جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.12.2022, 11:25

وزیران امور خارجه کانادا، استرالیا و نیوزیلند:

خشونت علیه مردم ایران باید پایان یابد


وزیران امور خارجه استرالیا، نیوزیلند و کانادا در بیانیه مشترکی اعلام کردند اعمال خشونت جمهوری اسلامی علیه مردم ایران باید پایان یابد و این رژیم باید در زمینه نقض بی‌شمار و فاحش حقوق بشر که از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری صورت گرفته است، پاسخگو باشد.

وزیران امور خارجه این سه کشور در بیانیه خود درباره اعدام معترضان در ایران نوشتند که وحشی‌گری رژیم جمهوری اسلامی علیه مردم خود، به ویژه زنان و دخترانش، بی‌امان است و وضعیت فقط بدتر می‌شود.

در این بیانیه آمده است: «خشونت رژیم جمهوری اسلامی باید پایان یابد و همچنین باید اجرای عدالت و پاسخگویی در ارتباط با نقض بی‌شمار و فاحش حقوق بشر که از زمان شروع اعتراض‌ها صورت گرفته است، وجود داشته باشد.»

این سه کشور همچنین تاکید کردند: «اکنون زمان آن فرا رسیده که رژیم ایران شروع به شنیدن و اقدام برای رسیدگی به نگرانی‌های مشروع شهروندان خود کند. مردم ایران به اندازه کافی رنج کشیده‌اند و نشان می‌دهند که دیگر ساکت نخواهند شد.»

به تاکید این وزیران امور خارجه، «رژیم ایران باید نارضایتی‌ شهروندان خود را پاسخ دهد و تضمین کند که همه ایرانیان در برخورداری از حقوق و آزادی‌های اساسی خود آزاد هستند».

این مقام‌های دولت کانادا، استرالیا و نیوزیلند همچنین تاکید کردند حمایت این سه کشور از مردم ایران برای این که بتوانند بدون آزار و اذیت زندگی کنند، تزلزل‌ناپذیر خواهد بود.

آنان نوشتند: «ما صدای قدرتمند ایرانیان را می‌شنویم و تا جایی که بتوانیم به تقویت آن ادامه خواهیم داد.»

این بیانیه در حالی منتشر شده که جمهوری اسلامی تاکنون دو معترض بازداشت شده در جریان خیزش سراسری علیه حکومت را اعدام کرده است.

در روزهای گذشته، نیوزیلند در پی کشته شدن مهسا امینی و برخورد خشونت‌بار حکومت ایران با اعتراضات، ۲۲ نفر از مقامات امنیتی ایران و اعضای پلیس گشت ارشاد را تحریم و برای آنها ممنوعیت سفر به این کشور را وضع کرد.

نخست‌وزیر این کشور هم گفت نیوزیلند همچنان کنار مردم ایران به ویژه زنان و دختران ایستاده است.

وزارت امور خارجه استرالیا هم از اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه شش عضو ارشد سپاه پاسداران و بسیج خبر داد.

به گفته وزارت خارجه استرالیا این شش مقام سپاه و بسیج در نقض حقوق زنان ایرانی نقش داشته‌اند.

کانادا نیز تاکنون در چندین بسته تحریمی، مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی مرتبط با سرکوب مردم معترض را تحریم کرده است.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024