روز اعدام پسرش در پستی اینستاگرامی با تشکر از همدردی مردم نوشت: «‌روزها و شب‌های بسیار سخت و دشواری را سپری کردیم تا به چهلم فرزند دلبند و ورزشکارمان برسیم.چهلم نیز گذشت اما غم و اندوهی که در دل ماست سال‌ها باقی می‌ماند.»

پیشتر، گروه‌های مختلف مدنی از جمله جوانان محلات تهران برای تجمع همزمان با چهلم دو معترض اعدام‌شده فراخوان داده بودند. بنرهای متعددی هم در خیابان‌ها نصب شده بود و دیوارنویسی برای این فراخوان در شهرهای مختلف به چشم می‌خورد.

ماموران امنیتی صبح پنجشنبه برای جلوگیری از تجمع معترضان در ورودی آرامستان بهشت‌علی اشتهارد جو امنیتی شدیدی حاکم کرده بودند.

حکم اعدام محمدمهدی کرمی، قهرمان ۲۲ ساله کاراته و محمد حسینی، ورزشکار و کارگر ۳۹ ساله که پس از تجمع مراسم چهلم حدیث نجفی بازداشت و در دادگاه‌هایی کوتاه بدون دسترسی به وکیل انتخابی محاکمه شده بودند، ۱۷ دی ماه اجرا شد.

محمدحسین آقاسی، وکیل انتخابی خانواده کرمی در پی اعدام موکلش اعلام کرد او در حالی اعدام شد که در «اعتصاب غذای خشک» بود و اجازه آخرین دیدار با خانواده‌اش را به او نداده بودند.

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل محمد حسینی هم پیش از اعدام او در توییتی نوشته بود در دیدار با موکلش در زندان کرج، حسینی گفته بود شکنجه شده و به همین دلیلی اقرارهای او وجاهت قانونی ندارد.

به نوشته او، محمد حسینی «از شکنجه، ضرب و شتم با چشم و دست و پای بسته تا لگد به سر و بیهوشی، زدن با میله آهنی به کف پا و شوکر در قسمت‌های مختلف بدن» گفته بود.

هر دوی این معترضان اتهام دست داشتن در کشته شدن روح‌الله عجمیان، یک عضو بسیج را رد کرده بودند.

اعدام آنها با محکومیت بین‌المللی و واکنش گسترده و بسیار منفی افکار عمومی در ایران مواجه شد.

پیش از آنها محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو معترض جوان دیگر، در تهران و مشهد اعدام شده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل هشدار داده در ایران دست‌کم ۱۴ معترض در ارتباط با اعتراضات و برای اتهاماتی به غیر از «قتل عمد» در معرض خطر جدی اعدام قرار دارند. این سازمان همچنین صدور احکام اعدام برای این افراد را ناقض تعهدات ایران بر اساس قوانین بین‌المللی خواند و خواستار تعلیق فوری این احکام شد.

در گزارش عفو بین‌الملل از عرشیا تکدستان، جواد روحی، ابراهیم نارویی، کامبیز خروت، مجید کاظمی، منوچهر مهمان‌نواز، منصور دهمرده، محمد بروغنی، مهدی بهمن، مهدی محمدی‌فرد، محمد قبادلو، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و شعیب میربلوچ‌زهی ریگی به‌عنوان ۱۴ نفری یاد شده که در معرض خطر شدید اعدام قرار دارند.


منابع: بی‌بی‌سی، رادیو فردا، ایران‌اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024