جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.01.2023, 12:48

اعلام اعتصاب غذای سیامک نمازی در زندان


سیامک نمازی، شهروند ایرانی آمریکایی، که بیش از هفت سال است در ایران بازداشت است، در اعتراض به کوتاهی دولت آمریکا در آزادی اتباع این کشور در ایران، در زندان اوین تهران دست به اعتصاب غذا زده و در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از وی خواسته به «گروگان‌های آمریکایی در ایران فکر کند».

به گزارش بی‌بی‌سی، اعتصاب غذای وی در هفتمین سالگرد آزادی شماری از زندانی ایرانی- آمریکایی از ایران انجام می شود که همزمان با اجرای توافق اتمی برجام، با شماری از ایرانیان زندانی در آمریکا که به اتهام دور زدن تحریم ها بازداشت شده بودند، مبادله شدند.

برخی از این زندانیان ایرانی، پس از آزادی از زندان های آمریکا به اقامت و زندگی در ایالات متحده ادامه دادند.

سیامک نمازی هم در آن زمان در بازداشت جمهوری اسلامی ایران بود اما در گروه زندانیانی که مبادله شدند قرار نگرفت و از آن زمان تاکنون در زندان اوین تهران است.

مقام‌های جمهوری اسلامی به تازگی به باقر نمازی پدر سالخورده و مریض احوال آقای نمازی که برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران رفته بود و او هم بازداشت شد، پس از سال ها بلاتکلیفی اجازه خروج دادند.

سیامک نمازی در نامه سرگشاده خود خطاب به رئیس جمهور آمریکا از خود او خواسته «به فکر مصیبت‌های گروگان‌های آمریکایی در ایران» باشد.

انتقاد سیامک نمازی از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

آقای نمازی به رئیس جمهور آمریکا نوشته است «پیش از این از شما عاجزانه خواهش ‌کردم که به وجدان خود رجوع کنید و برای بازگرداندن گروگان‌های آمریکایی در ایران به خانه به تصمیم برسید اما فایده ای نداشت... نه تنها ما اسیر ایران ماندیم، بلکه شما به خانواده‌های ما هم اجازه ملاقات ندادید».

در حال حاضر شماری از آمریکایی ها ایرانی تبار در زندانی های جمهوری اسلامی در بازداشت هستند. مراد طاهباز و عماد شرقی از جمله این زندانیان هستند.

سیامک نمازی یک بازرگان ساکن آمریکا بود که بعد از روی کارآمدن حسن روحانی از سوی «بنیاد نخبگان» به عنوان یکی از چهره‌های جوان مجمع جهانی اقتصاد به ایران دعوت شد. برنامه حضور برخی از چهره‌های نزدیک به مجمع جهانی اقتصاد از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لغو شد اما آقای نمازی به ایران رفت و در سال ۱۳۹۴ بعد از مدتی بازجویی دستگیر شد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی او را به ده سال زندان محکوم کرده است.

پیش از این و در جریان مذاکرات احیای توافق اتمی برجام اعلام شده بود که امکان تبادل زندانیان ایران و آمریکا وجود دارد اما با توجه به تغییر دستور کار و کاهش احتمال احیای برجام که به دنبال توقف مذاکرات صورت گرفت، موضوع تبادل زندانیان دو کشور هم در ابهام قرار گرفته است.

ایران و آمریکا بیش از ۴۰ سال است که روابط سیاسی با یکدیگر ندارند. مقام های جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده با تعابیر همچون دشمن و دولت متخاصم یاد می‌کنند.

مناسبات دو کشور از زمان آغاز سرکوب های خونین اعتراضات توسط جمهوری اسلامی ایران متشنج تر شده و ایالات متحده گفته است که ایران باید بابت اقدامات خود «پاسخگو» شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024