جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.12.2022, 20:11

ترامپ در ۶ سال ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است


کایلا اپستاین / بی‌بی‌سی

یک کمیته کنگره آمریکا اظهارنامه مالیاتی شش ساله دونالد ترامپ را منتشر کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس جمهور سابق سال‌ها برای مخفی نگه داشتن این اسناد مبارزه کرده بود اما دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا ماه گذشته حکم داد که هیئتی به رهبری دموکرات‌ها که به امور مالی او رسیدگی می‌کند، می تواند اسناد را منتشر کند.

این اسناد نشان می‌دهند که برای دو سال از سال‌های تحت پوشش، آقای ترامپ فقط ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کرده و در سال‌های دیگر هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی دونالد ترامپ به یک نبرد تلخ شش ساله برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر در مورد امور مالی او پایان داد.

اظهارنامه‌ها شامل سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، از زمان نامزدی آقای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری تا پایان حضور او در کاخ سفید می‌شود. شامل جزئیات مالیاتی نهادهای مختلف او، از جمله هلدینگ‌ها و درآمد شخصی.

بی بی سی در حال بررسی این اسناد است.

در واکنش به انتشار هزاران صفحه اظهارنامه مالیاتی در روز جمعه، طرفداران آقای ترامپ هشدار دادند که افشای این گزارش منجر به «بدتر شدن» شکاف سیاسی در آمریکا خواهد شد.

در بیانیه  آنها آمده است: «دموکرات‌ها هرگز نباید این کار را می‌کردند، دادگاه عالی هرگز نباید آن را تایید می‌کرد و این امر به تحولات نامطلوبی برای بسیاری از مردم منجر خواهد شد».

از زمان ورود به سیاست، منتقدان دونالد ترامپ مشتاق بودند بدانند که وضعیت مالی آقای ترامپ - که شعار اصلی‌اش برای رای دهندگان این بود که موفقیت تجاری او بهترین نمونه برای اداره کشور است - در واقعیت چگونه است.

او به نحوی ثابت‌قدم، از انتشار این اسناد خودداری کرده بود.

دموکرات‌هایی که مجلس نمایندگان را در دست دارند، استدلال کردند که بررسی و انتشار وضعیت مالیاتی او یک اقدام نظارتی ضروری است.

دان بیر، عضو کمیته مالی مجلس نمایندگان که این اسناد را منتشر کرد، روز جمعه گفت که آقای ترامپ «از مقام خود سوء استفاده کرد تا از شفافیت امور مالی و موضوع تضاد منافع که هیچ رئیس‌جمهوری از زمان نیکسون از آن روی‌گردان نبوده، جلوگیری کند».

این کمیته همچنین دریافت که اداره مالیات فدرال که مسئول جمع آوری مالیات است، در دو سال اول ریاست جمهوری ترامپ نتوانست امور او را حسابرسی کند و این کار را تنها پس از شروع روند نظارت کنگره در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد.

آن‌چه به عمومی‌شدن این اسناد منجر شد، به این شرح بود.

ترامپ سنت را زیر پا می‌گذارد

برای دهه‌ها، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مقامات دولتی اظهارنامه مالیاتی خود را به منظور شفافیت و پاسخگویی به مردم منتشر کرده‌اند.

استیو روزنتال، کارشناس ارشد مرکز غیرحزبی سیاست مالیاتی، می‌گوید: سنت دیرینه «عمدتا برای اطمینان از این است که رئیس جمهور عاری از درگیری‌ها و گرفتاری‌های مالی عمل کند و مالیات به نوعی دریچه‌ای به روح مالی یک فرد است».

آقای روزنتال می‌گوید آقای ترامپ با امتناع از انتشار اظهارنامه مالیاتی خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ «همه هنجارها را زیر پا گذاشت».

پافشاری شدید او بر این موضوع باعث بررسی دقیق و گمانه‌زنی در میان منتقدان شد که او چیزی برای پنهان‌کردن دارد. بعضی شک کردند که آیا ممکن است آقای ترامپ آن‌طور که ادعا می‌کرده ثروتمند نبوده است؟ برخی گفتند آیا او کمتر از آن‌چه باید مالیات پرداخت کرده است؟

در همین حال حامیان او از حقش برای حفظ حریم خصوصی خود حمایت کردند. به هر حال هیچ الزام قانونی برای یک نامزد برای ارائه اظهارنامه مالیاتی وجود ندارد.

تحقیقات نیویورک‌تایمز

اما در طول دوره ریاست جمهوری او و پس از آن، عموم مردم به تدریج اطلاعاتی از سوابق مالیات شخصی آقای ترامپ پیدا کردند.

بخش زیادی از این افشاگری از تحقیقات منتشرشده توسط نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۲۰ ناشی می‌شود که دو دهه از اظهارنامه مالیاتی آقای ترامپ را از قبل از دوران ریاست جمهوری او به دست آورده بود. این اسناد اطلاعات بی‌سابقه‌ای از کسب‌وکار آقای ترامپ ارائه می‌دهد.

آنها نشان دادند که او در آن دوره مالیات بر درآمد اندکی به دولت فدرال پرداخت کرده است، و این‌که آقای ترامپ در اظهارنامه مالیاتی خود گزارش داده است که کسب‌و‌کارش مقادیر قابل‌توجهی از پول از دست داده است با وجودی که اظهارات عمومی او از موفقیت مالی حکایت داشت. در سال ۲۰۱۷ تایمز گزارش داد که ترامپ با وجودی که میلیاردر بود، تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد به دولت فدرال پرداخت کرد.

آقای روزنتال می‌گوید گزارش نیویورک‌تایمز «این سوال را مطرح کرد که او یا یک میلیاردر است، یا که ترفندی وجود دارد که او برای فرار از پرداخت مالیات از آن استفاده می‌کند، چه به طور قانونی - چه غیر قانونی».

کشاندن دعوا به دیوان عالی کشور

در همین حال در واشنگتن دموکرات‌ها پس از به‌دست‌آوردن اکثریت در مجلس نمایندگان در اوایل سال ۲۰۱۹، از اختیارات خود برای نظارت بر آقای ترامپ استفاده کردند.

کمیته مالی به مدت سه سال برای دریافت اظهارنامه مالیاتی آقای ترامپ مبارزه کرد.

این دعوا تا پایان سال جاری تا دادگاه عالی ایالات متحده پیش رفت و در ماه نوامبر، قضات دادگاه عالی از رای به جلوگیری از انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی آقای ترامپ به کمیته امتناع کردند و در نتیجه راه را برای انتشار آنها هموار شد.

انتشار این اسناد مالیاتی در روز جمعه، درست چند روز قبل از این‌که جمهوری‌خواهان دوباره اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بگیرند، انجام شده که به طور بالقوه نشان‌دهنده پایان هرگونه پی‌گیری مستمر برای بررسی امور مالی آقای ترامپ در آینده قابل‌پیش‌بینی است.

این امکان وجود دارد که مجلس سنای ایالات متحده، که در حال حاضر دست دموکرات‌هاست، دنبال این تحقیقات رابگیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024