جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.12.2022, 12:05

وکیل پرونده ماهان: درخواست اعاده دادرسی ثبت خواهیم کرد

ارجاع حکم اعدام ماهان صدرات به اجرای احکام


روزنامه شرق نوشته است: حکم اعدام ماهان صدرات، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ، صبح امروز، نوزدهم آذر به اجرای احکام ارجاع شده است.

«ماهان صدرات مرنی»، جوان متولد ۱۳۷۸، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات ایران است. نام او توسط خبرگزاری قوه قضائیه اعلام و اتهاماتش «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به شاکی»، اعلام شد. روز پنجشنبه، محمدرضا قنبرطلب، یکی از شاکیان خصوصی این پرونده به «شبکه شرق» گفت که همه شاکیان این پرونده از شکایت خود گذشته و اعلام رضایت کرده‌اند.

باتوجه به اینکه اتهام ماهان صدرات محاربه بود، اعلام رضایت شاکیان تاثیری در حکم اعدام او نداشت. براساس قوانین جمهوری اسلامی، محاربه در زمره حدود است و رضایت شاکی خصوصی تاثیری در آن ندارد. حکم اعدام ماهان صدرات در دادگاه بدوی صادر شده بود اما جای امیدواری وجود داشت که این حکم در دیوان عالی کشور نقض شود ولی امروز شهرام صدرات، عموی ماهان به «شبکه شرق» گفت که حکم اعدام ماهان در دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام ارجاع شده است.

کاظم صدرات، پدر ماهان نیز در اظهاراتی جداگانه به «شبکه شرق» بیان کرد: «عصر چهارشنبه، جلسه برگزار کردیم، رضایت شاکیان را جلب کردیم، دست این و آن را بوسیدیم تا این پرونده ختم به خیر شود. به قاضی پرونده همه مسائل اعلام شد، ما منتظر ختم به خیر شدن بودیم ولی امروز صبح یکی از وکلای پرونده با ما تماس گرفت و گفت که ساعت ۸ و نیم صبح ابلاغیه‌ای آمده که در آن قید شده که حکم ماهان به اجرای احکام ابلاغ شده است.»

پدر ماهان تصریح کرد: «ما حتی از زمان اجرای حکم هم خبر نداریم. می‌گویند پرونده امنیتی است و نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. نمی‌دانم چه خاکی به سرم کنم. ماهان متولد ۷۸ است. او بارها در جلسه دادگاه گفته که چاقو دست او نبوده است اما حکم محاربه به ماهان دادند و حالا هم می‌گویند پرونده به اجرای احکام رفته است.»

وکیل پرونده «ماهان صدرات» در گفت‌وگو با «شبکه شرق»:
درخواست اعاده دادرسی ثبت خواهیم کرد/ رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی القضات جلوی اجرای حکم را بگیرد

سید عباس موسوی، وکیل پرونده ماهان صدرات، بازداشتی اعتراضات اخیر ایران که حکم اعدامش در دیوان عالی کشورتایید شده، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» درباره آخرین وضعیت این پرونده اظهار کرد: «از پیامک ارسال شده اینگونه برداشت می‎‌شود که پرونده ماهان صدرات به شعبه ۲ اجرای احکام ارجاع شده است اما از آنجا که رای در اختیار من قرار نگرفته است و دسترسی به آن نداریم، به نحو خیلی روشن و دقیق نمی‌توانم بگویم که سرنوشت و فرجام رسیدگی چه شده است اما پیامک ارسالی مقید این پندار است که رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در دیوان عالی کشور ابرام و درخواست فرجام خواهی رد شده است.»

او ادامه داد: «رای صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب بر اساس شکایت ۲ نفر بود که هر ۲ آنان به صراحت از شکایت خود انصراف داده و رضایت‌شان را اعلام کرده‌اند.»

این قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور با اشاره به جزئیات پرونده ماهان صدرات، تاکید کرد: «ما در لایحه دفاعیه هم مستدل، مستند و مفصل توضیح داده‌ایم که ماهان صدرات به هیچ عنوان محارب نیست چراکه سلاحی در اختیار نداشته است. تازه حتی اگر به لحاظ داشتن سلاح، محارب هم تلقی شود با توجه به اینکه با کسی درگیری نداشته و رفتار او منجر به قتل کسی نشده است، بنا بر فتوای امام خمینی  و بسیاری از فقها، مجازات او تبعید خواهد بود نه اعدام.»

موسوی درباره آنچه در دیوان عالی کشور درباره پرونده ماهان صدرات گذشته، گفت: «دیوان بررسی‌های خود را از قرار معلوم انجام داده و رای صادر کرده است. می‌دانم که در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور، ۳ قاضی محترم حضور دارند و بعید میدانم آنها اتفاق نظر بر تایید رای فرجام خواسته داشته باشند.»

وکیل پرونده ماهان صدرات همچنین ابراز امیدواری کرد که «در فرصت باقی مانده مراجع محترم قضایی تدبیری بیاندیشند تا این جوان اعدام نشود.»

موسوی تصریح کرد: «ما همین امروز دوباره درخواست اعاده دادرسی را ثبت خواهیم کرد، البته با توجه به اینکه دسترسی به رای نداریم و مفاد رای دیوان عالی کشور را نمی‌دانیم، تنظیم اعاده دادرسی کار بسیار دشواری است اما امیدواریم که شخص رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی القضات مداخله کرده و جلوی اجرای حکم اعدام ماهان صدرات را بگیرد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024