جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.01.2023, 14:38

بریتانیا خواهان توقف حکم اعدام علیرضا اکبری شد


مریم اکبری، همسر علیرضا اکبری، زندانی متهم به جاسوسی و محکوم به اعدام در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفته است مقام‌های ایرانی اعضای خانواده را برای «ملاقات آخر» به زندان فراخوانده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، خانم اکبری گفت روز سه‌شنبه مطابق روال عادی با آقای اکبری ملاقات انجام شده است، اما امروز، چهارشنبه، دوباره برای آخرین ملاقات با خانواده تماس گرفته شده است.

علیرضا اکبری سابقه کار در نهادهای نظامی و امنیتی ایران را داشته و شهروند دوتابعیتی ایران و بریتانیا است. او در دوران وزارت علی شمخانی در وزارت دفاع معاون بین‌الملل این وزارتخانه بوده است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا خواهان توقف حکم اعدام علیرضا اکبری و آزادی فوری او شد. آقای کلورلی در توییتی صدور این حکم اعدام را «اقدامی با انگیزه سیاسی از سوی رژیمی بی‌رحم که هیچ ارزشی برای جان انسان قائل نیست» دانست.

وزارت خارجه بریتانیا به بی‌بی‌سی فارسی گفت که مساله آقای اکبری به دفعات با مقام‌های ایرانی مطرح شده و دولت بریتانیا از خانواده او حمایت می‌کند.

وزارت اطلاعات ایران با انتشار بیانیه‌ای علیرضا اکبری را «یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس» توصیف کرده و قوه قضاییه هم قطعی شدن حکم اعدام او را تایید کرده است.

آقای اکبری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به حکم قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد. با این حال از جزيیات اتهامات و روند دادگاه او خبری در دست نیست.

پیش از این مریم اکبری از انتقال همسرش به سلول انفرادی خبر داد و گفت که به او هشدار داده‌اند که این هفته درباره‌ آقای اکبری تصمیم می‌گیرند.

خانم اکبری گفته است با توجه به روند فرستادن زندانی محکوم به اعدام به انفرادی قبل از اعدام او، نگران اجرای این حکم است.

همسر علیرضا اکبری تایید کرده است که درخواست اعاده دادرسی حکم اعدام آقای اکبری در دیوان عالی کشور ثبت شده است.

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که پس از شناسایی آقای اکبری به عنوان جاسوس، از او برای «تزریق اطلاعات هدایت شده» و گمراه کردن دستگاه اطلاعاتی بریتانیا استفاده شده است.

در یک فایل صوتی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده علیرضا اکبری اتهام‌های امنیتی را رد کرده و می‌گوید هیچ مدرکی علیه او وجود ندارد.

آقای اکبری می‌گوید به طور قانونی از ایران خارج شده و در چند کشور اروپایی فعالیت اقتصادی داشته، اما او را به «فرار» و داشتن «شرکت پوششی» متهم کرده‌اند.

او می‌گوید شریک تجاری‌اش با نهادهای عمده ایران «همکاری تجاری» داشته اما به این شریک تجاری اتهام امنیتی زده شده است.

آقای اکبری گفته که وکلای امور مالی او در خارج از ایران به غلط به عنوان نیروهای اطلاعاتی معرفی شده‌اند.

او می‌گوید بیش از ۱۰ ماه زیر شکنجه و بازجویی بوده و تحت فشار و داروهای روانگردان ساعت‌ها اقاریر ساختگی از او گرفته شده است.

علیرضا اکبری به نقش خود به عنوان مسئول نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل اشاره می‌کند که به هشت سال جنگ ایران و عراق پایان داد.

او خواهان آن شده است که به دلیل سابقه‌ای که در برقراری صلح داشته آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از او حمایت کند.

آقای اکبری می‌گوید یک بار در سال ۱۳۹۷ و پس از پاسخ به پرسش‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره «بحران‌های جامعه» وزارت اطلاعات به دنبال دستگیری او بود، اما «عوامل قدرتمند» مانع شدند.

او می‌گوید در سال ۱۳۹۸ به دلیل مشابهی بازداشت و به جاسوسی متهم شد.

علیرضا اکبری گفته هدیه یک شیشه عطر و یک پیراهن به علی شمخانی و دریافت اطلاعاتی از او به عنوان ادله جاسوسی‌اش مطرح شده است. او می‌پرسد: «اگر دبیر شورای عالی امنیت ملی در مقابل یک شیشه عطر اطلاعات مملکت را می‌دهد، چرا آنها را احضار نمی‌کنید؟»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024