جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 07.01.2023, 8:05

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی اعدام شدند


مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو تن از معترضان بازداشت شده در چهلم حدیث نجفی در کرج، بامداد شنبه ۱۷ دی‌ماه اعدام شدند.

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به اتهام کشتن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در اعتراضات روز چهلم حدیث نجفی به افساد فی‌الارض محکوم شده و درخواست فرجام‌خواهی آن‌ها رد شده بود.

این دو معترض پیشتر اتهامات منتسب به خود را رد کرده و از شکنجه شدید خود در دوران بازداشت خبر داده بودند.

هیچ یک از این دو در طول دوره بازداشت و محاکمه اجازه داشتن وکیل انتخابی و‌ دادرسی عادلانه را نداشتند.

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری ، از قول پدر محمدمهدی کرمی، در صفحه توییتر خود نوشت که محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را صبح شنبه هفدهم دی ماه اعدام کردند «بدون اینکه اجازه آخرین دیدار با خانواده‌اش را به آن‌ها بدهند.»

این وکیل تاکید کرد که محمدمهدی کرمی روز چهارشنبه از زندان تماس گرفته و گفته بود: «اعتصاب غذای خشک را به عنوان اعتراض به نپذیرفتن شما به عنوان وکیلم شروع کرده‌ام.»

محمدحسین آقاسی با تاکید بر اینکه محمدمهدی کرمی تا اعدام از داشتن وکیل انتخابی محروم بود، افزود: «قرار بود اگر موفق به اعطای وکالت شد، اعاده دادرسی را مطرح کنم.»

علی مجتهدزاده از وکلای معترض به احکام اعدام، در توئیتی نوشت: در خصوص این اعدام‌ها «محلی برای بحث حقوقی وجود ندارد» وقتی حتی از کمترین حقوق قانونی همچون «داشتن ‎وکیل» محرومشان کرده بودند؛ در چنین شرایطی «تنها می‌توان برای قانون مظلوم، مرثیه خواند و بس.»

نخستین واکنش‌ها: تاخیر در واکنش فوری، یعنی تداوم قتل‌های حکومتی

تعدادی از نمایندگان ایرانی‌الاصل پارلمان‌های اروپایی و سازمان‌های حقوق بشری در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای جلوگیری از اعدام‌ها در ایران شدند. حامد اسماعیلیون هم نوشت که وقت اخراج «سفیران این حکومت تروریست» فرا رسیده است.

کمپین حقوق بشر در ایران در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی اعلام کرد که «تاخیر در واکنش فوری و قاطع جامعه جهانی، یعنی تداوم قتل‌های حکومتی از سوی جمهوری اسلامی.»

در همین حال حامد اسماعیلیون، دبیر و سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، در توییتی به زبان انگلیسی درباره اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی نوشت: «تروریست‌های جمهوری اسلامی ساعتی پیش دو جوان بی‌گناه را بدون دسترسی به وکیل و پشت درهای بسته به قتل رساندند. زمان اخراج سفرای آنها فرا رسیده است.»

او همچنین به فارسی نوشت: «دو نفر دیگر از ما را کشتند. وقت اخراج سفرای این حکومت تروریست فرا رسیده است.»

مسعود قره‌خانی، رییس پارلمان نروژ نیز در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در توییتی نوشت که جمهوری اسلامی به «اعدام معترضان جوان ادامه می‌دهد» و آنان «بدون مستندات حقوقی و در حالی که اجازه ملاقات با خانواده را نداشتند، اعدام شدند».

مسعود قره‌خانی در توییت خود این جمله محمدمهدی کرمی را نوشت که گفته بود «بابا حکمم اعدامه، به مامان نگو ...»

اردلان شکرابی، نماینده پارلمان سوئد هم در توییتی نوشت: «قتل محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به دست حکومت جمهوری اسلامی را فراموش نخواهیم کرد. پیگرد قانونی برای محکومیت مسوولان و مجریان این جنایت وظیفه حقوقی همه کشورهای آزاد است.»

در پرونده کشته شدن روح‌الله عجمیان، از نیروهای بسیجی، در مراسم چهلم حدیث نجفی، دادگاهی در اواسط آبان برگزار شد و پنج نفر محکوم به اعدام و ۱۱ نفر دیگر نیز به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.

تعدادی از دانشجویان و معترضان بازداشت شده در این زندان در اعتراض به قطعی شدن حکم اعدام چند تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات از شامگاه پنج‌شنبه اعتصاب غذای خشک کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024