جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 10.11.2022, 14:13

در جنگ اوکراین ۲۰۰ هزار نفر کشته یا زخمی شده‌اند


یک مقام بلندپایه ارتش آمریکا تخمین زده است که حدود ۱۰۰ هزار نظامی روسیه و ۱۰۰ هزار نظامی اوکراین در طی ۱۰ ماه جنگ اوکراین تاکنون کشته یا زخمی شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا همچنین گفت که حدود ۴۰ هزار غیرنظامی نیز در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

این برآورد تلفات نظامیان و غیرنظامیان در جنگ اوکراین، بالاترین آمار ارائه شده توسط یک مقام غربی است.

آقای میلی همچنین می‌گوید که نشانه‌هایی از آمادگی کی‌یف برای حضور در «پنجره» زمانی که مسکو برای مذاکرات ارائه کرده، می‌بیند.

در روزهای اخیر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود در صورت برکناری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مذاکرات می‌تواند از سر گرفته شود و تمایل اوکراین برای انجام برخی گفت‌وگوها را تایید کرده بود.

اما ژنرال میلی گفته است که برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات روسیه و اوکراین، هر دو باید به این « شناخت و درک مشترک» برسند که پیروزی «شاید از طریق ابزار نظامی قابل دستیابی نباشد، و بنابراین باید از روش‌های دیگر بهره برد».

وی که ارشدترین مشاور نظامی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست گفت که میزان بالای تلفات می‌تواند مسکو و کی‌یف را در مورد نیاز به مذاکره در ماه‌های آتی زمستانی متقاعد کند، زمانی که درگیری‌ها ممکن است به دلیل شرایط یخبندان، کند شود.

او گفت: «شما به بیش از ۱۰۰ هزار سرباز روسی کشته و زخمی نگاه می کنید، احتمالاً در طرف اوکراینی هم همینطور است».

تا به امروز هم اوکراین و هم روسیه تعداد واقعی کشته‌های خود را اعلام نکرده‌اند و این آمار را مخفی نگه داشته‌اند.

آخرین آمار اعلامی از سوی مسکو در ماه سپتامبر بوده که براساس آن تنها ۵ هزار و ۹۳۷ سرباز از آغاز درگیری‌ها کشته شده‌اند و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه هم گزارش‌ها مبنی بر افزایش قابل توجه تعداد کشته ها را رد کرده بود.

تخمین ژنرال میلی بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی بوده است و در مقام مقایسه، تخمین زده می شود که ۱۵ هزار سرباز شوروی در جنگ افغانستان بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ کشته شده باشند.

اوکراین هم تا حد زیادی از ارائه آمار تلفات خود خودداری کرده است. در ماه اوت امسال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور گفته بود تا کنون ۹ هزار سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.

به گفته ژانرال میلی در این جنگ «مقدار بسیار زیادی رنج انسانی وجود داشته» و از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون پناهنده مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

سازمان ملل متحد تا به امروز آمار ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را به عنوان پناهنده از اوکراین در سراسر اروپا از جمله روسیه ثبت کرده است. با این حال، این رقم شامل کسانی نمی‌شود که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌، اما در اوکراین باقی مانده‌اند.

روز چهارشنبه، مسکو اعلام کرد که نیروهایش عقب‌نشینی از شهر مهم جنوبی خرسون را آغاز خواهند کرد. خرسون تنها شهر بزرگ اوکراین است که به دست نیروهای روسیه افتاده بود.

با این حال ژنرال میلی معتقد است که به دلیل حضور حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی نظامی مسکو در این شهر، عقب نشینی ممکن است هفته‌ها به طول بیانجامد.

او گفت: «آنها اعلام عمومی کردند که این کار را انجام می‌دهند. من معتقدم که آنها این کار را برای حفظ نیروی خود برای برقراری مجدد خطوط دفاعی در جنوب رودخانه دنیپر انجام می‌دهند، با این حال باید منتظر ماند و دید.»

خبر عقب نشینی روسیه از خرسون پس از آن منتشر شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حدود ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را برای جنگ در اوکراین در ماه سپتامبر فراخواند.

کارشناسان نظامی در غرب و اوکراین می‌گویند که نیاز به بسیج نشان می‌دهد که نیروهای روسیه در میدان نبرد در اوکراین به شدت شکست خورده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024