جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.02.2023, 16:38

فرهاد میثمی از زندان آزاد شد


فرهاد میثمی، پزشک، فعال مدنی از چهار سال پیش در زندان به‌سر می‌برد، با گذراندن دوران محکومیتش از زندان آزاد شد. وضعیت جسمی آقای میثمی به دلیل اعتصاب غذای او در چند ماه گذشته، بسیار وخیم شده بود و انتشار عکس‌های جدیدش از زندان بازتاب گسترده‌ای داشته است.

میثمی در مرداد سال ۹۷ بازداشت شده بود. دستگاه قضایی  جمهوری اسلامی او و رضا خندان را به اتهام «تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی» به شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و رسانه ها محکوم کرد.

آقای میثمی از روز ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱ با نوشتن نامه‌ای در اعتراض به حجاب اجباری و اعلام مطالباتی، اعتصاب غذا کرده بود. او در این نامه‌ مطالباتش را اینگونه طرح کرده بود: ۱- توقف اعدام معترضان ۲- آزادی شش زندانی سیاسی - مدنی ۳- توقف آزارهای اجبار حجاب.

شش زندانی سیاسی که او خواهان آزادی آنها شده بود از این قرار بودند: محمد حبیبی (معلم)، ناهید شیربیشه (از مادران دادخواه)، رضا شهابی (کارگران اتوبوس‌رانی)، بهاره هدایت (دانشجوی ارشد)، مصطفی نیلی (وکیل دادگستری) و نیلوفر حامدی (خبرنگار).

میثمی با تاکید بر اینکه مقامات جمهوری اسلامی در برابر تک‌تک این جان‌های سوخته مسئول‌اند، همان‌طور که در برابر کشتارهای پیش از آن مسئول هستند، اعلام کرده بود: «در اعتراض به این آزار کلانِ ملّی و سرکوب و کشتارهای متعاقب آن، از روز یکشنبه (۱۰ مهر) مصادف با “روز جهانی خشونت‌پرهیزی”، یک کنشِ ۳ بخشی را از زندان آغاز می‌کنم.»

چند روز پیش (۱۳ بهمن ۱۴۰۱) عکس‌هایی از فرهاد میثمی به همراهِ نامهٔ او با عنوان «برایِ روزهایِ زجرِ اندر زجرِ اندر زجر» از زندان رجایی‌شهر کرج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد او به شدت وزن کم کرده‌است.

او با این حال در نامهٔ خود تاکید کرده بود: «همچنان بر سر خواسته‌های سه‌گانه‌ام: توقفِ اعدامِ معترضان، آزادیِ شش زندانیِ سیاسی-مدنی و توقفِ آزارهایِ اجبارِ حجاب، بر سرِ همان مأموریتِ غیرممکن خواهم ایستاد.».

انتشار این تصاویر با واکنش گسترده‌ای مواجه شد. شماری از زندانیانی که او خواهان آزادی آنها شده بود، از جمله بهاره هدایت و نیلوفر حامدی در نامه‌های جداگانه‌ای از وی خواستند که به اعتصاب خود پایان دهد.

از میان شش نفری که میثمی خواهان آزادی او شده بود، محمد حبیبی، معلم زندانی، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه از زندان آزاد شد. اما بقیه همچنان در اسارت به سر می‌برند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024