جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.01.2023, 9:54

تاج‌زاده: اعدام‌ها مصداق روشن آدم‌کشی است


فخرالسادات محتشمی‌پور،‌ همسر مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی زندانی، اعلام کرد که آقای ناج‌زاده در آخرین ملاقات، اعدام مهدی کرمی و محمد حسینی را «مصداق روشنی از آدم‌کشی و خشونت عریان» خوانده است. تاج‌زاده گفته این اعدام‌ها مایه شرم حاکمیت و مایه اعتراض شهروندان مسئول باید باشد!

خانم محتشمی‌پور به نقل از مصطفی تاج‌زاده در اینستاگرام نوشته است:

«اعدام دو جوان دیگر در روزهای اخیر مصداق روشنی از آدم‌کشی و خشونتِ عریان است. من بارها با صدای بلند مخالفت خود را با هرگونه خشونت اعلام و تصریح کرده‌ام که برایم خشونت‌پرهیزی یک اصل و خشونت خط قرمز است. همچنین معتقدم برای توقف چرخه‌ی خشونت، مسئولیت حاکمیت و نیز زشتی خشونت ناموجه حکومتی، بسیار بیشتر از خشونت معترضان بی‌پناه و خسته و ناامید از آینده است؛ چراکه اعدام سیاسی شهروندان عاصی و خشمگین از جنس خشونت سیستماتیک و برنامه‌ریزی‌شده است و شدیدترین نوع اعمالِ خشونت یعنی کشتن ارزیابی می‌شود. علاوه بر زشتیِ نفسِ اعدام سیاسی، در موارد اخیر باید گفت که نبود دادرسی عادلانه، اعتراض به اعدام‌ها را توسط تمام شهروندان خشونت‌پرهیز ضروری‌تر می‌کند.

مایه شرم حاکمیت و مایه اعتراض شهروندان مسئول باید باشد که هنوز از حربه اعدام سیاسی درباره معترضان استفاده می‌شود. آن‌هم درحالی‌که قربانیان از حق داشتن وکیل تعیینی، حضور وکیل در همه مراحل دادرسی، برگزاری دادگاه با حضور هیئت منصفه، قضاوت قاضیان خوشنام و عادل و درخواست اعاده دادرسی محروم هستند.

مایه شرم هر نظام سیاسی و حاکمیت آن است که اعدام‌شدگان سیاسی از قشر محروم و زحمتکش و قربانیان فقر و تبعیض و حتی یتیم باشند.

مایه ننگ یک رژیم است که برای نشان‌دادن مشت آهنین و سرکوبِ خشن، حتی به بی‌پناه‌ترین شهروندان خود رحم نکند.

اعدام سیاسی نه با حقوق بشر سازگار است و نه انسانی است و صرفاً بر آتش خشم و نارضایتی گسترده مردمی، بنزین می‌ریزد و کینه می‌افزاید و نفرت می‌پروراند. به آن پایان دهید.

تاج‌زاده همچنین به مناسبت سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی بار دیگر ابراز تأسف و انزجار خود را از آن اقدام و بویژه دروغ و پنهانکاری پس از آن ابراز کرد. وی در اولین توئیتیتش در این رابطه گفته بود:

هم در دوره جنگ و دولت موسوی و هم در دوره اصلاحات و دولت خاتمی معاون وزیر بودم. پس با امور حکومتی ناآشنا نیستم. باوجوداین اعتراف می‌کنم این‌همه دروغ و پنهانکاری و فریب را در جمهوری اسلامی هرگز باور نمی‌کردم. چرا و چگونه به اینجا رسیدیم؟ عمیقا متاسفم و از ملت عذرخواه.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024