جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.01.2023, 11:07

سه معترض دیگر در ایران به اعدام محکوم شدند


صبح امروز - دوشنبه ۱۹ دیماه ۱۴۰۱ - خبرگزاری میزان از صدور حکم اعدام برای «صالح میرهاشمی»، «مجید کاظمی» و «سعید یعقوبی» متهمان ردیف اول تا سوم پرونده «خانه اصفهان» خبر داد.

براساس احکام صادر شده، صالح میرهاشمی متهم ردیف اول، به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح كلت كمری، تشكیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همكاری با گروهك منافقین به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

مجید کاظمی متهم ردیف دوم پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشینکف به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

سعید یعقوبی متهم ردیف سوم پرونده به اتهام محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی كشور به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم گردید.

حادثه « خانه اصفهان» در روز ۲۵ آبان اتفاق افتاد. در این روز براساس ادعای رسانه‏های نزدیک به حکومت سه تن از مأموران امنیتی در میدان نگهبانی محله خانه اصفهان کشته شدند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات شش نفر از متهمان این پرونده در ۴ جلسه طی تاریخ‌های ۷ و ۸ و ۱۰ دی ماه در دادگستری استان اصفهان برگزار شد.

صالح میرهاشمی، متهم ردیف اول در بخشی از دفاعیات خود می‏گوید:« حدود یک سال و نیم گذشته بود که کلت کمری ترکیه‌ای را خریداری کردم و هیچ استفاده‎ای از آن نکردم. در شب وقوع حادثه، اسلحه در پارکینگ خانه و در زیر زین موتور من بود.» او تیراندازی و کشتن ماموران امنیتی را رد کرده است. وکیل او نیز در بخشی از دفاعیاتش با اشاره به مصادیق لازم برای تشکیل گروه غیرقانونی گفته است که «نمی‌توان جمع شدن چند نفر را بدون وجود سازمان و مرکزیت گروه مجرمانه نامید.»

مجید کاظمی متهم ردیف دوم پرونده نیز در دادگاه اتهام تیراندازی به سمت ماموران را رد کرده و گفته او تیراندازی هوایی انجام داده است. مجید کاظمی در بخشی از دفاعیاتش گفته:« اگر من یک خشاب تیر را به سمت ماموران می‌زدم که به جای سه نفر ۵۰ مامور کشته می‌شد.»

وکیل او نیز با اشاره با رد اتهامات از طرف موکلش و اینکه خرید اسلحه یکسال و نیم پیش از حادثه اتفاق افتاده، انتساب اتهام محاربه و قتل ماموران امنیتی به او را نادرست دانسته است.

در این پرونده همچنین امیر نصرآزادانی، فوتبالیست سابق تیم تراکتورسازی، به اتهام عضویت در دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور به ۵ سال حبس تعزیری، برای اتهام اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت به ۵ سال حبس تعزیری و برای اتهام معاونت در محاربه به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد و در مجموع به 26 سال زندان محکوم شده که شانزده‏سال آن اجرایی است.

سهیل جهانگیری، متهم ردیف پنجم پرونده نیز از بابت اتهام اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی كشور به ۲ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شد و جابر میرهاشمی متهم ردیف ششم این پرونده از اتهامات تبرئه شد.

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024