جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.11.2022, 18:45

توافق آمریکا و آلمان برای حمایت از مردم ایران


همزمان با گسترش تظاهرات ضد‌حکومتی در ایران و در پی اعلان جنگ علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی علیه مردم معترض در این کشور، دولت آلمان اعلام کرد که با ایالات متحده آمریکا در از دستورکار خارج کردن موضوع توافق هسته‌ای «برجام» و تمرکز تلاش‌های خود بر حمایت از معترضان در ایران در برابر سرکوب خشونت‌بار نظام، اتفاق‌نظر دارد.

به گزارش العربیه، در این‌باره سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که آلمان با ایالات متحده در تغییر تمرکز خود از احیای توافق هسته‌ای برای اولویت‌بخشی به حمایت از مردم ایران در برابر سرکوب خشونت‌‌بار حکومتی، همسو است.

این مقام وزارت خارجه آلمان دوشنبه 30 آبان در یک کنفرانس خبری دولت، گفت: «واقعا در همان مسیر [ با آمریکا] حرکت می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان همچنین افزود: «در حال حاضر تمرکز ما بر حمایت از مردم ایران و اعمال فشار بر رژیم ایران است تا از سرکوب مردم خود دست بردارد.»

این در حالی است که رژیم جمهوری اسلامی همزمان با آغاز جام جهانی 2022 فوتبال در قطر، علاوه بر انجام حملات موشکی و پهپادی گسترده به اقلیم کُردستان عراق، دولت فدرال عراق را برای استقرار نیرو در مرزهای این اقلیم با مناطق غرب و شمالغرب ایران و به کنترل گرفتن آن، شدیدا تحت فشار قرار داده است.

حکومت ایران همچنین ضمن قطع برق و اینترنت با گسیل نیروهای نظامی به شهرهای غرب و شمال غرب این کشور از جمله در آذربایجان غربی، کُردستان، کرمانشاه و ایلام معترضان را به رگبار گلوله بسته و سرکوب خونینی را علیه مردم در خیابان‌های این شهرها آغاز کرده است.

از سویی مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای «برجام» بین ایران و قدرت‌های جهانی پس از آن از دستور‌کار کشورهای مذاکره‌کننده خارج می‌شود که تلاش‌ها برای به سرانجام رساندن آن از شهریورماه گذشته به بن‌بست رسیده است.

قدرت‌های غربی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند پس از این‌که همه طرف‌ها به توافق نزدیک شده‌اند، با مطرح ساختن خواسته‌هایی غیرمنطقی مانع از دست‌یابی به توافق شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، اوایل این ماه میلادی گفت که دولت جو بایدن، درها را برای از سرگیری دیپلماسی «هر وقت و اگر» زمان آن فرا رسد باز می‌گذارد، اما در حال حاضر واشنگتن به سیاست تحریم و فشار ادامه خواهد داد.

این همصدایی از طرف دولت آلمان در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا و در راس آن آلمان که بیشترین تراکنش مالی را تابه‌حال با ایران داشته، از طریق دو بسته تحریمی، برخی مقامات و نهادهای وابسته به رژیم جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب مرگ‌بار معترضان تحت فشار گذاشته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024