جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.02.2023, 19:20

اوکراین جنگنده‌های مدرن و سلا‌ح‌های سنگین می‌خواهد


زلنسکی خواستار ارسال جنگنده و سلا‌ح‌های سنگین توسط کشورهای اروپایی شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در پاریس، خواستار ارسال جنگنده‌های مدرن و سلا‌ح‌های سنگین توسط کشورهای اروپایی به اوکراین شد.

زلنسکی که پس از دیدار خود از انگلستان راهی فرانسه شده است، در این‌باره تصریح کرد: اوکراین هرچه سریع‌تر صاحب سلاح‌های دوربرد و جنگنده‌های سریع شود، تهاجم روسیه نیز به همان سرعت پایان خواهد یافت و اروپا نیز شاهد صلح خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی آلمان و فرانسه به کشورش، بر نیاز اوکراین به سلاح‌های بیشتر تاکید کرد.

در این نشست خبری امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز بر تعهد کشورهای اروپایی به منظور ادامه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین تاکید کردند.

سخنرانی زلنسکی در پارلمان اروپا

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در اولین سفر خود به بروکسل پس از تهاجم روسیه به این کشور، در پارلمان اروپا با استقبال روبرو شد.

هدف رئیس جمهور اوکراین از سفر به بروکسل و پایتخت‌های اروپایی تلاش برای دریافت تسلیحات بیشتر به ویژه جت‌های جنگنده برای مقابله با تهاجمات روسیه است.

آقای زلنسکی در سخنانی پرشور در پارلمان اروپا که بارها با تشویق رهبران اروپا روبرو شد از حمایت آن‌ها از اوکراین از زمان تهاجم به این کشور قدردانی کرد و آن چه را که «اروپای مدرن، اروپای صلح آمیز به جهانی می‌دهد» ستایش کرد.

آقای زلنسکی در سخنانش گفت که روسیه نه تنها به اوکراین بلکه به «ارزش‌های اروپایی‌ها» حمله کرده است.

رئیس جمهور اوکراین ضمن اشاره به این که «همه ما دارای یک تاریخ مشترک اروپایی هستیم» گفت که پوتین در صدد انهدام «ارزش‌های اروپا از طریق جنگ است.»

او پوتین را «دیکتاتوری» خواند که از امکانات «رژیم‌های دیکتاتوری» برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کند.

آقای زلنسکی در سخنانش بار دیگر بر تداوم حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین تاکید کرد و گفت که کشورش عضو اتحادیه اروپا خواهد شد و این اتحادیه پیروز است.

در همین حال مارک روته،‌ نخست وزیر هلند گفته که غرب پیش از تحویل جت‌های جنگنده به اوکراین باید اطمینان حاصل کند که این اقدام باعث حمله روسیه نمی‌شود.

ریشی سوناک،‌ نخست وزیر بریتانیا هم با وجود درخواست آقای زلنسکی برای ارسال جت‌های جنگنده بیشتر به این کشور گفته که اولین گام، آموزش خلبان‌های اوکراینی است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا هم گفته که «هیچ انتقال فوری از جت جنگنده به اوکراین انجام نخواهد شد.»

آقای والاس افزوده: «واقع بینانه‌تر و سازنده‌تر این است که در مورد هواپیماها به عنوان یک هدف بلندمدت فکر کنیم.»

رئیس جمهور اوکراین شب گذشته در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دیدار و گفتگو کرد.

او روز گذشته همچنین در سفری اعلام نشده وارد لندن شد و پس از دیدار با ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در پارلمان این کشور برای نمایندگان دو مجلس عوام و اعیان سخنرانی کرد و بعد در کاخ باکینگهام با چارلز سوم، پادشاه بریتانیا ملاقات و از حمایت او قدردانی کرد.

این دومین سفر خارجی آقای زلنسکی بعد از تهاجم روسیه به اوکراین بود.


منابع: آناتولی، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024