جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.11.2022, 22:08

آمریکا شش مقام صداوسیما را تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم مقامات ایران و دو تن از افراد ملقب به «بازجوخبرنگار» خبر داد.

به گزارش العربیه، بر اساس گزارشی که چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه در وب‌سایت وزارت‌ خزانه آمریکا منتشر شده، ‌۶ کارمند صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌دلیل تهیه و پخش صدها اعتراف اجباری علیه شهروندان ایرانی، دوتابعیتی و اتباع خارجی بازداشتی در ایران، تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نام این افراد را «علی رضوانی» و «آمنه سادات ذبیح‌پور»، از بازجو‌خبرنگاران معروف صداوسیما که مصاحبه‌های آنها با زندانیان سیاسی و فعالان مدنی در بند در برنامه بدنام «۲۰:۳۰» تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می‌شود، اعلام کرد.

همچنین پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، محسن برمهانی، معاون جبلی، احمد نوروزی، رئیس سرویس جهانی صداوسیما و یوسف پورانواری، مدیر بخش فرانسوی و انگلیسی تلویزیون جمهوری اسلامی نیز جزو افراد تحریم شده هستند.

بنا بر بیانیه مطبوعاتی وزارت خزانه‌داری آمریکا، نقش صدا‌و‌سیمای ایران در نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در ایران با اقدام این سازمان به تهیه و پخش مصاحبه‌های تلویزیونی از افرادی که تحت فشار و در بازداشت مجبور شده‌اند اعتراف کنند که بستگان‌ آنها در اعتراضات سراسری توسط مقامات ایرانی کشته نشده‌اند، بلکه به‌دلایل تصادفی و نامرتبط جان خود را از دست داده‌اند، محرز شده است.

همزمان، برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «اتکای سیستماتیک حکومت ایران به پخش اعترافات اجباری بازداشت شدگان نشان‌دهنده امتناع رژیم از گفتن حقیقت به شهروندانش و جامعه بین‌المللی است. ایالات متحده همچنان متعهد به حمایت از مردم ایران در ادامه اعتراضات مسالمت‌آمیز آن‌ها است. ما همچنان مقامات و نهادهای دولتی ایران را به خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب مردم ایران مسئول دانسته و پاسخگو خواهیم کرد.»

در پی اعمال این تحریم‌ها، افراد فوق‌الذکر از ورود به خاک آمریکا منع شده و تمامی دارایی‌های آن‌ها در آمریکا مسدود خواهد شد.

در هفته‌های گذشته با تداوم اعتراضات ضد‌حکومتی مردم ایران، آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا، در چندین بسته تحریمی جداگانه، افراد و نهادهایی را که در سرکوب خشونت‌آمیز و خونین اعتراضات در ایران نقش داشته‌اند، تحریم کرده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش خبرگزاری حقوق‌بشری هرانا، در طی نه هفته اخیر، دست‌کم ۳۴۸ نفر از معترضان، از جمله ۵۲ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال به دست نیروهای سرکوب‌ رژیم جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024