جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.11.2022, 14:01

دانشگاه‌های سراسر کشور در اعتصاب و اعتراض


همزمان با ادامه اعتراضات سراسری در ایران، دانشجویان دانشگاه‌ها در چندین شهر در گوشه و کنار کشور روز شنبه، ۲۸ آبان، با حضور در محل تحصیل خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شورای صنفی دانشجویان کشور روز شنبه گزارش‌ها و تصاویری از برگزاری تجمع اعتراضی در دانشگاه‌‌های بهشتی، خوارزمی، کردستان، گیلان، علم و صنعت، تهران، امیرکبیر، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، رازی کرمانشاه، تبریز، شیراز و الزهرا منتشر کرده است.

در این تجمع‌ها دانشجویان با سر دادن شعارهای ضدحکومتی، تحصن و خودداری از حضور در کلاس‌های درس، اعتراضات خود را که از آغاز سال تحصیلی آغاز کرده‌اند ادامه دادند.

در روزهای گذشته دانشجویان دانشگاه‌های مختلف با انتشار فراخوان‌هایی خواهان همراهی تمامی دانشجویان و استادان به اعتراضات دانشجویی شده بودند.

مهم‌ترین خواسته‌های این دانشجویان، آزادی فوری دانشجویان بازداشت‌شده و توقف فشار بر دانشجویان مانند اخراج، تعلیق و تفتیش، همچنین خروج نیروهای امنیتی از دانشگاه‌ها است، اما در عین حال با سر دادن شعار و شعارنویسی در فضاهای دانشگاه‌ها، موضوع سرنگونی جمهوری اسلامی را مطرح و مقامات حکومت از جمله علی خامنه‌ای را هدف قرار می‌دهند.

در همین حال فشارها بر دانشجویان ادامه دارد و فضای حاکم بر بسیاری از دانشگاه‌های کشور، امنیتی اعلام می‌شود.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بامداد شنبه با حمله به خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی اصفهان تعدادی از دانشجویان را بازداشت کردند.

این حمله ساعاتی پس از آن انجام شد که استادان سه دانشگاه اصفهان، شیراز و بهشتی در نامه‌های جداگانه‌ خواهان توقف حملات نیروهای امنیتی و یگان ویژه به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی شدند.

روز شنبه گزارش‌هایی از سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های دانشجویی در چند دانشگاه دیگر نیز منتشر شد. از جمله شورای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد که «نیروهای لباس‌شخصی و حراست دانشجویان دانشگاه بهشتی را که قصد تشکیل تجمع داشتند، محاصره کرده و اجازه حرکت و اضافه شدن دیگر معترضان را نداده‌اند.»

در این گزارش همچنین گفته شده که این نیروها دانشجویانی را که حوالی ظهر قصد تجمع مقابل سلف را داشتند با اسپری فلفل مورد حمله قرار داده‌اند.

در برخی دانشگاه‌ها هم بازداشت دانشجویان هم‌چنان ادامه داشته، از جمله کمیته انضباطی دانشگاه علوم توانبخشی تهران روز شنبه دست‌کم شش دانشجو را احضار و تمامی آن‌ها را به‌ طور موقت بازداشت کرد.

اما امروز یکی از شلوغ‌ترین مراکز آموزش عالی، دانشگاه آزاد واحد شهر قدس، محل تحصیل حمیدرضا روحی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در تهران بود.

دانشجویان این دانشگاه با خواندن ترانه سیاسی «یار دبستانی» یاد این دانشجو را گرامی داشتند.

تاکنون آمار دقیقی از دانشجویان بازداشت‌شده در ایران به‌ دست نیامده است؛ کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در آخرین گزارش خود بازداشت بیش از دو هزار دانشجو را با ذکر نام آن‌ها تایید کرده است.

در هفته‌های گذشته با تشدید فشار بر دانشجویان و موج گسترده بازداشت آن‌ها شمار قابل توجهی از استادان دانشگاه به صورت فردی و گروهی با انتشار بیانیه‌هایی خواستار توقف سرکوب دانشجویان و آزادی فوری بازداشت‌شدگان شدند.

* اعتصاب و تحصن دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
در این تحصن که حوالی ساعت ۹:۳۰ امروز ۲۸ آبان از صحن دانشکده آغاز گردید، دانشجویان با دادن شعارهایی اعتراض خود را به تعلیق و توبیخ هم‌کلاسی‌های خود نشان دادند. هم‌چنین با وجود دانشجویان در بند، تهدیدهای علنی و مکرر دانشگاه و نهادهای امنیتی و سوگ مرگ #آیلار_حقی، دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز، برگزاری کلاس‌های درس عملا ممکن نیست.  همچنین دکتر ادیب‌کیا، رییس دانشکده داروسازی تبریز که قول استعفا، در صورت حل نشدن مشکل دو دانشجوی تعلیقی دانشکده را داده بوده و پس از انتشار خبر این وعده، از انجمن اسلامی بابت انتشار این سخنان شکایت کرده بودند، این‌بار با بی‌احترامی و بی‌مسئولیتی محض در جمع دانشجویان حاضر نشدند. 

* حمله با اسپری فلفل به دانشجویان معترض دانشگاه بهشتی
درحالی‌که دانشجویان بهشتی قصد شکل دادن یک تجمع اعتراضی را دارند، نیروهای لباس‌شخصی و حراست از دو سو معترضان را محاصره کرده و اجازه حرکت و اضافه شدن دیگر معترضان را نمی‌دهند. نیروهای امنیتی از همان ابتدا در تلاشند تا تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز دانشجویان را با دعوا و درگیری، به خشونت بکشانند تا جایی که در اوایل شکلگیری تجمع یکی از لباس‌شخصی‌ها فریاد می‌زد “دیگه باید به این‌ها اشک‌آور زد” و بعد با بیان فحش‌های جنسی باعث ایجاد درگیری شد.
همچنین در ساعت ۱۳:۳۰ به دانشجویانی که در مقابل سلف بهشتی محاصره شده بودند با اسپری فلفل حمله کرده و تجمع را پراکنده ساختند.

