جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.11.2022, 12:02

اتهام «افساد فی‌الارض» علیه توماج صالحی


رئیس دادگستری اصفهان اتهام «افساد فی‌الارض» علیه توماج صالحی، خواننده معترض بازداشت‌شده را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان، اسدالله جعفری، روز یک‌شنبه ششم آذر، اتهامات دیگری را که به توماج صالحی زده شده: «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «همکاری با دولت متخاصم» و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز» عنوان کرد.

به گفته جعفری تاکنون هیچ جلسه دادگاهی برای توماج صالحی برگزار نشده و هفته گذشته کیفرخواست پرونده این خواننده رپ اعتراضی به دادگاه‌‌های عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع شده است.

حساب کاربری توماج صالحی روز شنبه از اتهامات «محاربه و افساد فی‌الارض» علیه این خواننده معترض خبر داده و اعلام کرده بود که او بدون حضور وکیل انتخابی و در جریان روند بررسی پرونده به دادگاه برده شده بود.

توماج صالحی، هشتم آبان در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد. او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است در جریان اعتراضات سراسری، محل زندگی‌اش مخفی بود و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

آقای صالحی شهریور سال گذشته نیز در پی انتشار چند ترانه اعتراضی در خانه‌اش بازداشت شد. او بهمن‌ پارسال خبر داده بود که دادگاه درباره «اتهامات توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» رأی به جریمه نقدی و شش ماه حبس تعلیقی داده است.

محاربه و افساد فی‌الارض از جمله اتهاماتی که بر اساس قوانین کیفری ایران می‌تواند حکم اعدام به‌دنبال داشته باشد.

پیش از توماج صالحی، سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران که روز دهم مهر بازداشت شده است از سوی دادگاه انقلاب به «محاربه» متهم شده است.

۱۲۶ هنرمند، شاعر، نویسنده، فعال مدنی، فرهنگی و رسانه‌ای ۲۲ آبان با امضای نامه‌ای خواستار آزادی این خواننده شده‌اند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024