جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.01.2023, 9:20

حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران


وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صبح امروز در پی حمله مسلحانه به سفارتخانه این کشور در تهران مسئول امنیتی (اورخان عسگروف) کشته و دو تن از محافظان زخمی شدند.

بر اساس بیانیه، مهاجم مسلح ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح امروز به همراه اسلحه کلاشینکوف این حمله را انجام داده است. تحقیقات در مورد این حادثه و فرد مسلح مذکور ادامه دارد.

واکنش رئیس جمهور آذربایجان

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان با انتشار پیامی توئیتری در پی حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران، این حمله را اقدام «تروریستی» دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

علی‌اف از مقامات ایران خواستار بررسی فوری این حمله تروریستی و مجازات عاملان شد.

او همچنین تاکید کرد که حمله به نمایندگی‌ها دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

وی همچنین به خانواده اورخان عسگر‌اف مدیر تیم امنیتی سفارتخانه آذربایجان در تهران که در این حمله جان خود را از دست داد، تسلیت گفت.

واکنش وزارت امور خارجه ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای حمله مسلحانه ساعات قبل به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران، را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است:‌ حمله مسلحانه صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنیم. از خداوند متعال برای کارمند سفارت که در این حمله جان خود را از دست داد، طلب رحمت و مغفرت کرده و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم.

وزارت امور خارجه ترکیه ضمن ابراز همدردی با مردم آذربایجان، خاطرنشان کرد: عاملان این حمله منفور باید فورا شناسایی و به دستگاه قضایی سپرده شده و تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن صورت گیرد. کشور برادر آذربایجان تنها نیست.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان همانند همیشه ادامه خواهد داشت.

در ادامه واکنش ها به حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران،‌ ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه بعدا اظهارنظر با جزئیات‌تری در این زمینه خواهیم داشت، نوشت: ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان - که در آن یک مامور امنیتی جان باخت - شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نیز با انتشار توییتی در واکنش به حمله صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران نوشت: اوکراین قویا حمله امروز به سفارت آذربایجان در تهران - که باعث کشته شدن یکی از پرسنل امنیتی و مجروح شدن چندتن دیگر از آن‌ها شد - را محکوم می‌کنیم. ما به عزیزان قربانی صمیمانه تسلیت می‌گوییم و بهبودی سریع را برای مجروحان آرزومندیم.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی: موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است

وزارت خارجه جمهوری اسلامی حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان را که منجر به کشته شدن یک نفر شده، «شدیدا» محکوم کرده است.

ناصر کنعانی،‌سخنگوی وزارت امور خارجه گفته که «با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.»

او همچنین گفته «نیروهای انتظامی و امنیتی در پی این حمله بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کرده و در حال حاضر تحت بازجویی است.»

سخنگوی وزارت خارجه افزوده که اطلاعات بیشتر در این مورد پس از بررسی های انجام شده، منتشر خواهد شد.

خبرگزاری ترند آذربایجان: حمله کننده به سفارت، تبعه ایران و ارتباط با نیروهای سپاه دارد

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان نام حمله کننده به سفارت آذربایجان در تهران را افشا کرد و او را «یاسین حسین زاده» شهروند ایرانی خواند و مدعی شد شبهاتی مبنی بر ارتباط وی با نیروهای ویژه ایران به ویژه سپاه وجود دارد

این‌ خبرگزاری اطلاعات صادره از سوی منابع ایرانی را دروغ خواند و نوشت: پلیس هیچ تلاشی برای جلوگیری از تروریسم انجام نداده و در حال حاضر هم هیچ عملیاتی صورت نمی‌گیرد.

بنابر بر گزارش ترند، هدف از این اطلاعات دروغین منحرف کردن حواس‌ها از تروریست مرتبط با سرویس‌های ویژه ایران و ‌ایجاد افکار نادرست در جامعه داخلی و بین‌المللی است

این رسانه به نقل از یک منبع آگاه ایرانی گفته مهاجم هیچ‌بچه ای همراه نداشته و تنها بوده و قصد کشتن همه کارمندان سفارت را داشته است

در تصاویر منتشر شده از دوربین های مدار بسته سفارت این ادعا که هیچ بچه‌ای همراه ضارب نبوده و پلیس دیپلماتیک وارد عمل نشده کاملا مشخص است.

احتمال بسته شدن سفارت آذربایجان در تهران

به گزارش ترند آذربایجان، آیخان حاجی‌زاده، رئیس اداره مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت وگو با «تی آر تی هابر» گفته ما این حمله شنیع را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می کنیم. ما از دولت ایران می‌خواهیم که اقدامات لازم را برای شناسایی متجاوز انجام دهد.

وی افزود: «هر کشوری مسئول تامین امنیت سفارت ها در کشور خود است. دولت آذربایجان قصد دارد به زودی سفارت خود را در تهران تخلیه کند.»

این ویدیو را خبرگزاری ترند آذربایجان منتشر کرده است


تصویر ستوان یکم اورخان عسگروف رضوان‌اوغلو، سرتیم حفاظت از سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است که در حمله به سفارت جانش را از دست داد.

جمهوری آذربایجان سفیر ایران در باکو را احضار کرد

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عباس موسوی، سفیر ایران در باکو در پی حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به وزارت امور خارجه احضار شده است».

بر اساس این بیانیه به سفیر ایران ابلاغ شده که هر کشوری باید از نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشور مطابق با تعهدات ناشی از کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین محافظت کند.

این وزارتخانه همچنین با محکوم کردن حمله به سفارت جمهوری آذربایجان تاکید کرده که چنین حملاتی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

همچنین از وی خواسته شد تا مقامات ذیربط فورا عامل این اقدام تروریستی را به دست عدالت بسپارند، همه جوانب آن را بررسی کنند و سایر افراد دخیل در سازماندهی و ارتکاب آن را نیز شناسایی و مجازات کنند.

سفیر ایران در باکو نیز اعلام کرد که این حادثه توسط نهادهای ذیربط ایران در حال بررسی بوده و پس از تکمیل مراحل تحقیقات اطلاعات گسترده‌ای در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024