* تحصن سکوت در دانشگاه شریف، در همراهی با اعتصاب غذای فاطمه ناصررنجبر در بازداشتگاه اوین و امتناع از خوردن غذای سلف.

* آغاز تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس در اعتراض به کشته شدن #حمیدرضا_روحی دانشجوی عمران این دانشگاه که روز ۲۶ آبان به ضرب گلوله کشته شد.


* تحصن دانشجویان دانشکده صنایع دانشگاه امیرکبیر به یاد کیان پیرفلک.

* تحصن دانشجویان دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی در اعتراض به بازداشت و سرکوب فراگیر دانشجویان.

* اعتصاب در دانشگاه ارومیه
گزارش‌های رسیده حاکی از اعتصاب تمامی دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه در اعتراض به ممنوع‌الورودی تعداد زیادی از دانشجویان این دانشکده است.
دانشجویان اعتصاب کننده خواستار بازگشت این دانشجویان به دانشگاه و مختومه شدن پرونده‌های آنان در کمیته انضباطی هستند. این اعتصاب از هفته گذشته تا کنون ادامه داشته است.


*هنر اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت
دانشجویان به یاد کیان پیرفلک، دانشجویان زندانی و کشته‌شدگان اعتراضات ده‌ها قایق کاغذی را به آب حوض پارک «کیانوش آسا»ی این دانشگاه انداختند و آب حوض را به رنگ خون در آوردند.


* تجمع دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی

* هنر اعتراضی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی


* اعتراض نمادین دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به یاد فرید مرادی، دانش‌آموخته زندانی این دانشگاه، و کیان پیرفلک

* حمله به دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر
بنا بر گزارش‌های دانشجویان، بسیجیان در دانشکده مکانیک خواجه نصیر واقع در ونک با دانشجویان درگیر و در پی درگیری‌ها چند تن از دانشجویان زخمی شده‌اند. هم‌اکنون درب‌های دانشکده بسته و دانشجویان در این دانشکده محبوس اند. نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی در اطراف دانشکده حضور داشته و قصد ورود دارند.

* تجمع و اعتراض در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس
تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس در اعتراض به قتل #حمیدرضا_روحی، دانشجوی این دانشگاه
بر اساس گزارش دانشجویان، امروز نیروهای امنیتی با شوکر به دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس حمله و تعدادی از آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.
از شعارها: «حمید رضا رو کشتن، اسم بسیج گذاشتن»

* حمله شبانه امنیتی‌ها به خوابگاه دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان
نیروهای حکومتی، در اولین ساعت‌های بامداد شنبه، ۲۸ آبان‌ماه، به خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی اصفهان حمله کردند و دو دانشجو را بازداشت کردند.
شورای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد که نیروهای امنیتی با حمله به خوابگاه دانشجویی سیدالشهدا سپاهان‌شهر که محل زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی صفهان است، دانشجویان و یک نگهبان خوابگاه را که مقابل آنها مقاومت کرده بود، کتک زدند و دو دانشجو را بازداشت کردند. این شورا نوشت:
«جو امنیتی در خوابگاه حاکم است و رئیس خوابگاه به همراه شفیع‌زادگان (معاونت آموزشی دانشگاه) در محل حاضر شده‌اند».

* بیانیه اعتصاب دانکشده برق دانشگاه امیرکبیر
راه ما؛ راه حق، راه به‌روزیست/اتحاد اتحاد! رمز پیروزیست
با توجه به اینکه شمار زیادی از دانشجویان پلی تکنیک خواستار صلح و آرامش در محیط آموزشی می‌باشند اما شماری از مسئولین دانشگاه با نقض حقوق دانشجو اعم از:
- همکاری با نیروهای امنیتی در بازداشت
- ضرب و شتم دانشجویان توسط نیروهای حراست
- ورود غیرقانونی ماموران لباس شخصی به محیط دانشگاه و هتک حرمت محیط آموزشی
- صدور احکام سنگین کمیته انضباطی همچون اخراج و تعلیق برای دانشجویان
- عدم تامین امنیت دانشجو چه در محیط دانشگاه و چه در مسیر آن
ما دانشجویان “دانشکده مهندسی برق” برای همبستگی با دانشجویان و تا محقق شدن مطالباتمان، سکوت نمی‌کنیم چرا که انفعال، بذر خفقان و سرکوب است و به همین دلیل، تا پایان هفته در هیچ کلاس درسی شرکت نخواهیم کرد.
دانشگاه موظف است در قبال مطالبات زیر،  همچون سابق منفعل نبوده و آنهارا به تحقق برساند:
۱. “تأمین امنیت دانشجو در دانشگاه، خوابگاه و مسیر دسترسی به آن”
۲. “جمع‌آوری تمامی اراذل و اوباش(لباس شخصی‌ها) از حراست و دانشگاه”
۳. “تجدید نظر در احکام صادره کمیته انضباطی”
۴. “رفع ممنوع الورودی دانشجویان”
۵.”اطلاع از وضعیت دقیق و روند پرونده‌ی دانشجویان بازداشتی”
از تمامی دانشجویان دانشگاه دعوت به عمل می‌آوریم ضمن موضع‌گیری دربرابر اتفاقات اخیر، تا رفع شدن فضای امنیتی موجود به تحریم سراسری کلاس‌های درس بپیوندند.
- یقینا خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنها خود را تغییر دهند./سوره رعد/آیه ۱۱



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024