جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.12.2022, 18:39

فروش موتور پهپاد به ایران ممنوع شد


با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا روز جمعه ۹ بسته تحریمی جدید علیه روسیه تصویب کرد که می‌گوید بخش‌های مختلف حکومت و صنایع نظامی این کشور را هدف گرفته و همزمان، فروش موتور پهپاد به ایران نیز شامل محدودیت‌های تازه‌ای شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این بسته‌های تحریمی شامل حدود ۲۰۰ شخص حقیقی و حقوقی می‌شود. برخی از این اشخاص، فرماندهان نظامی روسیه هستند.

شرکت‌های وابسته به صنایع نظامی، برخی از اعضای مجلس دوما، شورای فدارسیون (مجلس سنای روسیه) و وزرای دولت و همچنین مقام‌های دست‌نشانده روسی در سرزمین‌های اشغال‌شده اوکراین در فهرست تحریم‌های جدید هستند.

همچنین سه بانک روسیه تحریم شده‌اند، جلوی سرمایه‌گذاری‌های مربوط به معادن گرفته می‌شود و تعداد بیشتری از کانال‌های تلویزیونی روسیه، ممنوع می‌شوند.

شورای اتحادیه اروپا همچنین تصویب کرد که فروش موتور پهپاد به روسیه ممنوع است و کشورهایی مانند ایران که با روسیه همکاری نظامی دارند نیز شامل این ممنوعیت می‌شوند.

این اتحادیه می‌گوید پهپادهای ساخت ایران در حملات مسکو علیه اوکراین استفاده شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از تصویب این تحریم‌ها گفت: «بعد از غذا و گرسنگی، پوتین حالا از زمستان هم به عنوان سلاح می‌کند و به شکل عمدی، میلیون‌ها اوکراینی را از دسترسی به آب، برق و گرمایش محروم کرده است.»

به گفته آقای بورل، تحریم‌های جدید، پاسخی هستند به «افزایش تنش نظامی و جنایات جنگی» که در اوکراین رخ می‌دهند.

این بسته‌های جدید تحریمی با استقبال کمیسیون اتحادیه اروپا نیز روبه‌رو شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه گفت که سیستم پدافند هوایی پایتخت اوکراین ۱۳ پهپاد ساخت ایران را منهدم کرده است.

روز سه‌شنبه هم اعلام شد که بریتانیا سه فرد و یک شرکت ایرانی را در ارتباط با حملات به غیرنظامیان در اوکراین تحریم کرده است.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا با هشدار درباره خطر «قراردادهای ننگین» ایران و روسیه برای امنیت جهانی، اعلام کرد که بریتانیا چندین مقام بلندپایه روسیه و ایران را در ارتباط با اینگونه حملات تحریم کرده است.

جیمز کلورلی با اعلام این خبر هشدار داد که «ائتلاف از سر درماندگی ایران و روسیه را پاسخگو می‌کنیم.»

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا درباره بسته تازه تحریمی در ارتباط با جنگ اوکراین منتشر کرد، علاوه بر ۱۶ مقام‌ نظامی روسیه، نام سه فرد و یک شرکت ایران هم دیده می‌شد که در «ساخت یا تامین پهپادهای نظامی برای استفاده در حملات» روسیه نقش داشته‌اند.

شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» یا «مادو» و یوسف ابوطالبی، مدیر عامل آن به دلیل مسئولیت در «ساخت موتور پهپادهایی که روسیه علیه اوکراین به کار می‌گیرد» تحریم شدند.

عبدالله محرابی، رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و افشین خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع دو نفر دیگری هستند که به فهرست تحریم‌های تازه بریتانیا در ارتباط با حمله روسیه به اوکراین اضافه شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هفته پیش اعلام کرد که این سازمان در حال بررسی اطلاعات موجود درباره به کارگیری پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین است.

اوکراین و کشورهای غربی ایران را به فرستادن پهپادهای انتحاری از جمله شاهد-۱۳۹ به روسیه متهم می‌کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ابتدا چنین اتهامی را رد می‌کردند اما بعدا وزیر امور خارجه ایران گفت که ماه‌ها قبل از شروع جنگ ایران تعداد محدودی پهپاد در اختیار روسیه گذاشته است.

آقای زلنسکی این گفته‌های حسین امیرعبداللهیان را رد کرده و گفته بود تعداد بسیار زیادی از پهپادهای ساخت ایران در حملات روسیه به کار گرفته می‌شود.

پیشتر هم اتحادیه اروپا و بریتانیا چندین مقام و نهاد ایرانی را به اتهام دست داشتن در تامین تسلیحاتی روسیه تحریم کرده بودند.

روسیه در ماه‌های اخیر تاسیسات و زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف حملات گسترده قرار داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024