جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.02.2023, 23:35

شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از ۴۱ هزار تن گذشت


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه بار دیگر از عملکرد دولتش در کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده و مدیریت بحران دفاع کرد و وعده کمک‌‌های بیشتر داد و گفت به زودی کار ساخت هزاران واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده آغاز می‌شود.

رئيس‌جمهور ترکیه پس از نشست کابینه دولت در مرکز سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) گفت: برای تک تک ۳۵ هزار و ۴۱۸ شهروندم که در این زلزله جان خود را از دست داده‌اند، طلب رحمت و مغفرت کرده و برای بازماندگان آ‌نها و ملت مان تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه ۷۳ هزار نیروی انتظامی، ۶۵ هزار نیروی ژاندارمری در مناطق زلزله‌زده شبانه‌روز در حال فعالیت هستند٬ اظهار کرد: حدود ۲۵۰ هزار کارمند دولت در مناطق زلزله‌زده فعالیت می‌کنند. ۲۰ هزار نفر از سربازان ارتش در مناطق زلزله‌زده انجام وظیفه می‌کنند. روند امداد و جستجو تا نجات آخرین فرد در مناطق زلزله‌زده ادامه خواهد یافت.

اردوغان با تاکید بر اینکه مداخله ۱۵ هزار ساختمان از بیش از ۱۹ هزار ساختمان موجود در مناطق زلزله‌زده، پایان یافته است٬ گفت: وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی یک میلیون و ۸۵۰ هزار منزل و محل کار در حدود ۳۶۹ هزار ساختمان در مناطق زلزله‌زده را بررسی کرده است. بر اساس برآوردهای اولیه، ۲۱۱ هزار واحد مسکونی در ۴۷ هزار ساختمان در منطقه زلزله زده تخریب شده یا اینکه به شدت آسیب دیده است.

وی افزود: حتی یک دقیقه هم برای از دست دادن نداریم، هر جا که ارزیابی خسارت به پایان برسد، فورا کار ساخت و ساز را آغاز خواهیم داد. ما هر خانه و محل کار ویران شده یا غیرقابل سکونت در اثر زلزله را بازسازی کرده و به صاحبان اصلی‌اش تحویل خواهیم داد. با ساخت خانه‌ها در موقعیت قبلی آن‌ها یا در منطقه‌ای جدید، تمام ویرانی‌های زلزله جبران خواهد شد.

اردوغان تاکید کرد: هیچ یک از هموطنان‌مان را چه از نظر مادی و چه معنوی تنها نخواهیم گذاشت، امدادرسانی و اسکان ادامه خواهد یافت. حمایت‌های لازم در روزهای آتی متناسب با نیاز شهروندان صورت خواهد گرفت. مبلغ ۱۰۰ هزار لیر ترک به بستگان جان باختگان زلزله برای رفع نیازهای فوری‌شان پرداخت خواهد شد. تاکنون در مجموع به ۱.۶ میلیون زلزله‌زده سرپناه و اسکان تامین کرده‌ایم. تعداد چادرها در مناطق زلزله زده بیش از ۱۷۵ هزار و تعداد کانتینرها بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ مورد است.

اردوغان تاکید بر اینکه طراحی ساخت خانه‌ها جدید و شهرها در مناطق زلزله‌زده توسط وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی و اداره مجتمع‌های مسکونی(توکی) آغاز شده است٬ گفت:‌ ظرف چند ماه به تدریج احداث تمام خانه‌هایی که به امتداد خطوط گسل در مناطق زلزله ساخته‌ می‌شود، شروع خواهد شد. از اوایل مارس ساخت ۳۰ هزار باب خانه در مناطق زلزله‌زده را آغاز می‌کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: صندوق اعتباری مازاد برای اصناف منطقه تدارک دیده شده است. از کشاورزان حمایت ۸.۳ میلیارد لیری به عمل خواهد آمد. پرداخت مالیات برای حدود ۶۳۸ هزار مودی مالیاتی به دلیل وضعیت فوق‌العاده به تعویق خواهد افتاد.

اردوغان همچنین تاکید کرد: فردا ساعت ۲۰:۰۰ کمپین جمع‌آوری کمک با شعار «یک صدا برای ترکیه» در کشور، جمهوری ترک قبرس شمالی و آذربایجان راه‌اندازی می‌شود. ۱۰ هزار کانتینری که از قطر خواهد رسید و تعدادی که از داخل و خارج از کشور تامین می‌شود، همگی در خدمت نیازمندان قرار خواهد گرفت. به عنوان اعضای کابینه و مقامات دولتی حاضر در نشست کابینه برای حمایت از زلزله‌زدگان در مجموع ۱۳۶ میلیون و ۵۸۹ هزار لیر را به آفاد اهدا می‌کنیم.

مردم سوریه از عدم کمک‌رسانی به این کشور خشمگین هستند

یک هیئت سازمان ملل برای اولین بار از زمان وقوع زلزله بیش از یک هفته پیش وارد شمال غرب سوریه شده است. این ماموریت که توسط چند آژانس امدادرسانی تشکیل شده است از طریق زمینی از ترکیه وارد این کشور شده است.

