جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.12.2022, 11:51

دلار برای اولین بار از مرز ۴۳ هزار تومان عبور کرد


قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران برای اولین بار از مرز ۴۳ هزار تومان عبور کرد و بار دیگر رکورد تازه‌ای را در زمینه افت پول ملی ایران به ثبت رساند. هم‌زمان وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، از افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت دلار خبر داد.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت بن‌بست که در زمینه معاملات ارزی و بازار سکه و طلای ایران فعالیت می‌کند، قیمت هر دلار آمریکا در روز چهارشنبه هفتم دی به ۴۳ هزار و ۱۱۰ تومان رسید.

همچنین در این روز، قیمت هر یورو به ۴۵ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت هر پوند بریتانیا به ۵۱ هزار و ۸۴۵ تومان رسید.

روند افت ارزش پول ایران از هفته‌ها پیش آغاز شده بود اما در روزهای اخیر شتاب زیادی به خود گرفته و در چنین شرایطی، انتقادها از سیاست‌های پولی و اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی افزایش یافته است.

علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه سخنان مطرح شده درباره استقبال دولت از افزایش قیمت ارز به منظور کاهش کسری بودجه خود را رد کرد.

او گفت: «دولت انگیزه‌ای برای افزایش قیمت دلار ندارد و عایدی‌اش از محل عرضه دلار در سامانه نیما است».

پیشتر اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با «غلط» خواندن مدیریت ارزی کشور مدعی شده بود: «تعیین نرخ ارز در دست دولت نیست بلکه کشورهای منطقه در تعیین نرخ ارز نقش دارند. این وضعیت سبب می‌شود قیمت ارز از دست بانک مرکزی خارج شود.»

افزایش بی‌سابقه قیمت ارزهای خارجی در ایران نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت دیگر کالاها را نیز بیشتر کرده است.

رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه درباره تاثیر افزایش قیمت ارز بر گرانی خودرو به خبرنگاران گفت: «قیمت ارز از پنج مسیر بر قیمت‌های داخلی تاثیر می‌گذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است یعنی برخی از تولیدات مواد اولیه‌ای دارند که از خارج وارد می‌شوند و هنگامی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند آن‌ها هم متاثر می‌شوند که این تاثیر حداقل سه تا چهار ماه بعد خود را نشان می‌دهد.»

او در ادامه گفت: «مسیر دوم این است که تعدادی کالا هستند که هم تولید داخل دارند و هم وارداتی‌اند مثل لاستیک‌های سنگین که ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود آن بخش وارداتی از این امر متاثر می‌شود و روی قیمت داخلی هم اثر می‌گذارد و بازار سیاه شکل می‌گیرد که خودرو از این مسیر هم متاثر نشده است.»

وزیر صمت ادامه داد: «مسیر سوم این است که در برخی قوانین و مقررات، قیمت‌های داخلی را به قیمت‌های خارجی متصل کردیم و مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود مردم تصور می‌کنند با یک تورم انتظاری مواجه هستند و می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند و بنابراین کالایی می‌خرند که این ارزش حفظ شود و خودرو از این مسیر متاثر است.»

فاطمی امین همچنین به مسیر پنجم تاثیر دلار بر بازار خودرو اشاره کرد و گفت: «پنجمین مسیر هم تورم انتظاری است. یعنی حتی ممکن است هر فردی که بالا رفتن قیمت ارز را می‌بیند فکر کند که این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت‌ها خواهد شد و بنابراین کالا و خدمت خود را گران کند.»

ایران اینترنشنال


قیمت ارز تا این لحظه (چهارشنبه) 07.10.1401



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024