جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.01.2023, 10:19

اعتصاب غذای دسته‌جمعی ده معترض در زندان ایلام


دست‌کم ده تن از معترضان شهرهای آبدانان و دهلران پس از سه ماه بازداشت موقت در اعتراض به بلاتکلیفی و وضعیت نامناسب زندان ایلام، اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان در این خصوص گزارش داد که ده نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی در شهرهای آبدانان و دهلران که به بازداشتگاه موقت شهر ایلام منتقل شده‌اند از روز شنبه ۱۷ دی ماه در اعتراض به ادامه بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

هشت تن از این معترضات به نام‌های اشکان احمدی، سامان مرادی ‌وندان، مجتبی محمدولی، سامان قاسمی، میلاد انصاری، پویا محمودنژاد، رامین سلمانی، سجاد جمالی از معترضان بازداشت شده آبدانان هستند و دو تن به نام‌های اکبر درویشی و امیر اکرمی از معترضان هستند که در دهلران بازداشت شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان افزود که تعدادی از این افراد بیش از سه ماه است که در بازداشت هستند و دادستانی و اداره اطلاعات ایلام از تبدیل قرار بازداشت موقع و آزادی آنها با تودیع وثیقه جلوگیری می‌کنند.

پیش از این جمعی از زنان زندانی در «زندان کچویی» کرج نیز به شکل دسته‌جمعی از روز دوشنبه دوازدهم دی ماه اعلام اعتصاب غذا کرده بودند.

الهام مدرسی، آرمیتا عباسی، شهرزاد درخشان، فاطمه حربی، فاطمه جمال‌ پور، نیلوفر شاکری، حمیده زراعی، نیلوفر کردونی، سمیه معصومی، فاطمه نظری‌‌نژاد، انسیه موسوی، ژاسمین حاج‌ میرزامحمدی، مائده سهرابی، فاطمه مصلح‌ حیدرزاده و مرضیه میرقاسم از جمله ۱۵ زن معترض هستند که در زندان کچویی کرج اعتصاب غذا کردند.

ناهید مدرسی خواهر الهام مدرسی شانزدهم دی ماه در مصاحبه با رادیو فردا گفت که خواهرش به شدت بیمار است و درمان او در خارج ضروری است اما وقتی به جای آزادی و بستری شدن در بیمارستان، بار دیگر قرار بازداشت او را تمدید کردند، مجبور شده تا اعتصاب غذا کند.

خواهر الهام مدرسی افزود که مقام‌های زندان کچویی کرج، خواهرش را پس از آغاز اعتصاب غذا «ممنوع‌التماس» کرده‌اند.

با این حال روز دوشنبه نوزدهم دی ماه گزارش‌هایی منتشر شد که این زنان معترض به دنبال «وضعیت نامناسب جسمی» ناشی از اعتصاب غذا و در پی تهدید نیروهای امنیتی به «تبعید» آنها به زندان‌ شهرهای دیگر، به اعتصاب غذا پایان داده‌اند.

مادر آرمیتا عباسی نیز دوشنبه نوزدهم دی ماه در صفحه اینستاگرام خود به طور ضمنی از پایان اعتصاب دخترش خبر داد و نوشت که بعد از شش روز تحصن خانواده‌ها در مقابل زندان کچویی «اجازه ملاقات حضوری» به برخی از زنان معترض محبوس در این زندان داده شد و همچنین مقرر شده است تا «تلفن و ملاقات زندانیان به روال عادی برگردد».

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز شانزدهم دی ماه از «اعتصاب غذای ارژنگ مرتضوی، دانشجوی بازداشت شده، به همراه تعدادی از زندانیان ندامتگاه مرکزی کرج در اعتراض به قطعی شدن حکم اعدام چند تن از زندانیان» خبر داده بود.

اعتصاب غذای این دانشجویان و زندانیان، پس از اعلام اعتصاب غذای محمدمهدی کرمی در چهاردهم دی ماه در اعتراض به تایید حکم اعدامش توسط دیوان علی کشور آغاز شد اما قوه قضائیه جمهوری اسلامی بامداد شنبه هفدهم دی ماه محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024