جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.11.2022, 10:00

حمله نیروهای امنیتی به مراسم خاکسپاری آیلار حقی

آیلار حقی با اصابت گلوله ساچمه‌ای به‌سرش کشته‌شد


پس از آن که خبر رسید آیلار حقی، دانشجوی سال چهارم پزشکی در دانشگاه آزاد تبریز، در جریان اعتراضات این شهر کشته شده، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مدعی شد  او در پی «سقوط در محل گود‌برداری» یک ساختمان کشته شده است.

ابراهیم محمودی، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی، روز پنج‌شنبه ادعا کرد که این دانشجو در «حادثه افتادن در محل گود‌برداری جنب برج شهران تبریز» جان باخته است. محمودی این ادعا را مطرح کرد که خانم حقی «از یک دستگاه خودرو سواری در جلوی پارکینگ ساختمان پیاده شده و پس از دقایقی حادثه برای وی رخ داده است.»

اما دایی آیلار حقی در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها گفت، آیلار  بر اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای به سرش کشته شده است. دایی آیلار گفته او در تظاهرات روز چهارشنبه در تبریز شرکت کرده بود و در جریان این تظاهرات بر اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای به سرش کشته می‌شود.

آیلار حقی متولد ۱۳۷۸ و سال چهارم پزشکی دانشگاه آزاد تبریز بود. بعد از ظهر چهارشنبه ۲۵ آبان در تظاهرات شرکت می‌کند و شامگاه همین روز بر اثر شلیک گلوله ساچمه‌ای از فاصله نزدیک و از پشت سرش در جا کشته می‌شود.

مراسم تشییع پیکر آیلار حقی روز جمعه ۲۷ آبان با حضور گسترده مردم در آرامستان وادی رحمت تبریز برگزار شد.

در مراسم خاکسپاری آیلار حقی مردم شعار می‌دادند: «حقوق برای مزدور، مزدور برای کشتن»؛ «آزربایجان میللتی، چکنمز بو ذلتی»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»...

حمله نیروهای امنیتی به مراسم خاکسپاری آیلار حقی

یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی که در محل حضور داشت می‌گوید: «نیروهای امنیتی کنترل مراسم خاکسپاری را در دست داشتند و تنها برای چند لحظه به مادر آیلار اجازه بغل کردن جسد دخترش را دادند. مردم هم شعارهای اعتراضی داده‌اند و نیروهای امنیتی به افراد شرکت کننده در ختم او حمله کرده‌اند».

پس از مراسم خاکسپاری، نیروهای موتورسوار با یورش به سوی جمعیت حاضر در مراسم تشییع و خاکسپاری با باتوم سعی در متفرق کردن آنها داشتند.

جمهوری اسلامی مسئولیت کشتن معترضان به دست نیروهای امنیتی را برعهده نمی‌گیرد و برای بسیاری از معترضان کشته‌شده علت‌هایی چون «تصادف رانندگی»، «خودکشی»، «سقوط از ارتفاع» یا «تیراندازی از میان جمعیت» اعلام کرده است.

همچنین مقامات جمهوری اسلامی برای انکار کشتن معترضان، از اعترافات اجباری بستگان کشته‌شدگان نیز استفاده می‌کنند.

روز پنج‌شنبه نیز در حالی که گزارش‌‌ها تایید کردند کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله‌، در اعتراضات ایذه به دست نیروهای امنیتی کشته شده، جمهوری اسلامی تلاش کرد از زبان برخی از بستگان این کودک این ادعا را رسانه‌ای کند که کیان به دست «تروریست‌ها» کشته شده است.

پیشتر نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات، نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرده که او برای اعتراف اجباری مورد تهدید قرار گرفت و برادر و خواهرش (سرپرست نیکا) نیز بازداشت و تحت فشار شدید مجبور به اعتراف دروغ شدند. علت مرگ نیکا نیز سقوط از ارتفاع اعلام شد.


منبع: شبکه‌های احتماعی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024