جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.12.2022, 21:05

فراخوان برای پذیرش کفالت زندانیان سیاسی در ایران


فراخوان جامعه بین‌المللی دفاع از حقوق بشر به همیاری و همبستگی و قبول کفالت سیاسی زندانیان سیاسی در ایران و به‌ویژه افراد زیر ۱۸ سال

انقلاب ایران: ملاها معترضان دیگری را اعدام می کنند / رژیم از ترس جنبش دموکراسی‌خواهی می‌کشد

فرانکفورت/آلمان تهران، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲

پس از اعدام محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد هم اکنون توسط رژیم ایران اعدام شده است. جامعه بین‌المللی حقوق بشر (IGFM) هشدار می‌دهد که احکام اعدام بیشتر دیگری صادر شده است و هر روز ممکن است این احکام اعدام اجرا شود. هم‌چنین در میان هزاران بازداشتی، افراد زیادی زیر سن قانونی نیز وجوددارند.  جامعه بین‌المللی حقوق بشر نام آنها را منتشر کرده و از سیاستمداران و جامعه مدنی جهانی می‌خواهد که از آنها دفاع کنند.

احکام اعدام در محاکمات ناعادلانه صادر شده و ترس رژیم ملاها را از جنبش دموکراسی خواهی را نشان می‌دهد.

مارتین لسنتین، سخنگوی سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق بشر می‌گوید: «حکم اعدام دومی که اکنون اجرا شده است و همچنین احکام قریب‌الوقوع اعدام‌های دیگری برای افراد زیر سن قانونی زندانی، ثابت می‌کند که علی خامنه‌ای «بالاترین مقام رهبری» و سپاه اسلامی‌اش به‌طور وحشیانه‌ای در حال مبارزه برای حفط و جلوگیری از سرنگونی حکومت‌شان می‌باشند.»

پس از اعدام محسن شکاری، مجید رضا رهنورد نیز در ۲۱ آذر ۱۳۹۱ توسط رژیم ایران اعدام شد. از زمان آغاز اعتراضات سراسری در سپتامبر ۲۰۲۲، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر در سراسر کشور ایران دستگیر و بازداشت شده‌اند که از محل نگهداری و یا اتهامات بسیاری از آنان هیچ اطلاعی در دست نیست.

چندین نوجوان زیر سن قانونی که دستگیر شده‌اند که اکنون با عواقب جدی، حتی مجازات اعدام تهدید می‌شوند. از جمله این نوجوانان می‌توان از محمد شهبخش نیا، ۱۶ ساله، آرین فرزام نیا، ۱۷ سال، شنو احمدیان، ۱۶ ساله، آیدا لطفی، ۱۷ ساله، امیرمهدی جعفری ۱۷ ساله، مازیار شهبخش، ۱۷ ساله نام برد.

همچنین یک جوان ایرانی به نام سیدمحمد حسینی که والدین او دیگر در قید حیات نیستند، به اعدام محکوم شده است. لذا اکنون باید فشار بر مقامات ایرانی از سوی جامعه مدنی جهانی افزایش یابد. همچنین دکتر حمید قره حسنلو و سه خواننده رپ یعنی توماج صالحی، سامان یاسین و بهراد علی‌کناری هم به اعدام محکوم شده‌اند.

سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق بشر از نمایندگان پارلمان آلمان درخواست می کند که به‌طور خاص از این افراد حمایت سیاسی کنند. سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق بشر از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر را حمایت و کفالت سیاسی کرده است. نمایندگان مجالس ایالتی و مجلس فدرال آلمان و نیز پارلمان اروپا اکنون می‌توانند حمایت بسیار خوبی را برای یک زندانی سیاسی انجام دهند و به طور علنی برای آزادی او کمپین بگذارند.

تاکنون در حدود نیمی از حمایت‌ها و کفالت‌های سیاسی توسط سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق بشر، باعث بهبودی در وضعیت زندانیان شده است. اکنون به همراه بهروز اسدی، رئیس دفتر مهاجرت بنیاد غیر انتفاعی مالترز در ایالت‌های راینلاند-فالز/هسن، و دیگر فعالان منطقه راین-ماین آلمان، قرار است کفالت‌های خاصی برای زندانیان زیر سن قانونی در ایران انجام می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران رژیمی بی‌عدالت است و حقوق شهروندان خود را نادیده می‌گیرد. اعضای اقلیت‌های قومی، مذهبی و سیاسی در ایران در معرض انواع مختلفی از تبعیض‌ها قرار دارند. دستگیری‌های خودسرانه، محکومیت‌های بدون محاکمه عادلانه و شکنجه و اعدام مخالفان بارها و بارها و همواره اتفاق می‌افتد.

رژیم ملایان حاکم در ایران، حاکمیت قانون را تحمل نمی‌کند. وکلایی که از موکلان خود دفاع می‌کنند، خود قربانی آزار و اذیت بوده و از جمله زندانیان سیاسی هستند. وضعیت فاجعه‌بار نقض حقوق بشر در ایران و تعداد زیاد زندانیان سیاسی و زندانیان مذهبی، سالهاست که در کانون مهم فعالیت‌های سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق بشر  بوده است.

سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق بشر  بیش از ۱۱۰ مورد حمایت‌های کفالتی برای زندانیان سیاسی ایران فراهم کرده است. این حمایت‌های کفالتی در بسیاری از موارد با موفقیت در تسهیل زندان و آزادی آنان نقش داشته است.

خانم دکتر نرگس اسکندری شهردار شهر فرانکفورت فراخوان کفالت سیاسی جامعه بین‌المللی دفاع از حقوق بشر را با تمام نیرو پشتیبانی و همراهی می‌کند.

آقای دکتر پدرام امامی ریس جامعه پزشکان از هامبورگ، کفالت سیاسی آقای دکتر حمید قره‌حسنلو را پذیرفته‌اند.


برگردان از آلمانی به فارسی ناهید جعفرپور



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024