جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.01.2023, 19:35

پناهندگی دو برادر رئیس صداوسیما به خارج


نشریه آمریکایی «تایم» مصاحبه‌ای را با میثم جبلی، برادر ۴۳ ساله پیمان جبلی، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی و «از افراد نزدیک به دومین پسر رهبر جمهوری اسلامی (مجتبی)» منتشر کرده که همراه برادر دیگرش از ایران گریخته و درخواست پناهندگی کرده‌اند. در این مصاحبه به محلی که این دو درخواست پناهندگی کرده‌اند نیز اشاره‌ای نشده است.

او گفته است که انگیزه او کشته شدن برادرزاده‌اش محمدامین جبلی در سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک سپاه پاسداران بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، او برادرانش، پیمان جبلی و پدر محمد امین را متهم کرده که «شستشوی مغزی» شده و پس از سرنگونی هواپیما، همچنان از حکومت دفاع می‌کردند و رئیس صدا  و سیما «به من و به  همه ملت در مورد واقعیت کشتن برادرزاده‌اش دروغ می‌گفت و و همان موقع دانستم که دیگر نمی‌توانم آن وضعیت را تحمل کنم».

میثم جبلی گفته که خانواده‌اش قبل از انقلاب نیمه مذهبی بودند اما تحت تاثیر آیت‌الله خمینی متعصب شدند و افزوده است که خود را با دیگر اعضای خانواده متفاوت می‌دید زیرا مشاهده کرد که «به ایدئولوژی خانواده‌ام اعتقادی ندارم و برادر کوچکترم هم همینطور». این اختلاف نظر گاه باعث نزاع و حتی درگیری فیزیکی با سایر اعضای خانواده می‌شد.

میثم جلبی گفته است که «احساس می‌کنم خانواده و عزیزانم را به خاطر این رژیم از دست داده‌ام» و افزوده اگرچه می‌ترسد به ایران بازگردد اما «با اخبار، تصاویر و داستان‌هایی که روز به روز از ایران می آید، زندگی می‌کنم و نفس می‌کشم. قلب من آنجا با مردم است و خودم را با این فکر آرام می‌کنم که دور از ایران، شاید بتوانم از صدایم برای گسترش آگاهی از جنایات رژیم استفاده کنم».

آقای جبلی حکومت را متهم کرد که «اعتقادات مسموم خود را از لحظه تولد در مغز شما فرو می‌کند، به نحوی که زندگی و ارزش‌های شخصی شما با باورهای دینی‌تان - البته نسخه‌ی حکومتی - و تعهد به حفظ این رژیم به هر قیمتی پیوند می‌خورد». او گفته است که «عباراتی مانند شهادت، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ... و درد، خون، خشونت، عزاداری و تاریکی تنها چیزهایی است که در خانواده‌های متعصب و و منزوی با آن بزرگ شده‌ایم».

مثیم جبلی گفته است که واکنش برادرانش به کشته شدن محمد امین در سرنگونی هواپیمای اوکراینی انگیزه او برای بریدن از خانواده و پناهندگی به خارج بود

مثیم جبلی گفته است که همین ایدئولوژی است که باعث می‌شود ماموران حکومت به روی مردم خود سلاح بکشند و حتی زنان را وحشیانه سرکوب کنند و «قادر به دزدی، تجاوز، شکنجه و قتل باشند و بدتر اینکه از همه اینها لذت ببرند».

او در پاسخ به این سئوال که آیا رژیم ضعیف شده و ترسیده است؟ گفته است «مطلقا غیرممکن است که بگوییم آنها احساس ترس نکرده‌اند و واکنش‌ها و برخورد آنها، خشونت عریان علیه معترضان، اعدام‌های غیرمنطقی، وحشیانه، لجام گسیخته، غیرقانونی و خشونت‌آمیز همه نشانه روشنی است که در حال غرق شدن و به شدت در تلاش برای زنده ماندن هستند و نشان‌دهنده بحرانی است که آنها واقعا در تلاش برای مهار آن هستند».

او گفته که «تغییر واقعی» در ایران حتمی است و افزوده که این تغییر زمانی تحقق می‌یابد که «یک اپوزیسیون متحد در خارج بیانگر خواسته‌ها و صدای مردم ایران در داخل ایران باشد و اکثریت مردم داخل ایران به این انقلاب اعتقاد داشته باشند».

او گفته است که اگرچه «افراد شجاع زیادی وجود دارند که با وجود خطر زخمی شدن، زندان، شکنجه، تجاوز و حتی کشته شدن، تمام وجود و آسایش خود را برای ادامه این مبارزه در داخل ایران نثار کرده‌اند اما هستند بسیاری که هنوز هم می‌ترسند».

او در عین حال وحدت مردم ایران در این حرکت را استثنایی دانسته و گفته «حوادث سه ماه گذشته نشانه روشنی از اتحاد این ملت بوده است و ایرانیان از چهار گوشه کشور، از کرد، بلوچ، لر تا آذری، همه برای رسیدن به یک ایران آزاد، متحد هستند».

میثم جبلی در پاسخ به این سئوال که چه پیامی برای خانواده‌اش دارد گفته است که «به تک تک افراد خانواده‌ام - به جز برادری که روی خون برادرزاده اش و بسیاری از مردم بی‌گناه ایرانی دیگر پا گذاشت - می‌گویم که هنوز آنها را دوست دارم، اما نگران آنها هستم».

او در مورد واکنش کشورهای دیگر نسبت به اعتراضات جاری در ایران، گفته است که واکنش کشورهای غربی تاکنون کافی نبوده است.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024