جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.11.2022, 10:11

همراهی ورزشکاران ایرانی در مسابقات با معترضان


طی هشت هفته‌ای که از آغاز اعتراضات سراسری در اکثر استان‌ها و شهرهای کوچک و بزرگ ایران می‌گذرد، بسیاری از ورزشکاران این کشور در مسابقات مختلف داخلی و برون‌مرزی با انجام اقدامات نمادین مانند نخواندن سرود ملی، حضور بدون حجاب، عدم ابراز شادی و غیره با هموطنان معترض خود ابراز همدردی کرده‌اند.

روز گذشته، پارمیدا قاسمی، هنگام دریافت مدال قهرمانی خود در مسابقات تیروکمان جام خلیج‌فارس در تهران بدون حجاب به روی سکو رفت. اکثر بازیکنان تیم فوتبال ایران نیز در آغاز مسابقه خود با نیکاراگوئه در ورزشگاه آزادی تهران سرود ملی را نخواندند.

روز گذشته و چند ساعت قبل از این دو رویداد ورزشی داخلی، اعضای تیم ملی واترپلوی مردان ایران در آغاز رقابت خود با قزاقستان در چارچوب جام قهرمانی ملت‌های آسیا در بانکوک، پایتخت تایلند حاضر به خواندن سرود ملی کشورشان نشدند.

در همین راستا، پندار یوسفی، گرافیست مشهور و طراح لوگوی فدراسیون فوتبال ایران هم در اینستاگرام خود از بازیکنان تیم‌ ملی این کشور خواست تا در مسابقه با آمریکا در جام جهانی قطر هنگام اجرای سرود جمهوری اسلامی به احترام زنان هموطن‌شان زانو بزنند.

چند روز پیش نیز سعید پیرامون، عضو تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در مسابقات فینال جام بین‌قاره‌ای پس از زدن گل به برزیل به یاد دختران ایرانی، بصورت نمادین موهایش را قیچی کرد. بقیه بازیکنان ایران نیز پس از دریافت جام قهرمانی به شادی نپرداختند. آنها در این مسابقات هنگام بازی با امارات نیز سرود ملی ایران را زمزمه نکردند.

کارزار نمادین بریدن موی سر توسط بانوان ایرانی، از آیین کهن سوگواری «گیس‌بُران» اقتباس شده و در «سوگ سیاوش» شاهنامه فردوسی نیز آمده و هنوز هم نزد برخی اقوام ایرانی از جمله لرهای بختیاری‌ مرسوم است. طی هفته‌های گذشته ده‌ها سیاستمدار و هنرمند ایرانی و خارجی، از جمله برخی خوانندگان ترک به این کارزار پیوسته‌اند.

در همین راستا، کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال ایران در واکنش به این رخداد روز دوشنبه، 7 نوامبر 2022 با انتشار بیانیه‌ای بازیکنان تیم ملی این کشور را تهدید و اعلام کرد: «با اشخاصی که اخلاق حرفه‌ای و ورزشی را رعایت ننموده‌اند، وفق مقررات رسیدگی خواهد شد!

پیش‌تر نیز دو تن از بانوان ایرانی در مسابقات بین‌المللی خبرساز شده بودند؛ نیلوفر مردانی اسکیت‌باز ایرانی هنگام دریافت مدال مسابقات آزاد استانبول بدون روسری بر روی سکو ایستاد. الناز رکابی، عضو تیم‌ ملی صخره‌نوردی بانوان ایران هم در جام قهرمانی آسیا (در کره‌ جنوبی) بدون حجاب شرکت کرد.

هفته گذشته نیز بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران در مسابقه سوپرجام برابر نساجی مازندران در کرمان پس از دریافت جام قهرمانی، آن را بالای سر نبرده و به شادمانی نپرداختند. بسیاری از بازیکنان دیگر تیم‌های لیگ برتر ایران طی چند هفته گذشته پس از به ثمر رساندن گل و یا پیروزی در مسابقه شادی کردند.

گفتنی است؛ علاوه بر موارد فوق، بسیاری از قهرمانان ورزش ایران در رشته‌های مختلف و دارندگان مدال‌های جهانی و المپیک مانند علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی، رسول خادم، سردار آزمون، جواد نکونام، وریا غفوری، کریم باقری، کامران قاسم‌پور، امید نوروزی، احمدرضا عابدزاده، لیلا رجبی، آزاده مختاری، مریم طوسی، فرزانه توسلی، پریسا جهان‌فکریان، مهسا صادقی، کیمیا علیزاده، یوسف کرمی، محمد تقوی، محمد موسوی، امیرحسین صادقی، مهرداد پولادی و غیره از اعتراضات اخیر مردم این کشور حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024