جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.12.2022, 16:16

هشدار بریتانیا درباره قراردادهای ننگین ایران و روسیه


وزیر خارجه بریتانیا با هشدار درباره خطر «قراردادهای ننگین» ایران و روسیه برای امنیت جهانی، اعلام کرد که بریتانیا چندین مقام بلندپایه روسیه و ایران را در ارتباط با حملات به غیرنظامیان در اوکراین تحریم کرده است.

جیمز کلورلی با اعلام این خبر هشدار داد که «ائتلاف از سر درماندگی ایران و روسیه را پاسخگو می‌کنیم».

به گزارش بی‌بی‌سی، در بیانیه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا درباره بسته تازه تحریمی در ارتباط با جنگ اوکراین منتشر کرده علاوه بر ۱۶ مقام‌ نظامی روسیه، نام سه فرد و یک شرکت ایران هم دیده می‌شود که در «ساخت یا تامین پهپادهای نظامی برای استفاده در حملات» روسیه نقش داشته‌اند.

شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» یا «مادو» و یوسف ابوطالبی، مدیر عامل آن به دلیل مسئولیت در «ساخت موتور پهپادهایی که روسیه علیه اوکراین به کار می‌گیرد» تحریم شده‌اند.

عبدالله محرابی، رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و افشین خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع دو نفر دیگری هستند که به فهرست تحریم‌های تازه بریتانیا در ارتباط با حمله روسیه به اوکراین اضافه شده‌اند.

نام شرکت مادو، یوسف ابوطالبی و عبدالله محرابی در فهرست تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا هم که روز دوشنبه ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) اعلام شد، دیده می‌شود. پیش از این آمریکا هم آنها را تحریم کرده بود‌.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده است که این تحریم‌ها هم‌زمان با شدت گرفتن حملات به زیرساخت‌های انرژی اوکراین هم‌زمان با سرمای زمستان وضع شده است.

بیانیه این وزارت‌خانه می‌گوید «پهپادهای ساخت ایران نقشی اساسی در حملات شرورانه علیه غیرنظامی‌ها داشته‌اند. روز ۹ دسامبر ایالات متحده اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایران به یکی از حامیان اصلی تسلیحاتی روسیه تبدیل شده و با نقض تعهدات حقوقی بین‌المللی خود صدها پهپاد برای روسیه فرستاده که در حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین و کشتن غیرنظامیان به کار گرفته شده است.»

«تلاش مذبوحانه برای بقا»

در این بیانیه جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا به اعتراضات ایران هم اشاره کرده و گفته است «رژیم ایران در مواجهه با فریادهای بلند مردم خود  که خواهان تغییر هستند روز به روز در حال انزوای بیشتر است و در تلاشی مذبوحانه برای بقا به توافق‌های ننگین با پوتین روی آورده است.»

وزارت خارجه بریتانیا گفته است که «سرکوب وحشیانه» حکومت ایران علیه مردم خود و تهدیدی که برای خاورمیانه ایجاد کرده باعث شده است که ایران در جامعه بین‌المللی منزوی و نیازمند حمایت پوتین شود.

بریتانیا پیش از این هم مقام‌‎ها و نهادهای جمهوری اسلامی را در ارتباط با سرکوب اعتراضاتی که حدود سه ماه پیش، بعد از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، تحریم کرده است.

این تحریم‌ها از جمله شامل مسدود شدن اموال و ممنوعیت سفر به بریتانیا می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024