جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.12.2022, 16:32

عفو بین‌الملل: دست‌کم ۲۶ نفر در خطر اعدام قرار دارند


سازمان عفو بین‌الملل خبر داد دست‌کم ۲۶ نفر که در جریان خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند، در خطر اعدام قرار دارند.

عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۵ آذر با انتشار بیانیه‌ای گزارش کرد که از این ۲۶ نفر، دست‌کم حکم اعدام ۱۱ نفر صادر شده و ۱۵ نفر نیز با متهم شدن به اتهاماتی نظیر «فساد فی الارض»، «قیام مسلحانه علیه دولت» و «محاربه» در انتظار یا تحت محاکمه قرار دارند.

در این بیانیه، سهند نورمحمدزاده، ماهان صدرات‌ مدنی، منوچهر مهمان‌نواز، محمد بروغنی، محمد قبادلو، سامان (یاسین) سیدی، حمید قره‌حسنلو، محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، حسین محمدی و یک فرد ناشناس، ۱۱ نفری هستند که حکم اعدام آنها صادر شده است.

همچنین دست‌کم ۱۵ نفر دیگر در معرض خطر اعدام هستند که اسامی برخی از آنان به این شرح اعلام شده است: ابوالفضل مهری حسین‌حاجیلو، محسن رضازاده قراقلو، سعید شیرازی، اکبر غفاری، توماج صالحی، سعید یعقوبی، ابراهیم ریگی، فرزاد (فرزین) طاهازاده، فرهاد طاهازاده، کارون شاهی پروانه، رضا اسلام‌دوست، هاجر حمیدی و شهرام معروف مولا.

عفو بین‌الملل با تاکید بر این که این افراد همگی از روند دادرسی عادلانه از جمله حق دفاع کافی و دسترسی به وکلای انتخابی خود، اصل برائت و دادرسی منصفانه محروم بوده‌اند، اضافه کرد که بر اساس اطلاعات این سازمان، دست کم ۱۰ نفر از آنان مثل توماج صالحی و محمد قبادلو، شکنجه شده‌اند و اعترافات اجباری آنان نیز منتشر شده است.

این سازمان پیشتر نیز با صدور بیانیه مشابهی، از همه افراد در سراسر جهان خواسته بود تا به سفارت‌ جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا واقع در بروکسل نامه بنویسند و خواستار حذف حکم اعدام افراد شوند.

عفو بین‌الملل همچنین یادآور شد مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات مرگ (اعدام) به‌ عنوان ابزاری برای «سرکوب سیاسی به‌ منظور ایجاد ترس در بین مردم و پایان دادن به قیام مردمی» استفاده می‌کنند.

این سازمان از رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواست مانع صدور احکام بیشتر برای شهروندان شود و استانداردهای بین‌المللی قضایی را در منع حکم اعدام و مقررات مربوط به کودکان بر دادگاه‌ها اعمال کند.

این بیانیه همچنین خواست تا به بازرسان مستقل سفارت‌خانه‌های خارجی اجازه داده شود تا در دادگاه‌های مربوط به محاکمه بازداشت‌شدگان اعتراضات حضور پیدا کنند.

در نامه‌ای که مقام‌های این سازمان خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه نوشته‌اند، اسامی افراد در معرض خطر اعدام فهرست شده است.

علاوه بر این، عفو بین‌الملل با محکوم کردن اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو بازداشت‌شده جوان، محاکمه آنان را ساختگی و به شدت ناعادلانه و اعدامشان را نیز خودسرانه خواند.


ایران‌اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024