جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 14.01.2023, 21:14

بریتانیا سفیر خود در ایران را فراخواند


در پی اعدام علیرضا اکبری، معاون سابق وزارت دفاع ایران به اتهام جاسوسی برای بریتانیا، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه این کشور در واکنش به این اقدام تهران، اعلام کرد که به‌طور موقت سفیر بریتانیا در ایران را «برای مشورت» فراخوانده است.

کلورلی در حساب توئیتر خود نوشت: «دادستان کل ایران هم تحریم شده است».

وزیر امور خارجه بریتانیا در ادامه تاکید کرد که «پاسخ بریتانیا به ایران به امروز محدود نیست. در حال بررسی اقدامات بعدی هستیم».

این در حالی است که امروز در پی اعدام علیرضا اکبری، وزارت امور خارجه بریتانیا محمد منتظری، دادستان کل ایران را تحریم کرد.

وزارت امور خارجه بریتانیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اعدام اکبری یک اقدام سیاسی در تاکید بر این است که رژیم ایران برای جان انسان‌ها هیچ ارزشی قائل نیست.

در این بیانیه تاکید شده است که منتظری یکی از بانفوذترین شخصیت‌های قوه قضاییه ایران و مسئول روند محاکمه و اجرای حکم اعدام اکبری بوده است.

علیرضا اکبری تابعیت ایرانی-بریتانیایی داشته و حکم اعدام او صبح امروز اجرا شد.

بریتانیا روز شنبه اعدام آقای اکبری را «اقدامی وحشیانه» خواند و گفت که بدون مجازات نخواهد ماند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا با انتشار توئیتی گفت که از اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی‌بریتانیایی در ایران وحشت‌زده شده‌ است و «این اقدامی بی‌رحمانه و بزدلانه بود که توسط یک رژیم وحشی و بدون احترام به حقوق بشر مردم خود انجام شد.»

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز با انتشار توئیتی اعلام کرد: «این اقدام وحشیانه مستحق محکومیت به شدیدترین وجه ممکن است. این موضوع بدون چالش نخواهد بود.»

بریتانیا همچنین محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، را در واکنش به اعدام آقای اکبری، تحریم کرد.

اعدام این شهروند ایرانی‌بریتانیایی از طرف آمریکا، آلمان و فرانسه نیز به شدت محکوم شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه روز شنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد که حکم اعدام آقای اکبری «به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» اجرا شده است.

در فایل‌های صوتی که در چهار روز گذشته، از جمله توسط بی‌بی‌سی فارسی، منتشر شده، می‌توان توضیحات آقای اکبری را شنید که می‌گوید اتهاماتش ساختگی است و از او تحت شکنجه اعتراف گرفته شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024