پیشتر سازمان ملل گفته بود دولت سوریه موافقت کرده است که دو گذرگاه مرزی دیگر را برای کمک‎رسانی بین‌المللی باز کند تا امدادرسانی این کشور زلزله‌‌زده تسهیل شود. زمین‌لرزه‌های ترکیه و سوریه جان دستکم ۴۰ هزار نفر را گرفت.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به بی‌بی‌سی گفت «این تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. ما اکنون فقط از یک گذرگاه استفاده می‌کنیم.»

این خبر در حالی اعلام می‌شود که بنابر اعلام سازمان ملل مرحله نجات «رو به پایان» است.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی پیشتر گفته بود جامعه جهانی زلزله‌زدگان شمال غربی سوریه را به حال خود رها کرده است.

بسیاری از مردم سوریه از عدم کمک‌رسانی به این کشور خشمگین بودند.

دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور مشکلات پیش آمده برای امدادرسانی را به تحریم‌های غرب مرتبط می‌داند. در چند روز اول پس از زلزله، برخی از تجهیزات کمک‌رسانه به مناطق تحت کنترل دولت سوریه، عمدتا از کشورهای دوست مانند روسیه، ایران و امارات متحده عربی ارسال شده بود.
سازمان ملل پیشتر انتقاد کرده بود که تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال کمک به سوریه از سرعت کافی برخوردار نبوده است.

امدادرسانی و ارسال کمک به سوریه با پیچیدگی‌هایی همراه است.

در شمال سوریه، بخش‌هایی که بیشترین آسیب را از زمین‌لرزه‌ها متحمل شده‌اند، از جمله مناطقی به شمار می‌آیند که هنوز تحت کنترل گروه‌های مخالف مسلح قرار دارند.

کمک های بشردوستانه بین‌المللی به این مناطق تنها از طریق یک گذرگاه مرزی با ترکیه یا از طریق مناطق تحت کنترل دولت سوریه انجام می‌شد.

پیشتر انتقادهایی هم مطرح شده بود که در مناطق تحت کنترل بشار اسد سوء مدیریت دولت و امتناع از تعامل با مناطق دیگر زلزله‌زده امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است.

در همین رابطه، اما گفته شد که دولت سوریه موافقت کرده کمک‌های سازمان ملل را به این مناطق که از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی شدیدی بوده، بفرستد.

گزارش شده است که در زمین‌لرزه‌های اخیر بیش از ۵۷۰۰ نفر در سوریه کشته‌ شدند.

سازمان‌های امدادی هشدار می دهند که بیش از یک میلیون نفر در ترکیه بی‌خانمان شده‌اند و این رقم در سوریه می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

تیم‌های نجات در هر دو کشور اکنون در حال پایان دادن به عملیات امدادرسانی در این منطقه وسیع هستند.

امید برای یافتن بازماندگان بسیار کاهش یافته است.

عربستان سعودی ۳ هزار کانتینر به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه ارسال می‌کند

عبدالله بن عبدالعزیز ربیعه، رئیس مرکز امداد و کمک‌های بشردوستانه ملک سلمان در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی الاخباریه این کشور گفت: ترکیه و سوریه با فاجعه بزرگی مواجه شدند.

رابعه در ادامه افزود: در مرحله نخست ۳۰۰۰ خانه پیش ساخته (کانتینر) را در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه می‌سازیم.

رئیس مرکز امداد و کمک‌های بشردوستانه ملک سلمان در ادامه گفت: خانه‌های کانتینری به سرعت در اختیار زلزله‌زدگان قرار خواهد گرفت چون ده‌ها هزار نفر در مناطق زلزله‌زده نیاز به سرپناه دارند.

رابعه همچنین گفت که کمپین کمک‌رسانی در عربستان سعودی به زلزله زدگان ترکیه و سوریه همچنان ادامه دارد. تاکنون در چارچوب این کمپین ۳۵۵ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۶۳۰ ریال (حدود ۹۴ میلیون دلار) جمع‌آوری شده است.

خدمات درمانی هلال‌احمر ایران به زلزله‌زدگان ترکیه

پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر ایران اعلام کرد که تیم‌های درمان اضطراری این نهاد به مجروحان زلزله‌ اخیر ترکیه در بیمارستان شهر اصلاحیه خدمات می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری «مهر» ایران، نامدار در این زمینه همچنین اظهار داشت: تیم‌های مذکور طی هفته اخیر ۹ هزار و ۲۵۶ خدمت دارویی و درمانی به زلزله‌زدگان ترکیه ارائه کرده‌اند.

او در ادامه تصریح کرد: در یک هفته گذشته ۱۸۶۹ خدمت دارویی و همین تعداد تریاژ انجام دادیم. به ۱۳۶ نفر نیز خدمات تخصصی پزشکی ارائه و ۱۷۳۳ تن توسط پزشکان عمومی ویزیت شدند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر ایران در پایان گفت: ۴۰ فقره سونوگرافی نیز در اختیار متاثرین از زلزله ترکیه قرار دادیم. روند کمک‌رسانی ما به همسایگان عزیزمان تداوم خواهد داشت.


منابع:‌ آناتولی، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024