جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.11.2022, 10:41

خانواده حسین رونقی از وخامت حال او و انتقال او به بهداری زندان اوین خبر دادند

حسین رونقی از دیشب وارد اعتصاب غذای خشک شده


خانواده حسین رونقی از وخامت حال او و انتقال او به بهداری زندان اوین خبر دادند

سکینه رونقی، خواهر حسین رونقی،‌ زندانی سیاسی امروز در اینستاگرام خود از انتقال برادرش به بهداری زندان اوین خبر داد.

حسن رونقی، برادر حسین رونقی هم میگوید که حال حسین بد شده و به بهداری زندان اوین انتقال دادند.

آقای رونقی در توئیتی نوشت: « دادسرای اوین همچنان با بهانه های واهی از آزادی حسین جلوگیری می‌کند دادستان دادسرای اوین نصیری پور قصد جان حسین را دارد.»

حسین رزاق، فعال رسانه‌ای زندانی در ایران هم در فایل صوتی که از داخل زندان فرستاده است نسبت به وضعیت حسین رونقی ابراز نگرانی کرده است.

او می‌گوید که در روزهای اخیر که حسین رونقی در بند عمومی است همه شاهد «آب شدن و تحلیل رفتن» او هستند و هر روز حال او وخیم تر می‌شود.

او با اشاره به اعتصاب غذای خشک حسین رونقی از صبح یکشنبه هشدار داده که «هر آن ممکن است که اتفاق ناگوار و جبران ناپذیری برای او بیافتد.»

محمدرضا جلائی‌پور: وضعیت حسین رونقی بسیار نگران کرده است

محمدرضا جلائی‌پور پیش از ظهر یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ در تماس با خانواده گفت:

حسین رونقی از ساعت ۱۲ دیشب وارد اعتصاب غذای خشک شده است. وضعیت او با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای و ۵۰ روز اعتصاب غذای تر  که قبل از این داشته، بسیار خطرناک است و ما را که در بند ۴ زندان اوین از نزدیک شاهد ضعف شدید و اعتصاب او هستیم بسیار نگران کرده است.

با توجه به صدور قرار وثیقه برای او، وظیفهٔ مسئولان قضایی و سازمان زندان‌هاست که بدون فوت حتی یک ساعت از وقت، آزادش کنند و از خطر جانی تداوم این اعتصاب خشک پیشگیری کنند.


جعفر پناهی و محمد رسول‌اف: جان حسین رونقی در زندان در خطر است

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، سینماگران زندانی در ایران، با انتشار یک بیانیه از وضعیت سلامتی حسین رونقی ابراز نگرانی کرده‌ و به نقل از پزشکان زندان گفته‌اند که «هر لحظه امکان ایست قلبی او وجود دارد.»

به گزارش بی‌بی‌سی، در این بیانیه آمده است که قوای جسمانی آقای رونقی پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر «به شدت تحلیل رفته» و بالا آوردن خون، ضربان نامنظم قلب و حاد شدن نارسایی کلیه‌ها همراه با عفونت، لحظه به لحظه وضعیت او را وخیم‌تر می‌سازد.

در این بیانیه آمده است که: «هر لحظه امکان وقوع دلخراش آنچه که برای بهنام محجوبی و بکتاش آبتین رخ داد وجود دارد. ناجوانمردانه‌تر اینکه حسین رونقی دارای گواهی عدم تحمل کیفر دائم است که پیش‌تر از سوی پزشکی قانونی برای او صادر شده است. در چنین شرایطی چرا دستگاه قضایی هیچ اقدام عملی برای توقف بازداشت و اجرای قانون نمی‌کند؟»

این دو سینماگر در ادامه نوشته‌اند که آقای رونقی تصمیم دارد از شروع بامداد یکشنبه ۲۲ آبان وارد اعتصاب غذای خشک شود که به گفته آنان «این تصمیم اعتراضی به این معنی است که خطری جدی جان او را تهدید می‌کند.»

حسن رونقی، برادر حسین رونقی، با تایید خبر قصد برادرش برای اعتصاب خشک نوشت که با وجود تشنج چندباره، افت شدید فشار و کاهش سطح هوشیاری، مسئولان زندان اوین همچنان از آزادی حسین خودداری می‌کنند.

مصطفی تاج‌زاده: جان حسین رونقی درخطر است!

فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج‌زاده در شبکه‌های اجتماعی نوشته است:

«همین الان همسرجان از اوین تماس گرفت و گفت: رونقی را ۱۲روز پیش پس از ۳۸ روز اعتصاب غذای تر به اندرزگاه ۴ آوردند. از ابتدای اعتصاب غذا با او صحبت کرده وعده داده بودند که با قرار وثیقه، با توجه به داشتن مدرک عدم تحمل کیفری ازپزشک قانونی، آزاد خواهد شد. و چندین بار با او برای شکستن اعتصاب غذا مذاکره کرده‌اند اما به دلیل خلف وعده مذاکره کنندگان او تصمیم دارد از ساعت ۱۲ شب اعتصاب غذای خشک را آغاز کند و متاسفانه در این تصمیم مصمم است. من ضمن شهادت به ضعف جسمانی شدید او پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر با این مشکل جدی کلیوی هشدار می‌دهم این وضعیت بسیار خطرناک است و هم عقل و هم قانون حکم می کند قبل از اقدام به این تصمیم خطرناک او را آزاد کنند.»

حسین رونقی، فعال مدنی و سیاسی، در سال‌های گذشته بارها بازداشت و به حبس محکوم شده است.

در آخرین مورد اواخر شهریور هم‌زمان با روزهای آغازین اعتراضات سراسری، ماموران امنیتی به خانه او یورش بردند، اما او توانست بگریزد و با این حال، چند روز بعد با همراهی وکلا خود را به دادسرای زندان اوین معرفی کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024