جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.01.2023, 10:50

اسرائیل آماده حمله به مراکز هسته‌ای ایران است


ایران‌اینترنشنال: در حالی که مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر شکست مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی تاکید کرده، رییس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد این کشور آمادگی حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی را بدون نیاز به همراهی آمریکا دارد.

به گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال در اسرائیل، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد این کشور آماده حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران حتی بدون یاری گرفتن از ایالات متحده است.

کوخاوی همچنین گفت بازگشت به برجام می‌تواند به جمهوری اسلامی این فرصت را بدهد که در مدت تنها چند هفته و با غنی‌سازی کافی اورانیم، به اولین بمب هسته‌ای دست یابد.

کوخاوی گفت: «بر کسی پوشیده نیست که فکر می‌کردم توافق قبلی خوب نبود زیرا از سال ۲۰۳۱ به ایرانی‌ها اجازه می‌داد مقادیر غنی‌سازی مواد، هر چند در سطح پایین اما نامحدود، و همچنین سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته را در مقادیر زیاد داشته باشند.»

او اضافه کرد: «ترکیب این دو چیز ما را به این نتیجه می‌رساند که ایران می‌تواند ظرف چند هفته به مقداری از مواد هسته‌ای برسد که برای جمع‌آوری یک بمب کافی باشد. قرارداد جدید، در صورت امضا نباید تاریخ انقضا داشته باشد. این بار همچنین باید نظارت بر گروه تسلیحاتی و توسعه بالستیک را نیز شامل شود.»

رییس ستاد ارتش اسرائیل ادامه داد: «ما توانایی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را به طور بی‌اندازه‌ای بهبود بخشیده‌ایم. ما اطلاعات را برای این منظور و تعداد اهداف را افزایش داده‌ایم. ما تسلیحات حمله را نیز افزایش دادیم. در ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد ایران را تاسیس کردیم که تماما روی ساخت برنامه‌های عملیاتی برای ماموریت حمله به ایران متمرکز است و مهم‌تر از همه ما وارد یک روال تمرینات حمله شده‌ایم؛ مانند دو رزمایشی که در سال گذشته با ده‌ها هواپیما در هوا انجام داده‌ایم و در سال آینده یکی دیگر را انجام خواهیم داد.»

کوخاوی با تاکید بر این که ارتش اسرائیل حتی در شرایط فعلی با وجود کمبود هواپیماهای سوخت‌رسان قادر به اجرای این طرح‌ها خواهد بود، گفت: «ما برای این کار آماده می‌شویم تا یک توانایی مستقل برای خنثی کردن تهدید سلاح هسته‌ای-نظامی ایران ایجاد کند. ما همیشه خوشحال خواهیم شد که جهان این کارزار را رهبری کند زیرا ایران یک مشکل جهانی است اما ما به تنهایی نیز قادر به انجام آن هستیم.»

در همین حال رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند موج تازه‌ای از بدبینی نسبت به احتمال احیای توافق هسته‌ای بین کشورهای غربی و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به چشم می‌خورد و این کشورها هر روز از احتمال رسیدن به این توافق دور و دورتر می‌شوند.

در هفته‌های گذشته ایالات متحده رسما اعلام کرد روند احیای توافق هسته‌ای از دستور کار ایالات متحده خارج شده است و دلیل آن را نیز نبود اطمینان به حکومت ایران اعلام کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم روز پنج‌شنبه ۲۲ دی در سفر به واتیکان و گفت‌وگو با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، بر لزوم یافتن راه‌حل‌های چندجانبه برای بحران‌های بین‌المللی و پرهیز از تشدید تنش هسته‌ای تاکید کرد.

گروسی پس از این دیدار درباره احتمال پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران گفت: «همان‌طور که پاپ هم قبلا گفته بود، در زمینه پرونده ایران بن‌بست وجود دارد. مذاکرات شکست خورده است. جلسات و تبادلات نظرهای زیادی در این ارتباط وجود دارد و به همین دلیل است که آژانس نمی‌خواهد این خلاء سیاسی را در مورد چنین موضوع پرنوسان و خطرناکی رها کند.»

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش نیز برآورد کرد که دیگر فرصتی برای تمدید توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد.

اتریش در سال‌های گذشته میزبان مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران و نیز بحث احیای این توافق بوده است.

در وین حتی تابستان گذشته این امید وجود داشت که توافق حاصل شود اما وزیر امور خارجه اتریش گفت که کشور او نگران است پنجره فرصت این توافق بسته شده باشد؛ «به ویژه با رژیم فعلی و با توجه به اقداماتی که حکومت ایران اکنون در حال انجام آن است، ممکن است دیگر امکان دست‌یابی به توافق وجود نداشته باشد».

همچنین واشینگتن اگزماینر نوشت: «چهار ماه پیش به نظر می‌رسید ایالات متحده و شرکایش در ۱+۵ توافقی داشتند مبنی بر این که تهران به تعهدات هسته‌ای خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای ایران) بازگردد و در عوض، غرب تحریم‌ها را بر بخش‌های انرژی و بانکداری ایران لغو کند.»

این نشریه ادامه داد: «متاسفانه از آن زمان همه چیز به هم ریخته است. سال جدید میلادی می‌تواند سالی باشد که کل این شراکت دیپلماتیک از بین برود. یکی از مشکلات اصلی این است که ایرانی‌ها استراتژی مذاکره‌ای بسیار غیرمفید، اگر نگوییم ناسازگار، اتخاذ کرده‌اند.»

همچنین تارنمای سرویس خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه اسرائیل در رابطه با ایران گفت‌وگو کرده است.

سرویس خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد این نخستین تماس دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و اسرائیل پس از تشکیل کابینه جدید در این کشور بوده و این گفت‌وگو درباره ایران نیز بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024