جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.12.2022, 12:15

حکم اعدام محمد قبادلو تایید شد


در حالی صبح شنبه سوم دی‌ماه رسانه‌های وابسته به حکومت از پذیرش فرجام‌خواهی محمد قبادلو یکی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سه ماه گذشته خبر داده بودند، روابط عمومی دیوان‌عالی کشور ساعتی بعد با اصلاح خبر اولیه، از تایید حکم اعدام محمد قبادلو خبر داد.

در اصلاحیه روابط عمومی دیوان‌عالی کشور آمده است: «دیوان‌عالی کشور ضمن رد فرجام‌خواهی به‌عمل‌آمده در پرونده محمد قبادلو، دادنامه نامبرده را مستنداً به شق الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری ابرام کرد.»

به این ترتیب جوان دیگری در آستانه اعدام قرار گرفته است.

محمد قبادلو، جوان ۲۲ ساله از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های تهران است که به زیرگرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروی انتظامی و قتل استوار فرید کرم‌پور متهم شده است. قبادلو از جمله متهمینی بود که در نخستین روز آغاز محاکمه زندانیان سیاسی اعتراض‌ها در روز هفتم آبان ماه در برابر قاضی حاضر شد.

ریاست دادگاه محاکمه محمد قبادلو بر عهده ابوالقاسم صلواتی بود. دادگاه بدون حضور وکیل قبادلو برگزار شده‌است. در بین مدارک، هیچ تصویری از محل جرم، مدارک پزشکی قانونی و دیگر مدارک که روال یک دادگاه در مورد تصادف است، وجود نداشته‌است.

امیر رئیسیان، وکیل او می‌گوید اتهام قتل مأمور یگان ویژه از طریق «زیر گرفتن» به شدت مورد تردید است و معصومه احمدی، مادرش نیز در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد گفت «بچه من را غریب گیر آوردند و بدون وکیل از او بازجویی کردند و در اولین جلسه دادگاه حکم اعدامش را صادر کردند.»

مادر محمد قبادلو در این ویدئو گفت که فرزندش به بیماری «دو قطبی» مبتلاست و در ماه‌های اخیر از درمان بیماری‌اش خودداری کرده است.

بی‌بی‌سی فارسی به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد بیمارستان میلاد شهریار تایید کرده که محمد قبادلو از سال ۱۳۹۵ به دلیل بیماری دوقطبی در این بیمارستان تحت درمان بوده است.

در گواهی پزشکی بیمارستان میلاد شهریار تاکید شده که «پرخاشگری و انجام کارهای خطرناک» از علائم این بیماری است.

بیماران «دوقطبی» در دوره‌هایی از بیماری‌شان ممکن است به رفتارهایی دست بزنند که گاهی برخلاف عرف جامعه توصیف می‌شوند.

مادر محمد قبادلو در ویدئویی که منتشر کرد گفت که برای فرزندش حکم اعدام صادر شده و خواستار کمک همگان برای جلوگیری از اعدام فرزندش شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024