جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.02.2023, 17:08

همه روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنید


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در آستانه برپایی مراسم چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی، خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران زندانی در ایران و امکان دسترسی آزاد  به اینترنت است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به مقامات ایران یادآوری می‌کند که همچنان ده‌ها خبرنگار در پشت میله‌های زندان محبوس هستند. تنها جرم آنها این است که در وقایع و اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی، اقدام به پوشش آن کرده‌اند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این رابطه گفت: «ما به مقامات ایرانی تعهدات بین‌المللی آنها در قبال حقوق بشر و آزادی بیان را یادآوری می‌کنیم. ما خواستار برقراری دموکراسی در کشور و آزادی فوری همه همکارانمان از زندان هستیم.»

از زمان کشته شدن مهسا امینی دختر جوان سقزی در بازداشت گشت ارشاد، در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، مقامات جمهوری اسلامی با دستگیری گسترده تظاهرکنندگان و مسدود کردن اینترنت و شبکه های اجتماعی، سرکوب خونینی را در سراسر ایران انجام داده‌اند.

بر اساس گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران(TPJA)، یکی از نهادهای وابسته به فدراسیون بین‌المللی در ایران، در طی پنج ماه، دستکم ۱۰۰ روزنامه‌نگار دستگیر و زندانی شده‌اند.

در هفته‌های اخیر، حدود ۱۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده با قرار وثیقه آزاد شده‌اند، با این وجود حداقل ۲۰ روزنامه‌نگار دیگر همچنان در زندان هستند و بازداشت و تعقیب روزنامه‌نگاران ادامه دارد.

از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی، دست‌کم چهار خبرنگار زن دیگر دستگیر شده‌اند. الناز محمدی پس از احضار به دادگاه اوین تهران و ملیکا هاشمی، مهرنوش زارعی و سعیده شفیعی در روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه بازداشت شدند.

در حالی که دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد، احکام و مجازات‎‌های بسیار سنگین شامل از یک سال تا ۱۸ سال زندان برای روزنامه‌نگاران صادر شده است.

به عنوان مثال، احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار ورزشی به اتهام «تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی»، «توهین به مقدسات»، «جرایم رایانه‌ای» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۸ سال زندان محکوم شد. سایر احکام صادره شامل خدمات اجتماعی، شلاق، ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت کار به عنوان روزنامه‌نگار می‌باشد.

این دادگاه‌های ناعادلانه در حالی برگزار می‌شوند که مقامات جمهوری اسلامی  احکام غیرانسانی اعدام را هم برای شهروندان و معترضانی، صادر کرده‌اند و چهار معترض توسط حکومت اعدام شده است.

در حالی که جمهوری اسلامی چهل و چهارمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) یادآور می‌شود که از سال ۱۹۷۹ تا کنون جمهوری اسلامی، هزاران روزنامه‌نگار و شهروند شهروند خبرنگار را دستگیر، بازداشت، ناپدید، اعدام و یا به قتل رسیده‌ است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از مقامات ایران می‌خواهد که همه روزنامه‌نگارانی را که بازداشت کرده، آزاد کند و جریان آزاد اطلاعات را به کشور بازگرداند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024