جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.01.2023, 12:08

تسلیت به خانواده محمود رفیع گیلانی


با تأسف بسیار از درگذشت محمود رفیع گیلانی آگاهی یافتیم. او در ۱۹ دی ۱۳۱۴ (۱۰ ژانویه ۱۹۳۵) در نجف به دنیا آمد و پس از یک بیماری طولانی در ۱۸ دی ۱۴۰۱ (۷ ژانویه ۲۰۲۳) در برلین  فوت کرد.

رفیع تحصیلات خود را در تهران گذراند و پس از قطع آنها در سال ۱۹۶۲ به آلمان رفت. او در سال های نوجوانی  خود در ایران  در فعالیت های سیاسی دوره مبارزه برای ملی شدن صنعت نفت بدون وابستگی به هیچ حزب  شرکت داشت و آن را از آغاز اقامت خود در آلمان، ابتدا در هامبورگ و سپس در برلین ادامه داد. او در مبارزات  کنفدراسیون دانشجویان ایرانی بر علیه  استبداد حاکم در ایران شرکت فعال کرد.

در ادامه این  فعالیت ها بود که او در سال ۱۹۶۹ به سمت دبیر مالی  کنفدراسیون انتخاب شد. رفیع پس از یک اقامت دوساله در تهران بعد از انقلاب ۱۳۵۷ به برلین بازگشت. او در این جا با تأسیس «جامعه دفاع از حقوق بشر» در بهمن ۱۳۶۰، همراه با همسرش، پری رفیع و چند تن از روزنامه‌نگاران، وکلا و استادان دانشگاه  آلمانی دست به فعالیت‌های افشاگرانه بر علیه استبداد دینی حاکم در ایران و کمک‌های بی دریغ به پناهندگان ایرانی زد.

دفتر جامعه حقوق بشر که او با کمک مالی  سنای برلین در سال ۱۹۸۴ تأسیس کرد سال‌ها  محل رجوع پناهندگان، کلاس درس زبان آلمانی، و سخنرانی هائی بود که  جامعه  پژوهش های اجتماعی و دیگران برگزار می کردند.

انتشار شصت شماره از فصلنامه «حقوق بشر» که در سال  ۱۳۶۰ آغاز شد، ۱۷ شماره نشریه «گزاره» به زبان فارسی و آلمانی و انتشار برخی دیگر از گزارش های مستند در باره تجاوزهای حکومت اسلامی به حقوق اساسی مردم از جمله فعالیت‌های او در این زمینه بودند.

ما در گذشت او را به پری رفیع و فرزند ایشان  پروفسور انوشه رفیع صمیمانه تسلیت می‌گوئیم.

حمید آزادی، اردوان ارشاد ،علی اشگپور، فهیمه ایلیائی، فریدون اعلم،  مهران براتی، مهرنوش پیرزاده، مهدی، سیمین حسین پور نهاوندیان، جمشید حسین‌پور، خانبابا تهرانی، کیوان دادجو، پرویز دستمالچی، حمید ذکائی، مصطفی جلیلوند، نسرین و ابولقاسم زمانخوان،  حسن شریعتمداری، حمید شوکت، سودابه  شیرازی، علی شیرازی، عباس شیرازی، قاسم شفیع، صبرالله عشایری،  کاظم کردوانی،  شهلا کریمی، حمید مشیری، احمد محمدی، امانوئل یوسفی.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024