جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.02.2023, 8:50

اروپا هفت نهاد مرتبط با سپاه را تحریم می‌کند


رادیو زمانه: دو مقام ارشد اتحادیه اروپا به اکسیوس گفتند که انتظار می‌رود اتحادیه اروپا هفت نهاد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را که به گفته این اتحادیه در تدارک و رساندن پهپاد به روسیه برای جنگ علیه اوکراین دست دارند، تحریم کند.

یکی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا به اکسیوس گفت که آن‌ها نسبت به حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه «بیشتر از قبل نگران» هستند. سپاه بسیار بیشتر از گذشته در کانون توجه قرار دارد و یک تغییر ذهنیت واقعی وجود دارد. تا همین اواخر، بیشتر تمرکز اتحادیه اروپا بر برنامه هسته‌ای ایران بود و نه فعالیت نظامی سپاه پاسداران در خارج از کشور.

تصمیم در مورد تحریم‌ها می‌تواند در نشست آتی کمیسیون اروپا اعلام شود.

ایران اذعان کرده که قبل از شروع جنگ، تعدادی پهپاد به روسیه تحویل داده، اما پس از شروع تهاجم این کار را متوقف کرده است. این با وجود شواهد به شکل فزاینده‌ای خلاف آن را نشان می‌دهد..

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که به شرط ناشناس ماندن با اکسیوس صحبت کرد، گفت: «بسته تحریم‌ها به طور رسمی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون اروپا مطرح می‌شود.»

این بسته شامل تحریم‌هایی علیه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به گفته اروپا در تحویل پهپادها به روسیه و آموزش اپراتورهای روسی مشارکت دارد و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه که به گفته این مقام مسئول در توسعه برنامه پهپادی مشارکت دارد.

به گفته این مقام مسئول، دیگر نهادهایی که انتظار می‌رود تحریم شوند عبارتند از: شرکت اوج پرواز مادو نفر، شرکت پرآور پارس، صنایع هوایی قدس و صنایع هوایی شاهد.

به گفته مقامات اتحادیه اروپا، این نهادها در ساخت پهپادهایی که به روسیه تحویل داده شده‌اند، از جمله واردات قطعات مورد نیاز برای ساخت این پهپادها مشارکت دارند.

به گفته مقامات، این بسته همچنین شامل تحریم‌هایی علیه شرکت‌های روسی است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که فهرست این نهادها بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی ارائه شده از سوی اوکراین تهیه شده است. این اطلاعات از تجزیه و تحلیل پهپادهای ساقط‌شده ایرانی به دست آمده و نشان می‌دهد که از چه مواد و تجهیزات با کاربرد دوگانه‌ای برای ساخت آنها استفاده شده است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات بر سر بسته تحریمی به طور رسمی از روز چهارشنبه آغاز شده است. این مقام افزود: «بسته تحریمی احتمالاً ظرف چند روز و در آستانه اولین سالگرد تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه تصویب و اعلام خواهد شد.»

اتحادیه اروپا قبلاً چندین فرد و نهاد مرتبط با سپاه را به دلیل نقض حقوق بشر و تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی و یرنامه موشکی تحریم کرده است.

تحریم‌های جدید در چارچوب استفاده از تجهیزات با کاربرد دوگانه برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین برای روسیه اعمال خواهد شد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه ۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن در یک سخنرانی در پارلمان اروپا گفت که پهپادهای ساخت ایران غیرنظامیان اوکراینی را می‌کشند.

وی با اشاره به تحریم‌های احتمالی جدید گفت: «وظیفه ما تحریم آنها و مقابله با ایران در مورد تأمین پهپاد و انتقال دانش برای ساخت سایت‌های تولید پهپاد در روسیه است.»

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که با اکسیوس صحبت کرد، گفت که اتحادیه اروپا همچنان نگران ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه برد از ایران به روسیه است.

این مقام مسئول گفت: «تهران و مسکو پیش از این قرارداد فروش موشک‌های فاتح ۱۱۰ با برد ۱۸۶ مایل را امضا کرده‌اند، هرچند هنوز تحویل این موشک‌ها انجام نشده است.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: «کشورهای بیشتری در اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره امکان شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی هستند و تاکید کرد که این بحث ادامه دارد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024