جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.11.2022, 8:42

موفقیت دموکرات‌ها درسنای آمریکا / فرشاد قربان‌پور


شکست عجیب ترامپ در قبال نتایج خوب برای دموکرات‌ها و پیروزی جمهوری‌خواهان

آخرین وضعیت انتخابات در آمریکا حاکی‌ست که تا اینجای شمارش آرا جمهوریخواهان ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها نیز ۲۰۳ کرسی را تااکنون از آن خود کرده‌اند. در سنا نیز وضعیت تااکنون ۴۹ به ۵۰ به نفع دموکرات‌هاست.

پیروزی کاترین کورتز ماستو نامزد دموکرات سنای ایالت نوادا، پیروزی دموکرات‌ها در سنا را تثبیت کرد. البته شمارش آرا هنوز ادامه دارد. و حتی ممکن است دموکرات‌ها ۵۱ کرسی سنا را از آن خود کنند.

دیگر می‌توان به‌طور قطعی گفت در مجلس نمایندگان، جمهوریخواهان با اختلاف اندکی پیروز شدند. در عوض دموکرات‌ها نیز با تصاحب کرسی سنای ایالت نوادا پیروزی سنا را به نام خود کردند هرچند که با توجه به یک حق رای که خانوم کامالا هریس معاون جو بایدن در سنا دارد، پیش‌تر نیز برتری قطعی از آن دموکرات‌ها بود.

بنابراین هیچ‌کدام از دو حزب موفق نشدند کنترل کامل کنگره یعنی مجلس سنا و مجلس نمایندگان را به صورت یکجا به‌دست گیرند.

در این شرایط هرچند هنوز تکلیف برخی از حوزه‌های انتخاباتی به طور قطعی مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد که نامزدهای جمهوریخواه از آنچه تصور می‌شد نتایج ضعیف‌تری کسب کرده‌اند.

جمهوریخواهان که تحت رهبری ترامپ در انتظار مشاهده موج سرخ بودند ( سرخ، رنگ حزب جمهوریخواه است) از نتایج به‌دست آمده چندان راضی نیستند.

بررسی وضعیت جو بایدن و حزب دموکرات در این انتخابات و مقایسه آن با دوره بیل کلینتون و یا باراک اوباما نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی از دو رئیس‌جمهوری دموکرات پیشین نتایج حتی بهتری در انتخابات میان‌دوره‌ای کسب کرده است.
دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای سال‌های ۱۹۹۴ و ۲۰۱۰ (اولین انتخابات میان دوره‌ای پس از انتخاب بیل کلینتون و باراک اوباما) با شکست سنگینی روبرو شده بودند. 

از این گذشته شاید بتوان این انتخابات را شکستی برای ترامپ دانست. یعنی هرچند که حزب جمهوریخواه به‌کلی انتخابات را از دست نداده و دست‌کم مجلس نمایندگان را در اختیار گرفت، اما این پیروزی کوچک، یک شکست بزرگ برای ترامپ جمهوریخواه محسوب می‌شود.

چرا؟

۱. نخست اینکه در مجموع در این انتخابات نامزدهای جمهوریخواه از آنچه تصور می‌شد نتایج ضعیف‌تری کسب کرده‌اند.
۲. نکته دیگر اینکه جمهوریخواهان در شماری از حوزه‌های این انتخابات میان‌دوره‌ای نامزدهایی داشتند که در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه به لطف دونالد ترامپ پیروز شده بودند.

بنابراین هر چند که این نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات مقدماتی توانسته بودند تا نظر پایه‌های حزب را به خود جلب کرده و نامزد نهایی شوند اما بهترین گزینه جمهوریخواهان برای غلبه بر دموکرات‌ها محسوب نمی‌شدند.

نتیجه این شد که از میان ۱۵ نامزدی که ترامپ از آنها برای راهیابی به مجلس نمایندگان آمریکا حمایت کرده بود تنها ۲ نامزد موفق شدند و از میان ۱۱ نامزدی که او برای راهیابی آنها به سنا حمایت کرده بود تنها ۵ نامزد موفق به کسب کرسی سنا شدند.

این نشان می‌دهد که تا حد زیادی تبلیغات حزب دموکرات و جو بایدن جواب داده است.

جو بایدن در ماه‌های اخیر روی راه‌انداختن کارزاری تبلیغی پیرامون «تهدید دموکراسی آمریکا» از سوی هواداران ترامپ متمرکز بود.

در کنار آن مطرح شدن موضوع حق سقط جنین در کارزار انتخاباتی باعث شد تا مشارکت رای‌دهندگان دموکرات در سطح بالایی باشد. 

در آن سو جمهوریخواهان امیدوار بودند تا به بهانه‌های اقتصادی از جمله پائین آوردن قیمت سوخت و مساله مالیات سرمایه‌داران بتوانند در انتخابات میان‌دوره‌ای پیروزی قاطعی به دست بیاورند. 

در واقع آن شکاف بزرگ که بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ایجاد شده و مبدل به گسل بزرگی شده بود که اوج آن را در حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره دیدیم در انتخابات این هفته خودش را به خوبی نشان داد.

به بیان دیگر در انتخابات سه‌شنبه، رای‌دهندگان هر دو حزب از ترس پیروزی حزب  دیگر به پای صندوق‌های رای رفتند. 

بنابراین جمهوریخواهانی که به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ معترضند با این باور که باید سد راه تبدیل آمریکا به کشوری «سوسیالیستی» یا «کمونیستی» شد و درنتیجه باید با دموکرات‌ها مقابله کرد در انتخابات حضور یافتند. و در مقابل نیز دموکرات‌ها شکست حزب جمهوریخواه به ویژه هواداران دونالد ترامپ را تنها «راه نجات دموکراسی» معرفی می‌کنند. 

علاوه بر شکست نامزدهای مورد حمایت ترامپ، این انتخابات یک نشانه تیره دیگر نیز برای ترامپ داشت؛ طلوع نامزد مورد حمایت ترامپ در قامت رقیب برای سال ۲۰۲۴: ران دیسانتیس، فعلا فرماندار فلوریدا.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024