جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.01.2023, 20:35

بریتانیا برای اقدامات بیشتر علیه ایران آماده است


جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا که روز دوشنبه ۱۶ ژانویه در رابطه با اعدام علیرضا اکبری تبعه بریتانیایی-ایرانی در ایران در مجلس عوام پارلمان بریتانیا حاضر شده بود به صراحت اعلام کرد که بریتانیا برای اقدامات بیشتر علیه ایران آماده است.

او به رسم وزارت خارجه بریتانیا از هر گونه گمانه زنی درباره تحریم‌های آتی علیه ایران خودداری کرد اما تحریم‌ها و اقدامات بیشتر علیه ایران را رد نکرد.

او در جمع نمایندگان پارلمان بریتانیا اعدام علیرضا اکبری را اقدامی «بزدلانه و شرم‌آور» خواند و گفت که رهبران جمهوری اسلامی را مسئول این اقدام می‌داند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا از همه احزاب و گروه‌ها از وزیر خارجه بریتانیا خواستند تا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد و آن را تحریم کند.

اندی لست،‌ نماینده سابق محل سکونت علیرضا اکبری،‌ شهروند ایرانی بریتانیایی که در ایران اعدام شد گفت که حکومت ایران از تحویل جسد به خانواده آقای اکبری خودداری کردند.

او گفت که رژیم تهدید کرده که جسد را نابود خواهد کرد مگر اینکه خانواده با آنها همکاری کنند.

او گفت که به خانواده گفته شده که پیکر او هفته گذشته در گورستانی به خاک سپرده شده است و همین باعث ایجاد شک و شبهه درباره زمان اعدام شده است.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز شنبه اعلام کرد که در واکنش به اعدام علیرضا اکبری، این کشور سفیرش را موقتا از تهران فرا خوانده، کاردار ایران در لندن را احضار و دادستان کل ایران را هم تحریم کرده است.

با این اوصاف، جیمز کلورلی در نشست روز دوشنبه گفت که هنوز نمی‌تواند در خصوص نوع مشخص اقدامات آتی لندن علیه جمهوری اسلامی ایران سخنی بیان کند.

توبیاس ال‌وود، رئیس محافظه‌کار کمیته دفاعی در مجلس عوام، روز دوشنبه به رادیو تایمز در لندن گفت که بریتانیا برای مقابله با ایران به اندازه کافی دست به اقدام نزده است.

آقای ال‌وود افزود: «مردم ایران علیه رژیم این کشور قیام کرده است... رژیم نه تنها شهروندان خود که دوتابعیتی‌ها را هم اعدام می‌کند... باید ببینیم ایران به کجا می‌رود...»

بریتانیا سفیر خود را از ایران برای پاره‌ای مشورت‌ها فرا خوانده است. آقای کلورلی روز دوشنبه گفت که امروز صبح با سفیر بریتانیا در تهران دیدار کرد.

جمهوری اسلامی ایران مدعی است که علیرضا اکبری، «ابر جاسوس» سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا بوده و از جمله اطلاعاتی را در مورد محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای ایران، که سه سال پیش در عملیات منتسب به اسرائیل در حومه تهران کشته شد، در اختیار بریتانیا گذاشته است.

اما خانواده اکبری یک فایل صوتی از او پخش کردند که می‌گوید فیلم «اعترافات» پخش شده او، مجموعه‌ای از تقطیع و فریبکاری از بیش از سه هزار و پانصد ساعت بازجویی توام با شکنجه بوده است و فیلم به گونه‌ای تهیه شده که اظهاراتی را در دهان او گذاشته‌اند مانند این جمله که «من جاسوسی کردم‌».

علیرضا اکبری، ۶۱ ساله که از مقامات ارشد نظامی و دفاعی ایران از زمان جنگ ایران و عراق بود، طی دهه گذشته همراه با خانواده‌اش به بریتانیا رفت و تابعیت آن کشور را گرفت، اما حکومت جمهوری اسلامی مدعی است که دادن تابعیت به او «پاداش» به خاطر جاسوسی بوده است.

هنرمندان بریتانیایی از سیاستمداران خواستند از مردم ایران حمایت کنند

تعداد فزاینده‌ای از چهره‌های صنعت سینما و تلویزیون در بریتانیا با امضای نامه‌ای از سیاستمداران بریتانیایی خواسته اند از مردم ایران حمایت کنند.

به گزارش صدای آمریکا، حدود ۱۰۰ نفر تاکنون این نامه را امضا کرده‌اند و هنوز هم این نامه برای امضاهای بیشتر در دسترس است. برت گلدشتاین، ریچارد کورتیس، و جیلیان اندرسون برخی از امضاکنندگان این نامه هستند.

این نامه در حالی به امضای هنرمندان بریتانیایی می‌رسد که جمهوری اسلامی به دلیل اعدام چند نفر از معترضان با محکومیت جهانی مواجه است.

به گزارش هالیوود ریپورتر، این نامه از نمایندگان پارلمان بریتانیا می‌خواهد که به طور فعال تلاش کنند تا جمهوری اسلامی خشونت علیه معترضان واعدام آنها را متوقف کند و حکومت را برای «نقض فاحش حقوق بشر و زنان» پاسخگو بداند. این نامه همچنین از نمایندگان بریتانیایی می‌خواهد که از جمهوری اسلامی بخواهند همه زندانیان سیاسی را آزاد کند.

این نامه به ابتکار بابک انوری، فیلمساز ایرانی-بریتانیایی تهیه شده است.


منابع: بی‌بی‌سی،‌ رادیو فردا، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024