جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.01.2023, 9:33

اعتراضات گالیکش گلستان وارد دومین روز شد


رادیو فردا: در ادامه اقدامات حمایتی حامیان مولوی گرگیج، حامیان این روحانی اهل سنت استان گلستان از شامگاه یک‌شنبه، ۲۵ دی در مقابل خانه او تحصن و خیابان‌های منتهی به آن را مسدود کردند و این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

به گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، این معترضان از شامگاه یک‌شنبه در اطراف خانه این امام جمعه چادر برپا کرده و تحصن کرده‌اند.

مهم‌ترین درخواست حامیان آقای گرگیج، لغو کتبی حکم احضاریه او است و اعلام کرده‌اند که تا زمانی که خواست آن‌ها محقق نشود، به تجمع و تحصن خود ادامه خواهند داد.

در همین حال یک منبع آگاه به «کمپین فعالین بلوچ» گفته است که نیروهای حکومتی بامداد دوشنبه، ۲۶ دی با هدف ایجاد ترس و وحشت و متفرق کردن مردم از مقابل خانه مولوی گرگیج اقدام به شلیک تیر هوایی در جاده اصلی گالیکش واقع در نزدیکی خانه این روحانی کرده‌اند. با این حال حامیان این امام‌ جمعه اهل سنت هم‌چنان به تحصن و تجمع خود ادامه داده‌اند.

در همین حال برخی گروه‌های اهل سنت نیز در حمایت از مولوی گرگیج بیانیه صادر کرده‌اند. از جمله «جوانان اهل سنت تایباد» حمایت خود را از مسجد مکی زاهدان، مولوی عبدالحمید و مولوی گرگیج اعلام کردند و خواستار لغو احضار روحانیون اهل سنت شدند.

در این بیانیه آمده است: «اگر سر سوزنی اراده‌ سوء به این مردان خدا داشته باشید، مطمئن باشید که خشم ما بر سر شما فرود خواهد آمد.»

«طایفه براهویی» نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن احضار مولوی گرگیج و «پرونده‌سازی» علیه او، حمایت خود را از امام جمعه پیشین آزادشهر اعلام کردند.

مولوی گرگیج شامگاه ۲۲ دی به صورت تلفنی به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد. درباره اتهامات و دلایل این احضار اطلاعاتی منتشر نشده است.

بر پایه برخی گزارش‌ها چند تن از نمایندگان دادگاه ویژه روحانیت، ۲۳ دی با حضور مقابل خانه این امام جمعه، به اطرافیانش گفته بودند که او به نماز جمعه روز ۲۳ دی در گالیکش نرود و روز یک‌شنبه، ۲۵ دی نیز خود را به دادگاه معرفی کند.

مولوی گرگیج در ماه‌های اخیر به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان واکنش نشان داده بود. او در نماز جمعه ۱۶ دی از اعدام‌های فله‌ای و بازداشت‌ها به شدت انتقاد کرده بود. آقای گرگیج ۱۲ مهر نیز از رخدادهای جاری در کشور به‌ویژه تیراندازی نیروهای حکومتی به معترضان در «جمعه خونین زاهدان» به عنوان «فاجعه» نام برده بود.

مولوی گرگیج آذر پارسال به دلیل بیان سخنانی در نماز جمعه آزادشهر درباره ازدواج امام سوم شیعیان با شهربانو، دختر یزدگرد پادشاه ایران، از سمت خود برکنار شد.

او گفته بود: «عمر بن خطاب پس از فتح ایران، شهربانو را به ازدواج حسین بن علی درآورده بود و ۹ امام پس از آن نیز از همین نسل به وجود آمده‌اند. در نتیجه اگر خلافت عمر بن خطاب را نپذیریم، اعتبار امامان و نسب آنان را زیر سؤال برده‌ایم.»

به دنبال واکنش‌های برخی از روحانیون اهل سنت به‌ویژه مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان به وقایع ماه‌های گذشته در پی اعتراضات سراسری، فشارها بر این افراد افزایش یافته است. از جمله روزنامه دولتی «ایران» روز شنبه، ۲۴ دی در یادداشتی مولوی عبدالحمید را متهم کرد که «نقش رهبری آشوب» در زاهدان را برعهده دارد و حتی او را عامل «سی‌آی‌ای»، سازمان اطلاعات آمریکا، خواند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024