جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.12.2022, 11:13

نگرانی عبدالحمید از احکام اعدام برای معترضان


عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه ۲۵ آذر با اظهار نگرانی و تاسف درباره صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو و دیگر معترضان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات، گفت نباید کسی با اتهام محاربه به اعدام محکوم و جوانان معترض کشته شوند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های امروز خود، همچون هفته‌های گذشته از صدور احکام سنگین برای معترضان بازداشت شده در جریان خیزش انقلابی ایرانیان انتقاد کرد و خطاب به جمهوری اسلامی گفت: «اکثر این بازداشت‌شدگان کودک، جوان و کم‌سن هستند. توصیه ما این است که به آنان سخت نگیرید و آزادشان کنید.»

او با تاکید بر این که باید با زندانیانی که زیر حکم سنگین و در خطر اعدام هستند با تسامح رفتار شود، گفت: «دینی که در آن گذشت و مسامحه و مصالحه نباشد، روح ندارد و خیری در آن نیست.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی درباره وضعیت حمید قره‌حسنلو، پزشکی که در جریان دادگاه کشته شدن یک بسیجی به اعدام محکوم شد نیز گفت: «جامعه پزشکی همه نسبت به وضعیت ایشان پریشان و نگرانند و ما هم متاسف و نگرانیم.»

او همچنین به بازداشت روحانیون اهل سنت کشور همچون ماموستا سیف‌الله حسینی از جوانرود که «با خشونت بازداشت شد»، مولوی عبدالقادر نقشبندی، امام جمعه راسک و ممانعت از آزادی مشروط مولوی فضل‌الرحمن کوهی اشاره کرد و گفت: «در بحث امنیت استان و انسجام، همه علما هم‌سو هستند. حالا انتقاد کسی تندتر و خشن‌تر است و نقد کسی دیگر، نرم‌تر.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان به تعلیق دانشجویان و برخورد با اعتراض آنان در فضای دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «دانشجویان را تعلیق نکنید. جوان‌ هستند و اعتراض دارند. بگذارید حرفشان را بزنند. از علم محرومشان نکنید.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از خطبه‌های خود، خیزش انقلابی ایرانیان را باعث به وجود آمدن موجی از همدلی و محبت بین مردم سراسر کشور دانست و گفت: «تا پیش از این بعضی مردم ایران نسبت به همدیگر بی‌تفاوت بودند و اگر همدلی داشتند هم، کم‌رنگ بود. ساکنان شهرهای بزرگ مثل تهران شاید به مردم ساکن شهرهای مرزنشین و حاشیه‌نشین نگاه محبت‌آمیز و همدلی‌ای که امروز هست را نداشتند.»

او ادامه داد: «جوان‌هایی که در مرکز کشور زندگی می‌کردند وقتی به شهرهای حاشیه‌ای می‌آمدند آن محبت را نداشتند اما امروز محبت فوق‌العاده و همدلی زیادی بین مردم پیدا شده است. مدت‌های مدیدی گفته می‌شد باید این لباس‌ها و فرهنگ‌های اقوام را صداوسیما برای مردم ایران معرفی کند چون اوایل انقلاب، مردم شهرهای مرکزی وقتی لباس منطقه ما را می‌دیدند می‌گفتند این‌ها افغان یا پاکستانی هستند و با این لباس آشنایی نداشتند. اما امروز شرایطی در کشور به وجود آمده که همه به هم محبت می‌کنند و هم‌گرایی دارند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی همچنین از کم‌رونق شدن «هفته وحدت» در سال‌های اخیر گفت و یادآور شد: «اواخر آن‌قدر این هفته کم‌رنگ شد که مهمانان خارجی به آن نمی آمدند و حضور مهمانان داخلی هم کم‌رنگ و ضعیف بود چون شعار وحدت بود اما وحدت واقعی وجود نداشت.»

او تاکید کرد که وقتی تبعیض و نابرابری بین اقوام و مذاهب باشد و وحدت در حد شعار بماند، اثرگذار نیست و نگرانی و پریشانی ملت را به دنبال دارد.

اسماعیل‌زهی یادآور شد: «بارها گفتیم مسوولان باید روی منافع ملت و ساختن کشور خودشان تمرکز کنند چرا که اگر ملت از ما ناراضی باشد، هم‌زمان کشورهای خارجی هم ناراضی باشند، مشکلات درست می‌شود. نمی‌توان حکومت کرد وقتی ملت ناراضی باشد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان میلیون‌ها ایرانی مقیم خارج از کشور را انسان‌های توانمندی خواند که مجبور شدند از ایران فرار کنند و بروند. او گفت: «آرزوی ما این است که این هم‌وطنان برگردند و ایران را برای خودشان و دیگران آباد کنند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی با اشاره به تبعیض و نابرابری که موجب شده بسیاری از مردم ایران حتی نتوانند فرزندانشان را با مذاهب و گرایش‌های مختلف تعلیم دهند، تاکید کرد: «این کوته‌بینی کشور را محدود و کوچک کرد در حالی که ایران، کشور بزرگی با انواع مذاهب و ادیان و گرایش‌ها و قومیت‌هاست و قانون اساسی این آزادی را به آنان داده اما قانون‌گریزی در کشور ما از همه جای دنیا بیشتر است و به قانون عمل نشده.»

او در ادامه یادآور شد: «بسیاری از روسای جمهوری زمان انتخابات آمدند و گفتند ما قانون را اجرا می‌کنیم اما وقتی سر کار آمدند گفتند به دلیل اعمال سلیقه‌ها نمی‌توانیم. مهم‌ترین مشکل کشور ما هم همین اعمال سلیقه بوده.»

اسماعیل‌زهی خاطرنشان کرد: «هر کسی زور داشته، توانسته خلاف قانون عمل کند و قانون، بیشتر برای ضعفا و ملت و مردم و بی‌دفاعان بوده و برای همین هم محدودیت و نارضایتی به وجود آمده است. این خواست ملت است که در این کشور برای همه اقوام و ادیان و مذاهب آزادی باشد و گناه است اگر کسی بین ایرانی‌ها تبعیض قائل شود.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان از جمهوری اسلامی خواست دست از «ملامت کردن» مردم ایران که به دنبال آزادی هستند بردارد. او تاکید کرد: «می‌توانید با هیچ دولت و قدرت خارجی‌ای کنار نیایید اما باید با ملت خودتان کنار بیایید.»


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024