جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.12.2022, 11:23

رویترز: اعتراض‌ها در سال آینده گسترده‌تر می‌شود


خبرگزاری «رویترز» در مقاله‌ای به تحلیل خیزش ضدحکومتی مردم ایران پرداخته و نوشته جمهوری اسلامی دچار «روند انقلابی» شده است، به این معنی که خیزش مردم ایران در سال آینده گسترده‌تر می‌شود و برای حکومت چالش عمیق‌تری ایجاد می‌کند.

به گفته این خبرگزاری، در تلاش برای مقابله با شدیدترین «بحران مشروعیت» حکومت خود از زمان انقلاب ۱۳۵۷، رهبران ایران تلاش کرده‌اند خیزش ضدحکومتی را به «حرکات جدایی‌طلبانه اقلیت‌های قومی» که نه رژیم جمهوری اسلامی بلکه «وحدت ملی» را تهدید می‌کند، فرو بکاهند.

به گزارش العربیه با این حال، تلاش‌های مقامات به دلیل همبستگی میان اتنیک‌های مختلف ایران در جریان اعتراضات، که با سردادن شعارهایی در حمایت از اقلیت‌ها همراه شده، نقش بر آب شده است. حاکمان تهران همچنین ائتلافی از «آنارشیست‌ها، تروریست‌ها و دشمنان خارجی» را به سازماندهی اعتراضات متهم می‌کنند.

به گفته رویترز، خیزش انقلابی مردم ایران که نقش پیشروی زنان و جوانان در آن چشمگیر است، اولویت‌های علی خامنه‌ای، رهبر ایران، که بقای جمهوری اسلامی و زیربنای مذهبی آن به هر قیمتی باشد، را دچار تهدید جدی کرده است.

اعتراضات آسیب‌پذیری حکومت را در برابر خشم عمومی نشان داده و این نگرانی را در میان مقامات ارشد حکومت ایجاد کرده است که برداشتن گام اشتباه می‌تواند به معنای تشدید بحران باشد، حتی اگر اعتراض‌های در مرحله فعلی فروکش کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که خشونت بیشتر به خیزش مردمی پایان دهد، چنانکه تاکنون نیز سرکوب خشونت‌آمیز انقلاب تنها اعتراضات بیشتری را برانگیخته است.

در عین حال، سرکوب اعتراضات مردمی در ایران و ارسال پهپاد و موشک‌ به روسیه برای جنگ علیه اوکراین توسط رهبران ایران، غرب را نسبت به احیای معاهده هسته‌ای ۲۰۱۵ که میلیاردها دلار سرمایه برای تهران فراهم می‌کند، بی‌میل کرده است.

رویترز نتیجه می‌گیرد از آنجایی که خامنه‌ای معتقد است مصالحه درباره «ارکان ایدئولوژیک نظام» مانند حجاب باعث فروپاشی رژیم می‌شود، جمهوری اسلامی به احتمال زیاد سرکوب را دوچندان ‌کند، که به خشم بیشتر و واکنش شدیدتر از سوی مردم ایران، که اکثر آنها جوان هستند، خواهد انجامید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024