جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.12.2022, 18:34

«مرگ بر خامنه‌ای» در مراسم چهلم حمیدرضا روحی


آیین‌های سوگواری چهلمین روز کشته شدن شماری از معترضان از جمله حمیدرضا روحی، علی عباسی، محسن نیازی، رضا شریعتی، سپهر مقصودی، میلاد سعیدیان، عاطفه نعامی، و آرمان عمادی روز پنج‌شنبه در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.
بنا بر گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جمعیت زیادی در گردهمایی‌هایی که روز پنج‌شنبه هشتم دی بر مزار این جان‌باختگان اعتراضات سراسری ایران برگزار شد، شعارهای ضدحکومتی دادند.

* «مرگ بر خامنه‌ای» در مراسم چهلم حمیدرضا روحی در تهران
مراسم چهلم حمیدرضا روحی،‌ جوان ۱۹ ساله‌ای که در اعتراضات تهران در اثر تیراندازی کشته شده امروز در بهشت زهرا با حضور جمعیت زیادی برگزار شد.
در ویدیوهایی که امروز ۸ دی از مراسم چهلم حمیدرضا روحی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده٬ شلیک گاز اشک‌آور به سمت شرکت‌کنندگان دیده می‌شود. در این ویدیوها شنیده می‌شود که معترضان شعارهایی نظیر «حمیدرضا نمرده، سید علیه که مرده» شنیده می‌شود. «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه!»، «هر یک نفر کشته شه، هزار  نفر پشتشه!» و فریاد «آزادی، آزادی، آزادی» از دیگر شعارهای مردم بود.
هم‌چنین در تصاویر برخی ویدئوها دیده می‌شود که ماموران حکومتی تلاش کرده‌اند با زور شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم حمیدرضا روحی را متفرق کنند.
در تصاویر دیگری که از این تجمع منتشر شده است صدای دست زدن جمعیت و شعارهایی چون «امسال میده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» و «مرگ بر خامنه‌ای» شنیده می‌شود.
گزارش‌ها حاکی از حضور نیروهای امنیتی است.
حمیدرضا روحی در جریان اعتراضات٬ در شامگاه ۲۶ آبان و در محله شهر زیبا در تهران با گلوله جنگی کشته شد.

 

 


* چهلم آرمان عمادی / «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود»
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد مراسم چهلم آرمان عمادی در باقرآباد مرودشت روز پنجشنبه همراه با شعارهای ضدحکومتی برگزار شده است.
بر اساس این تصاویر، حاضران در این مراسم شعار می‌دهند «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود»، «رضا شاه، روحت شاد» و «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی».
آرمان عمادی در جریان اعتراضات در تاریخ ۲۸ آبان بر اثر اصابت گلوله کشته شد.


‌* شعار ضد حکومتی در مراسم چهلم عاطفه نعامی در اهواز
مراسم چهلم عاطفه نعامی روز پنجشنبه ۸ دی همراه با شعارهای ضدحکومتی در اهواز برگزار شد.
حاضران در این مراسم شعار می‌دادند «می‌کشم می‌کشم، هر آن که خواهرم کشت».
جسد عاطفه نعامی، شهروند اهوازی ساکن کرج، روز ۵ آذر در خانه‌اش در عظیمیه کرج پیدا شد. مقام‌های قضایی در ایران دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کرده‌اند، اما خانواده مرگ او را با اعتراضات اخیر مرتبط می‌دانند.


* شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در مراسم چهلم محسن نیازی
عزاداران محسن نیازی در دهگلان امروز در مراسم چهلم او بر سر مزارش جمع شدند و شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر جاش» سر دادند و طناب دار نمادینی را اتش زدند.در مناطق کردنشین به مزدوران و وابستگان حکومت در لباس مردم عادی «جاش» می‌گویند.آقای نیازی، ۲۵ ساله در روز ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات دهگلان در پی شلیک نیروهای امنیتی زخمی شد و در بیمارستان کوثر سنندج جان سپرد.

***

بیش از صد روز از اعتراضات در ایران می گذرد که با سرکوب شدید حکومتی روبرو شده است. در این اعتراضات در حدود پانصد نفر کشته شده اند. براساس گزارش‌ها تخمین زده می‌شود بیست هزار نفر بازداشت و ۲۶ نفر در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ۶۳ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند. کشته‌شدگان از ۲۶ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، تهران و مازندران بوده‌اند.

محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد دو نفر از معترضان نیز به جرم محاربه و افساد فی‌الرض در تهران و مشهد اعدام شده اند.

با سرکوب شدید اعتراضات، خواسته ها معترضان از لغو حجاب اجباری فراتر رفته و معترضان علیه حکومت و آیت‌الله خامنه‌ای شعار می‌دهند و در دیوار نویسی‌ها و شعارهای شبانه خود خواستار پایان حکومت جمهوری اسلامی هستند.

اعتراض‌های اخیر در پی آن آغاز شد که مهسا امینی در روز ۲۵ شهریورماه (۱۶ سپتامبر) در حالی که در بازداشت گشت ارشاد بود کشته شد. در آن روز تجمع برخی از معترضان در برابر بیمارستانی که مهسا امنیتی در آن جان سپرد با برخورد شدید نیروی انتظامی روبه‌رو شد.

اما از روز ۲۶ شهریور ماه و به هنگام خاکسپاری او در سقز، بسیاری از معترضان با سردادن شعار مخالفت خود را با جمهوری اسلامی نشان دادند. در همان روز اعتراض‌هایی در شهر سنندج نیز برپا شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024