جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.12.2022, 8:40

جمهوری اسلامی یک معترض دیگر را اعدام کرد


خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، بامداد دوشنبه ۲۱ آذر از اعدام مجیدرضا رهنورد، یکی از معترض دیگر  خبر داد. او به قتل دو بسیجی در مشهد متهم شده بود. مجیدرضا رهنورد تنها ۲۳ روز پس از بازداشت، در ملاعام به دار آویخته شد.

رسانه‌های نزدیک به حکومت می‌گویند که روز ۲۶ آبان، مجیدرضا رهنورد در خیابان حرعاملی مشهد، با نیروهای حافظ امنیت حمله درگیر و حسین زینال‌زاده و سپس دانیال رضازاده را با ضربه چاقو به گردن و کتف کشته است. دو روز بعد از کشته شدن این دو عضو بسیج،  مجیدرضا رهنورد بازداشت شد و پنج روز بعد از آن نیز دادستان مشهد از صدور کیفرخواست علیه او خبر داد و اعلام کرد که وی به «محاربه» متهم شده است.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی با پخش اعتراف‌های اجباری مجیدرضا رهنورد، در حالی‌ که آثار شکنجه و ضرب‌وشتم در ظاهر این زندانی به‌وضوح مشخص بود و دستش به دلیل شکستگی در گچ قرار داشت، مدعی شدند که او را در سمنان دستگیر کرده‌اند.

خبرگزاری میزان نوشته است: «پس از طی روال قانونی، دادگاه رای نهایی خود را براساس اقرار صریح متهم و مستندات متقن موجود در پرونده صادر کرد، بر همین اساس دادگاه، این متهم را با اتهام محاربه به اعدام در ملاعام محکوم کرد.

براساس ادعای رسانه‌های حکومتی، آقای رهنورد از صحنه گریخته و روز ۲۸ آبان، زمانی که قصد خروج از کشور را داشته بازداشت می‌شود. کمیته پیگیری  وضعیت بازداشت شدگان گزارش داده که مجیدرضا رهنورد، هنگام دستگیری مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته و دست او شکسته است.

فعالان حقوق بشر روند دادرسی او را ناعادلانه خوانده و از جمله خبرگزاری هرانا گزارش داده بود که او امکان بهره بردن از وکیل تعیینی یا انتخابی نداشته و در دادگاه نیز فرصت دفاع از خودش را پیدا نکرده بود.

این دومین مورد اجرای حکم اعدام در رابطه با اعتراضات کنونی در ایران است. محسن شکاری اولین قربانی این اعدام‌ها بود که به خاطر بستن خیابان و زخمی کردن یکی از نیروهای بسیجی به «محاربه» متهم شده بود. اعدام او واکنش‌های گسترده‌ای را نیز در جهان به همراه داشت.

«بی‌اطلاعی» مادر مجیدرضا رهنورد از اجرای حکم اعدام در آخرین دیدار با فرزندش

«۱۵۰۰ تصویر» نوشته: مجیدرضا رهنورد را به ملاقات مادرش بردند اما هیچ صحبتی از اعدام نکردند و مادرش با لبخند و امید به اینکه پسرش آزاد می‌شود آنجا را ترک کرد. و امروز صبح زمانی بالا سر جسم بی‌جان پسرش رسید که نیروهای جمهوری‌اسلامی داشتند مجیدرضا را در تنهایی به خاک می‌سپردند.

«در ساعت هفت صبح امروز ۲۱ آذرماه به خانواده‌ی ‎#مجیدرضا_رهنورد زنگ زدن، از خواب بیدارشون کردن، گفتن برید بهشت‌ رضا قطعه ۶۶، بچه‌تون رو اعدام کردیم و خودمون خاکش کردیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024